Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Vejen til varige job gennem kompetenceløft”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Vejen til varige job gennem kompetenceløft”"— Præsentationens transcript:

1 ”Vejen til varige job gennem kompetenceløft”
Løgstør Park Hotel 2. september 2015 Projekt-set up 1

2 Projektafsæt: Mangel på faglærte frem mod 2020 – (30.000 på landsplan)
Overudbud af ufaglærte, tillærte og faglærte med forældede kompetence (2020 – ) Tilgang af unge for lille og faldende, selv om Nordjylland overtrumfer landsgennemsnittet 18,5% - Fr.havn – ambition 45% Tilgang af voksne, via de eksisterende veje, fortsat ikke tilstrækkelig Nordjylland er en håndværkerregion med mange faglærte og stor aldersbetinget tilbagetrækning de næste år

3 Mål: Øge antallet af voksne ufaglærte, der får en erhvervsuddannelse i Region Nordjylland Skabe varig efterspørgsel efter EUV Sikre deltagerne varig tilknytning til arbejdsmarkedet og en høj beskæftigelsesgrad Sikre virksomhederne kvalificeret arbejdskraft i forhold til behovene - Forøget fokus på sammenhængen mellem virksomhedernes forretningsudvikling og medarbejdernes kompetencer Sikre tværgående organisatorisk læring med henblik på udvikling og implementering af fælles regionale samarbejdsstrukturer Udvikling og implementering af fælles redskaber og metoder Oparbejdning af ekspertise i at motivere til RKV og EUV Oparbejdning af effektiv formidling og håndtering af indsatsen 

4 Resultatmål/succeskriterier
1.500 personer får en RKV og uddannelsesplan 1.300 (ledige og beskæftigede) vil have gennemført/være i gang med EUV ved projektafslutningen (650/650) 500 ledige bliver omfattet af vejledingsindsatsen 400 ledige vil starte på/have færdiggjort EUV 1.000 nordjyske virksomheder vil blive opsøgt i projektperioden virksomheder vil udarbejde og indgå uddannelsesaftaler om EUV 900 beskæftigede vil have gennemført/være startet på EUV Det nordjyske arbejdsmarked vil få øget tilførslen af faglært arbejdskraft blandt voksne beskæftigede og ledige Det vil være en forøget beskæftigelsesgrad i den gruppe, der har gennemført en erhvervsuddannelse i projektet Flere voksne ufaglærte vil årligt starte på en erhvervsuddannelse

5 VEJEN TIL VARIGE JOB GENNEM KOTENCELØFT ORGANISATIONSDIAGRAM

6 FLOW: afklaring – rekruttering – visitation – før-fase – RKV – EUV
Info-materiale med klare kriterier for udsøgning samt udsøgningsskema Udsøgningsskema påbegyndes v/samtaler m/a-kasse og JC Udarbejdelse af dialogredskaber m/fokus på uddannelsesmuligheder og rettigheder – motivation og afklarende spørgsmål Redskaber til synliggørelse af økonomiske potentialer samt tilknytning til arbejdsmarkedet v/uddannelsesløft

7 Kompetenceløft af ledige i de fire nordjyske arbejdskraftoplande

8 Kompetenceløft af ansatte fordelt på de fire nordjyske arbejdskraftoplande

9 Udfordringer og fordele – beskæftigede og ledige:
Større jobsikkerhed via faglig og personlig fleksibilitet Højere løn Faglig stolthed Længere og bedre arbejdsliv Udfordringer: Økonomi 80% af dp for ledige – mulighed for lån op til normal dp-sats Manglende motivation Manglende kompetencer til læring Krav til de almene forudsætninger Muligheden for at rekruttere en tilstrækkelig stor gruppe i forhold til kriterierne samt faldende ledighed? Mulighed for et tilstrækkeligt antal praktikpladser? AMU og EUD i forhold til en fleksibel EUV-uddannelsesplan, der kan veksle mellem uddannelse og job

10 Udfordringer og fordele - Virksomhederne:
Flere faglærte giver øget fleksibilitet og produktivitet Lønrefusion under uddannelse Overblik over kompetencepool /-gab Udfordringer: Højere løn til faglærte end til ufaglærte Løn under uddannelse Bemanding og praktiske forhold vikarproblematik Ingen mulighed for kombination af tilskud til jobrotation og voksenlærlingetilskud/VEU-godtgørelse - dog løntilskud Manglende kendskab til muligheder for EUV/VEU Manglende strategisk kobling mellem VEU og vækst

11 EUD: Teknologi, byggeri og transport i Nordjylland

12 EUD-indgang: fødevarer, jordbrug & oplevelser

13 Erhvervsuddannelser for voksne

14 Fælles kompetenceudvikling – sagsbehandlere i jobcentre, a-kasser samt vejledere/koordinatorer VEU-centrene Grovscreening/afklaring af potentiale for kompetenceløft Samtale- og motivationsværktøj Fremtidens jobåbninger og kompetencekrav Grundlæggende viden om erhvervsuddannelser Beskæftigelsesreform og tilhørende lovgivning Erhvervsuddannelsesreform – EUV Sparringspartnerfunktion i forhold til deltagerne m.h.p. at sikre gennemførelse

