Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Roskilde Produktionsskole
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Realkompetencevurdering i Danmark
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
UEA & UU-Vejledning Info til forældre fra 6.klasse.
Hvad er realkompetencevurdering?
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Informationsmøde 9. klasse
VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Forældre-information
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Præsentationens transcript:

Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet

Kompetencevurdering Hvad er nyt ? ”Til brug for uddannelsesplanen skal skolen have gennemført en kompetencevurdering af eleven i almindelighed inden 2 uger fra påbegyndelse af undervisningen” (Hovedbekendtgørelsen § 50 stk. 2)

Hvad er meningen ? ”at det uddannelsesforløb, eleven vælger, påbegyndes på det rette indgangsniveau uden dobbeltuddannelse, og at elevens eventuelle behov for supplerende undervisning bliver vurderet.”

Kompetence Et individs potentielle handlingsformåen i relation til en given opgave i en given kontekst

RKV skal Motivere Synliggøre Skabe progression Skabe realistiske forventninger RKV er for både skolen og eleven.

Grundlag for vurderingen Elevens forudgående skoleundervisning, Tidligere uddannelse, Beskæftigelse Andet relevant Holdt op imod grundforløbets og uddannelsens mål.

RKV værktøjer Dokumentation (beviser for tidligere uddannelse, dokumentation for beskæftigelse etc.) Tests Praktisk afprøvning Samtale

RKV og elevens uddannelsesplan Elever med manglende indgangskompetencer SP-støtte Længere grundforløb end vejledende uddannelsestid Supplerende undervisning Anden særlig indsats Særlige forløb (pakke) – særligt indhold, særlig pædagogik Lektieværksteder Mentor Social og psykologisk rådgivning Trin Individuel uddannelse Alternativt forløb med EGU, sprogskole, produktionsskole ell. lign. Trainee / forpraktik Udskiftning af fag Elever med højere indgangskompetencer Afkortning af uddannelsestid Ekstra undervisning (højere niveauer, påbygning etc.) Skoledelen: Skolen foretager godskrivning ud fra RKV Praktikdelen: Det faglige udvalg træffer afgørelse om evt. afkortning af uddannelsestiden. HUSK at orientere det faglige udvalg, hvis der godskrives for mere end 4 ugers undervisning.

Grundforløbspakker Hbk. § 58 stk. 3. ”Skolen skal tilrettelægge undervisningen i grundforløbene både som individuelt tilrettelagte forløb og som særligt strukturerede forløb (grundforløbspakker), således at det samlede tilbud er egnet til at imødekomme alle elevers behov og forudsætninger”. Stk. 4 ”Skolen skal annoncere udbudte grundforløbspakker på skolens hjemmeside, så elever, forældre og vejledere har kendskab til pakkerne”.

Inspiration – erhvervsuddannelser - ny lov ny praksis Pakke med opkvalificering Pakke med udvidet vejledning Pakke med studiekompetence Herunder pakker i samarbejde på tværs af institutioner (produktionsskole – kunne også være sprogskole).

Eksempel Pakke med opkvalificering Almen kulturforståelse Ekstra hjælp til praktikpladssøgning Erhvervsrettet andetsprogsdansk Faglig læsning og skrivning Forløb med henblik på at udvikle samarbejdsevne, ansvarlighed og at kunne forholde sig kritisk til eget arbejde Forløb på produktionsskole Forløb på sprogskole Indsigt i virksomhedskultur evt. som praktikforløb Læring, kommunikation og samarbejde Matematik, dansk og engelsk uden for niveau og op til G-niveau Mere tid til at nå målene i de obligatoriske fag for grundforløbet Vejledning om alternative uddannelsesmuligheder Vejledning om uddannelsernes indhold.

Eksempel Pakke med udvidet vejledning Praktik af kortere varighed, hvor indgangens arbejdsmarked afprøves. Tværfagligt forløb i indgangens uddannelsesrettede områdefag. Vejledning om indhold og muligheder i de enkelte uddannelser. Vejledning om realistiske uddannelsesvalg. Vejledning om uddannelsesmuligheder generelt.

Pakke med studiekompetence Grundfag på højere niveauer end de obligatoriske eller grundfag, der ikke indgår i uddannelsen. Gymnasiale fag. Innovation, iværksætteri, økonomifag m.m. for elever med interesse for opstart af egen virksomhed. Sprogfag og kulturforståelse for elever, der ønsker praktik i udlandet.

Andre eksempler - set på nettet −Pakke med internationalisering −Pakke med vægt på innovation −Integrationspakke −Pakke for studenter −Pakke på tværs af grundforløb og HTX −Det guidede grundforløb – afklaring til EGU eller EUD

Myter Alle elever skal indlede deres uddannelse med et kompetenceafklarende forløb af 2 ugers varighed. Eleven skal bruge sin ret til merit. Alle elever skal gå i en pakke. Eleven får merit for eksamen men skal følge undervisningen Al undervisning skal fremover beskrives i elevplan  Nej, RKV skal tage den tid, der er rimelig, men højst 2 uger. Forløbet er en del af undervsingen  Nej, merit er en ret, ikke en pligt.  Nej, pakkerne er et tilbud, der supplerer det individuelle grundforløb  Nej, godskrivningen gælder såvel undervisning som eksamen, med mindre der er undervisning, som er nødvendig for at nå uddannelsens mål.  Nej, forpligtelsen til Elevplan omfatter en godkendt uddannelsesplan. Resten er frivilligt.

HUSK Det skal fortsat være muligt tage grundforløbet på den vejledende uddannelsestid. - Også for elever fra 9. klasse.