Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA RKV- et samspilsramt projekt? Morten Lassen 5.11.2012 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Norddjurs. Det går en vej •Fordi I klynker og holder fast i gamle dage •Fordi problemerne kan ikke kun løses ad politisk vej. Problemer kommer af sig.
Advertisements

At skabe en profession Et par refleksioner om professionaliseringen af den ”uppsökande verksamhet”
Fleksibel kompetenceudvikling i næringslivet Morten Lassen Center for arbejdsmarkedsforskning (CARMA), Aalborg Universitet September 2004.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Analyse af eksterne og interne forhold
Fra integration til inklusion
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Handicap, idræt og social deltagelse
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Mangfoldighed i Arriva Danmark
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Afslutningskonference 12. december 2007 ”Realkompetencer i den lærende region” Kompetencecentre i Lærende Regioner Workshop 1: ”Vejen til regional udvikling.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Morten Lassen, Alle vil kompetenceudvikling - hvorfor sker der så ikke noget?
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Per Møller Janniche Mobil
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Virksomheders brug af redskaber og metoder til kompetenceudvikling – erfaringer fra opgave 2.6. NCK-debat og.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
”Vejen til varige job gennem kompetenceløft”
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
VfV-loven og kvalifikationsrammen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Kortlægning - Styrker og svagheder
Vi uddanner medarbejdere, ledere, ledige og selvstændige
Præsentationens transcript:

Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA RKV- et samspilsramt projekt? Morten Lassen

Tre RKV-spørgsmål Har det politiske RKV-projekt et klart rationale? Har RKV-projektet i praksis en bærende aktørkreds? Er individet RKV’s projektets subjekt eller dets objekt? 2

Individets RKV-efterspørgsel Ikke noget tilløbsstykke Næppe noget pres fra nære omgangskreds Næppe noget pres fra ”systemets” aktørkreds Individet er objekt for RKV som samfundstiltag 3

Voksnes VEU-behov Subjektivt (egendefineret): – personlig udvikling (dannelse) - afsøge egne karrrieremuligheder 4

Objektivt (fremmeddefineret): -virksomheden – drift og vækst -arbejdsmarkedet – tryghedsbåren mobilitet -samfundet – livs- og arbejdsbetingelser, demokrati, erhvervsudvikling 5

Voksnes VEU-tarv *God forståelse hos aktørerne *Gode rammebetingelser for VEU- systemet: -silostrukturer -institutionsdrift på markedsvilkår -incitamentstrukturer *God adfærd i praksis hos de involverede 6

Sammenhæng i indsatsen Forskellige målgrupper: -differentiering mellem målgrupper nødvendigt (anerkendelse, kompetenceløft karriereudvikling) Forskellige personlige sigtemål: -meritgivende formel uddannelse -stimulere læringsprocesser via meritanerkendelse 7

Fra ad hoc til systemisk aktivitet (højne legitimiteten bag Realkompetencevurdering): -forskellige grader af forpligtende samarbejde internt i uddannelsesinstitutionerne og eksternt mellem uddannelsesinstitutionerne 8

”Det dygtige hus”: – arbejdes der strategisk fra top til bund og horisontalt – sker der målrettet intern kobling? -arbejdes der tilstrækkeligt ekstrovert – sker der målrettet ekstern kobling via opsøgende arbejde til interessenterne – og de andre uddannelsesinstitutioner? 9

Hvad med de andre aktører? Fagbevægelsen? – uddannelsesambassadørerne Kommuner? - aktiveringsindsatsen Regioner? - erhvervsudviklingen 10

Viljens og handlingens vej……. Man kan betvivle viljen til RKV hos aktører på alle niveauer Man kan betvivle RKV-betingelsernes optimalitet Man kan IKKE stille spørgsmålstegn ved konceptets funktionelle værdi 11

Man må gå fra projekt- til programstatus: -stærkere policyudvikling på centralt niveau og hos alle aktører -stærkere indlejring i uddannelsesinstitutionerne – et delt ledelsesansvar og et kollegialt markarbejderansvar 12