15 Fælles kompetenceudvikling af aktørerne i det tværgående virksomhedssamarbejde
Koncept for samspillet mellem aktørerne Investeringsplaner Arbejde med business cases Samlede eller enkelte kompetenceudviklingsplaner for medarbejdere i virksomhederne Virksomhedsbesøg – fokus på sambesøg Effektiv videndeling i teamet

16 Udvikling af værktøjer til det tværgående virksomhedssamarbejde
Koncept for virksomhedsbesøg Koncept for kompetenceudviklingsplan på virksomhedsniveau Koncept for investeringsplan Anskueliggøre den strategiske kobling mellem vækst og VEU Udvikling af business cases Struktur for videndeling – værktøjer

17 Aktiviteter/opgaver forud for opstart (efterår 2015)
Udkast til samarbejds- og rammeaftale mellem VEU-skolerne i regionen Udkast til samarbejdsaftale mellem projektholder og jobcentrene Udkast til kommissorium for henholdsvis styregruppe og de lokale projektgrupper Udkast til rammer for samarbejdet omkring den virksomhedsrettede indsats blandt uddannelsesinstitutionerne, erhvervsservice og virksomhedsservice Udkast til stillingsopslag og funktionsbeskrivelse for koordinatorerne til henholdsvis ledigheds- og virksomhedsindsats Afklaring af erhvervsuddannelser m/VEU-skolerne - hvilke uddannelser samt planlægning af nationale tests, RKV, grundforløb 2, hovedforløb svendeprøvemoduler, AMU-uddannelser i henhold til merittabeller Afklaring /planlægning af AVU-turboforløb og FVU m/VUC - afklaring af FVU m/VEU-skolerne (samarbejde) Planlægning af kompetenceudvikling for projektaktørerne – ledighedsindsats – virksomhedsindsats Forberedelse af udbud på kompetenceudviklingen Opbygning af projektdatabase til alle deltagere – Afklaring af Praktikplus til virksomhedsbesøg og uddannelsesaftaler Planlægning af administrative procedurer for kursistadministrationerne og koordinatorerne Forberedelse af kommunikationsstrategi/presse/markedsføring – evt. udbud Etablering af projekthjemmeside

18 Aktiviteter/opgaver efter tilsagn (1. kvartal 2016)
Januar/februar Etablering af projektorganisation - styregruppe, lokale projektgrupper Gennemførelse af udbud og udvælgelse af eksterne konsulenter – kompetenceudvikling – kommunikation Ansættelse af koordinatorer til ledigheds- og virksomhedsindsats Fælles seance jobcentre samt koordinatorer og vejledere fra skolerne. Forberedelse af rekruttering og visitering af ledige

19 Aktiviteter/opgaver efter tilsagn (1. kvartal 2016)
Februar/marts Rekruttering af ledige til 1. hold før-fase (jobcentrene) Marts Start på tilrettelæggelse af den virksomhedsopsøgende indsats, etablering af arbejdsgrupper i de fire oplande. Planlægning af indsats i samarbejde med lokal projektgruppe Start på etablering af uddannelsesplaner med henblik på RKV og start på EUV (kører kontinuert frem til udgangen af 2018) Primo marts gennemførelse af kompetenceudvikling for koordinatorer, vejledere, lærere (skolerne) samt teamledere/sagsbehandlere jobcentre (gentages hvert år til og med 2018 – bliver også refleksion) Medio marts gennemførelse af kompetenceudvikling for virksomhedskonsulenter fra de tre sektorer (hvert år frem til 2018)

20 Aktiviteter/opgaver efter tilsagn (2. kvartal 2016)
April Kick off for projektets aktører og interessenter Rekruttering af ledige til 2. hold før-fase - jobcentrene Primo april gennemførelse af endelig visitation af 1. hold (Jobcentre/koordinatorer for vejledningsenhederne) Medio april gennemførelse af 1. før-faseforløb Maj RKV 1. hold Endelig visitation af 2. hold Juni/juli Gennemførelse af 2. før-faseforløb RKV 2. hold 20

21 Aktiviteter/opgaver efter tilsagn (fra 3. kvartal 2016…)
August Hold 1. og hold 2 starter på GF 2/Hovedforløb/FVU/AVU/AMU Der gennemføres nationale tests for de, der ikke opfylder adgangsbetingelserne eller har en uddannelsesaftale Herefter plan for resten af projektet for ledige – Etablering af uddannelsesplaner for ansatte gennemføres kontinuerligt September/oktober  Rekruttering af ledige til 3. hold før-fase (jobcentrene) Gennemførelse af 3. før-faseforløb November Fælles seancer for projektets aktører og interessenter med henblik på fremdrift – gentages i Primo 2019 afholdes afslutningskonference for projektets aktører og interessenter

22 Bemanding i enhederne 4 lokale enheder med vejledning & virksomhedskontakt Ledige: 1 X3 årsværk i Vendsyssel og Aalborg, ½ X3 årsværk i Himmerland og Thy Ansatte: 1X3 årsværk i Vendsyssel og Aalborg, ½ X 3 årsværk i Himmerland og Thy I alt 2 medarbejdere i Vendsyssel og Aalborg i 3 år og 2 x ½ i Himmerland og Thy i 3 år Som udgangspunkt 2 forskellige profiler Administration i 4 enheder for 1,3 mill.

23 Beregning af budget


Download ppt "”Vejen til varige job gennem kompetenceløft”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google