Industrien som Karrierevej 3 årigt udviklingsprojekt Hvordan stimulerer vi unges parathed og lyst til at tage en erhvervsuddannelse? 19. november 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Forældremøde 8.klasse.
Forældremøde 9 klasse (skole)
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin på Læssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse. Projektet er lavet i samarbejde med Århus.

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Forældremøde 7. klasse.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Industrien som karrierevej
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Uddannelse – dit barns fremtid
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Årsmøde
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Tilmelding til uddannelse 2018
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Industrien som Karrierevej 3 årigt udviklingsprojekt Hvordan stimulerer vi unges parathed og lyst til at tage en erhvervsuddannelse? 19. november 2014

Disposition 1.Missionen 2.Baggrunden 3.Formål 4.Konkrete initiativer 5.Afrunding 19. november 2014

Missionen Hvordan skaber vi sammenhæng i ansvaret for, at de unge kan begå sig i den næste fase af deres liv? 19. november 2014 Hvordan ser det ud med ungeledigheden? Hvor mange af eleverne fra din skole, får ikke en ungdomsuddannelse? Har vores lokale virksomheder de medarbejderkompetencer de har brug for? Hvor stor en andel gennemfører den ungdomsuddannelse de påbegynder? Er folkeskolen/grundskolen med dens måde at undervise på gymnasieforberedende Hvad betyder taxameter-styringen for optaget på min ungdomsuddannelse? Hvordan får vi virksomhederne til at se sig selv som en brik i uddannelseskæden? Ved UU egentlig noget om erhvervsuddannelser?

Baggrunden Emne 19. november 2014 Hvad kan vi se: -Næsten 1000 ledige unge under 25 år. Halvdelen er match 1/ jobparate, halvdelen er uddannelses- eller aktivitetsparate -På landsplan går Ca. 70 % af en ungdomsårgang går gymnasievejen (STX, HTX, HHX, HF) Lidt færre i vores område. -Herningsholm Erhvervsskole har rekord lavt optag i år. Ca. 13 % har søgt ind -Vi kommer til at mangle medarbejdere i industrien i 2020 på landsplan – det er lige om lidt -På landsplan starter 16 % af studenterne (STX, HTX, HHX, HF), på en erhvervsuddannelse - 15 % læser ikke videre -100 beskæftigede i produktionen skaber gennemsnitligt 35 arbejdspladser i andre brancher (Kilde: D.I, Danmarks Statistik, SFI, AE, HEE, Besk.) Hvad tror vi: -Erhvervsskolernes status er faldet, middelklassen har svigtet – negative jobudsigter, finanskrise, udenlandsk arbejdskraft, vidensamfund, praktikpladser -Ufaglærte får sværere ved at finde og holde på jobs -Industrien som arbejdsplads er ukendt og ikke attraktiv -Karrieremulighederne er svært gennemskuelig -De unge er utrygge ved at skulle vælge allerede når de er 15 – 16 år – de udskyder valget -Mor vil have gymnasiet -Er 80 % afklaret efter 8. klasse? Der er for store frafald på både erhvervsuddannelserne, HF og HG. Hvorfor løser arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutionerne det ikke bare selv?

Afsender og organisation 19. november 2014 Herning Byråd: Herning kommune stiller sig til rådighed for at facilitere et tættere samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutionerne

Formål 19. november At afprøve, etablere og institutionalisere nye samarbejdsformer og kanaler, så flere unge kan vælge industrien som karrierevej -Model for samarbejde på et hvilket som helst område -Industrien er attraktiv og der er mange jobs og karrieremuligheder -Vi snakker sammen og nedbryder fjendebilleder, fordomme, barrierer og kulturforskelle

Landkort I Emne 19. november 2014 Flere unge skal ind på erhvervs uddannel serne Arbejdspladser Erhvervsskoler Folkeskoler Flere unge skal gennemfø re erhvervsu ddannels erne Flere kompeten te unge skal vælge industrien Flere unge skal vælg rigtigt første gang Spor Aktører Beskæftigelse incl UU

