Hvad har vi? hvad vil vi? værdierne: fordybelse, fomidling, åbenhed, fællesskab hvordan gør vi? forsøg i perioden juni-september evaluering i menighedsrådet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
SMED Single Minute Exchange of Dies
Større Skriftlig Opgave
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Struktur: ”Quiz og byt”
1 Download af musik fra netmusik.dk Sådan downloader og overfører man musikken til computer og MP3-afspiller.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Ungegrupper og pårørendes roller.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
DT-ledermøde Kongeå Distrikt 26. maj 2011 FamilieSpejd.
Emne: Kirke og gudstjeneste
Velkommen til 1. lektion •Velkommen til en lektion som er en del af Folkekirkens Nødhjælps ungdomskampagne slutsult.nu.
Å.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
?.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kate-QUIZ-mus.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Relationer – Omgangstone
Relationer – børn imellem
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Folkeskolereformen på vores skole
Program - ICDP International Childhood Development Program
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
VUC Erhverv Vestegnen. En verden VUC Erhverv Vestegnen.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Gruppeudviklingssamtaler
Hvem er I ledere for? Grønsmutter Spirer Begge dele.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
VELKOMMEN Familiespejder DUD 27. september KORPSETS NYE FAMILIETILBUD Liane Brandt, udviklingskonsulent KFUM-spejderne.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
De 5 B’er Brødrene Bønnerne Bibelen Brødet Badet
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Efterskole og kirke Kirken er kun en generation fra at uddø Carey.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
QUIZ En quiz er en sjov og anderledes måde at lære om nye emner. Hvis I deler de unge op i hold, er der et ekstra konkurrence-element - hvem ved mest om.
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
Liturgiens evangelium. En god gudstjeneste er som et H.C. Andersens eventyr tematisk - genkendelig - overraskende.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Den åndelige kamp: hvordan lovsangen kan bruges som våben i den kamp, der foregår om bl.a. vore hjerter. Det profetiske ord: hvordan det også kan forekomme.
BADMINTON Netværksmøde foråret
DÅB. Folkekirkens fire ritualer i billeder: Dåb Konfirmation Vielse Begravelse.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Præsentationens transcript:

hvad har vi? hvad vil vi? værdierne: fordybelse, fomidling, åbenhed, fællesskab hvordan gør vi? forsøg i perioden juni-september evaluering i menighedsrådet gudstjenester

velkomst to menighedsrådsmedlemmer står ved indgangen fra fem minutter før gudstjenestens begyndelse og byder velkommen. Og informerer børn om tilbud til dem osv. de to medlemmer medvirker ved indgangsbøn, udgangsbøn, kirkebøn og nadver. der laves en turnus med menighedsråds- medlemmer, suppleanter og andre åbenhed – velkomst

trosbekendelsen siges i kor......i stedet for at synges på en melodi, som ikke- rutinerede gudstjenestedeltagere erfaringsmæssigt har svært ved at synge med på åbenhed – trosbekendelse

mindst én top-30-salme pr. gudstjeneste så også dem, der kun kender få salmer, har mulighed for at synge af fuld hals der skal laves en top-30 liste åbenhed – salmer

projektoren bruges til bibeltekster, trosbekendelse, fadervor og skal i det hele taget vise en køreplan for gudstjenesten, så alle let kan følge med i forløbet. denne del er ikke alle præster med på, så det bliver ikke alle gudstjenester projektoren bør suppleres med en trykt vejledning på en A4-side af hensyn til dem, der hellere vil følge med i sådan én åbenhed – projektor

projektoren bruges til salmerne. Selvfølgelig kan salmebogen fortsat bruges; men ”teksten på væggen” kan være en støtte for nogle – og sikkert også gøre sangen bedre! denne del er ikke alle præster med på, så det bliver ikke alle gudstjenester åbenhed – projektor

anderledes stoleopstilling i stedet for den ”teateroptilling” vi har nu, forsøger vi med en skråtstillet (fiskebens) opstilling af stolerækkerne, så menigheden kan se hinanden fællesskab – opstilling

i kirkens bageste hjørne til venstre, når man kommer ind, stilles et lille bord med stole, med et par bibler, en krukke med bibelvers til at tage med, mulighed for at skrive en kort bøn for et bedeemne (som så tages med i den følgende søndags kirkebøn), og måske en mulighed for at bede om at blive kontaktet. fordybelseshjørnet

salmen efter nadveren udskiftes med en lovsang under nadveren synges korte, enkle sange med flygelledsagelse fordybelse – sange

billedkunst til ledsagelse af præ- og postludium i samarbejde med organisten finder præsten et eller flere billeder, som understreger dagens tema, og som projiceres op på væggen under præ- og postludium. denne del er ikke alle præster med på, så det bliver ikke alle gudstjenester fordybelse – billeder

i lighed med børnene skal voksne gudstjeneste- deltagere have mulighed for at tage tegnepapir til tegninger og notater fordybelse – papir

ved kirkekaffen sætter præsten sig ved et bestemt bord. Ved det bord er der mulighed for at stille spørgsmål og tale videre om dagens temaer fordybelse – samtale

ved forberedelsen lægger præsten sig flg. vise ord fra en trofast gudstjenestedeltager på sinde: Prædikener bør højst strække sig over 15 minutter. Længere prædikener mister fokus og menigheden taber tråden og opmærksomheden. Prædikenen bør fokusere på ét (højst to) emner. Dagens tekst kan med fordel udlægges med refe- rencer til almindelig kendt litteratur, aktuelle emner og begivenheder. formidling – prædiken

prædikenerne optages og podcastes (lægges ud på kirkens hjemmeside som mp3-filer) formidling – prædiken

i kirkemæssigt stille perioder eksperimenterer vi med andre gudstjenestetyper (fx ”efter stranden”, forbønsgudstjenester, fortællegudstjenester, sanggudstjenester, ”bøn & brunch” m.fl.). det fortsætter vi med… formidling – nye former