Landkort II Projekttyper – forpligtigelsesgrad og omfang Emne 19. november 2014 Frivilligt/ fra bunden/på egne vegne Forpligtende/ fra toppen/ på andres vegne Mikro/ for de få - initiativer Rum 1 First-mover Den gode ide Kommunikation De der ”allerede er med” Smal målretning – aktør og spor Decentrale beslutninger Ex. Skills, Erhvervsfag i linjer. Uddannelse uden grænser Rum 2 Den gode ide i større skala Kommunikation Bredere målretning på aktør og spor, Flere der er med Centrale og decentrale beslutninger Ex. ”Hvad kan det bruges til”, Hands on on tour, Industriens dag Rum 3 Indgåelse af forpligtende samarbejdsaftaler med de få Kommunikation De der ser ”ideen” Bred og fokuseret målretning – aktør og spor Centrale og politiske beslutninger Ex. Fælles værtskab DM i skills Rum 4 De mange Forpligtende samarbejder Centrale og politiske beslutninger Fokuseret målretning – aktør og spor Længere forberedelse og planlægning Ex. Kontanthjælpsreform. /Sociale klausuler, UEA Makro/ for de mange - initiativer

Målgruppe(r) Emne 19. november 2014 Primær Målgruppe Sekundær målgruppeTertiære målgrupper -Elever i overbygningen (7. – 9. årgang) -Elever på mellemtrinnet (4. – 6. årgang) klasse - Erhvervsskole- elever - Unge uden ungdomsuddannels e - Unge op til 25 år Folkeskoler: Ledere, Vejledere, Lærere (organiserede/enkelte) Fri- og Efterskoler: Ledere, Lærere, Vejledere (organiserede/ enkelte) Ungdomsskolen: Leder, lærere Ungeenhed incl. UU: Ledere, konsulenter, vejledere Erhvervsskoler: Ledere, Lærere Vejledere (organiserede/enkelte) Industrien: Virksomhedsejer, Lærlingeansvarlig (Organiserde/enkelte) Forældre Skolebestyrelserne/ samråd Forældre Venner Søskende Erhvervsakademierne Jobcenter Andre udd. Institutioner Gymnasiet, Handelsskole, HTX, SOSUskolen, produktionsskolen Politikere Pressen/medier/socialemedier 12 3

”Ejerkredsen” Emne 19. november 2014 Industrifremmende loge Aulum Skole Vildbjerg skole Sdr. Felding skole Haderup skole Brændgårdskolen Kibæk Skole Vestervangskolen Sunds skole Hammerum skole 10. Klasse Ungdomsskolen Beskæftigelseshold et: UU-leder Faglig koordinator Ungenehed Teamkoordinator Jobcenter Task-force HHE: Uddannelsesleder,Indu striteknik mv. Uddannelseschef, praktikcenter EUD-koordinator Udd. Direktør Projektleder Vejledningschef Kommunikationschef

Emne 19. november 2014 ”Vennerne” Forældrebestyrelse Elevrepræsentant HHE Elevrødder i Folkeskolen Efterskoleforeningen Produktionsskolen Dansk metal D.I Lokale virksomheder LBR Erhvervsrådet AU-Herning Erhvervsakademiet Regionen Nationale kampagner Andre ungdomsuddannelser

Konkrete initiativer Mange facetter – mange samarbejdsflader Det handler om ejerskab Langt fra ”top” til ”bund” Vi skal ind ”bagved”, og skabe en efterspørgsel 19. november 2014

Virksomhedssamarbejde Udvikling af undervisningsforløb på baggrund af virksomhedens produkter, processer, materialet Lærernes efteruddannelse uden elever Klassen besøger virksomhed og afprøver teori omsat i en praktisk hverdag Erhvervspraktik for alle i 9 og 10. årgang. Enkelte elever i individuelt forløb fx praktik eller 9. klassesopgave Forældrene ”oplyses/efteruddannes” på forældremøder i virksomheden. Evt. koblet med elev-lærer- virksomhedsforløb Skole - virksomhedssamarbejde Efter inspiration fra Naturvidenskabernes hus

Åben skole Skolen skal ud i virkeligheden og virkeligheden skal ind i skolen Katalog af valgfag -Matematik i murerfaget -Ungdomsskolen, avanceret matematik i strøm og styring -Et humoristisk multifunktionelt møbel Mere end garbage-can? 19. november 2014

Skoleskills -Institutionaliseret ramme -Lokal satsning -Fra 3 til 15 skoler med -Integreret i undervisningen – ikke flere events 19. november 2014

Rullende erhvervsgymnasium Hvordan klæder vi lærerne på, så de kan udfordre eleverne i deres ungdomsuddannelsesvalg? - Pier to pier - Når lærerne skal udfordre eleverne 19. november 2014

Konsortium -Flere unge skal ind på erhvervsuddannelserne -Flere unge skal gennemføre en erhvervsuddannelse. 19. november 2014

Afrunding -Model til markedssvigt -Sammen om noget der også er en kommunal kerneopgave -Kan det kopieres? -Se mere på november 2014