Hvordan struktureres en time ? Klasseledelse august 2009 Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Mere end blot forberedelsen til en fest….
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Børn og sorg - og sprældøde døde
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Å.
Konfirmandundervisning - mere end blot forberedelsen til en fest?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Kate-QUIZ-mus.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Læring i et vejledningsperspektiv
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
»En mand havde to sønner
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
1.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
De 5 B’er Brødrene Bønnerne Bibelen Brødet Badet
Efterskole og kirke Kirken er kun en generation fra at uddø Carey.
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Livets Ord April 2018.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Hvordan struktureres en time ? Klasseledelse august 2009 Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Et postivt mødested? evangeliet kirkelighed virkelighed Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

konfirmanders virkelighed Pubertets-omorganisering påvirker koncentration, engagement og forståelse Urolige fumlertumlere Nedsat koncentrationsevne Øget testosteron-niveau Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

M ødet ml. konfirmanders virkelig- hed og præstens undervisning Et positivt mødested Legal fysisk aktivitet – hvordan? Korte koncentrationsforløb Bevidst struktur Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludium -stemtheden  Hvordan skabe stemthed?  Skoleagtige tilgang?  Den sociale tilgang?  Den relationelle tilgang? Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed  Opvarmningslege (team talk)  Koncentrationslege  Være tilstede  Vækkelse  legal fysisk aktivitet Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmesmage på ”ordet  Fællessang???/ starters/ brainstorm/ high five Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre tekstrækkedagens tema anslås  Fortællinger  ”Fortællingerne kan vælges og fravælges, og de kan frem for alt fortælles af os hver især. De store fortællinger er altså ikke døde; de er blevet mindre. De er blevet individuelle.” (Schultz Jørgensen)  Fortælle både ind i virkelighed og kirkelighed  ”Interessante fortællinger om at det at sættes overfor noget større” ( Lars Geer Hammershøj) Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Frygt ikke - tro kun ! Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Fortællinger hitter ! Især for 7. kl. drenge ”Nogle fortællinger er gode, nogen af dem er lidt langt ude. Dem med morale i, om at man skal være god mod de andre, det er fortællinger, der fortæller om de vigtige ting i livet. Der er faktisk mange historier i Bibelen om at tilgive…” ”Man kan nok, jeg gør det ikke… jeg sætter ikke de to verdener sammen ”  Fra forskningsprojektet: ”Mere end blot forberedelsen til en fest ”, m. konfirmander Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre tekstrækkedagens tema anslås Prædikenfordybelse, skabe ”mødestedet”  Ikke MONOlog men DIAlog  Dialogisk vekselvirkning Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Dialog og diskussioner Samtalen/snakken om religion/kristendom 66% snakker aldrig/sjældent med familien om kristendom 81% snakker aldrig/sjældent med venner om kristendom ”Man snakker ligesom ikke om at man går til præst eller i kirken,.. Heller ikke i klassen, det er kun når man kommer herover til præst at man blærer sig med at man har været i kirken, så man kan få de der krydser”  Fra forskningsprojektet: ”Mere end blot forberedelsen til en fest ”, m. konfirmander Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Dialog og diskussioner Gode diskussioner - ???? Især 8.klasser ”Hvordan skal jeg lige forklare det? ---- det er både og… øh… ja det er lige det” ” Det er lidt sejt at komme hjem og kunne diskutere med de andre og f.x. kunne forklare hvem ham Job er i Adams Æbler. Så ved man ligesom noget og kan snakke med.”  Fra forskningsprojektet: ”Mere end blot forberedelsen til en fest ”, m. konfirmander Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Dialog og diskussioner ”Voksne som ikke selv råder over færdige svar, er ikke et problem for den religiøse opdragelse – problematisk er derimod voksne, som ikke har nogen spørgsmål, og som heller ikke vil høre børn og unges spørgsmål.”  (Friedrich Schweitzer, Barnets ret til religion) Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Dialog og diskussioner Vi har brug for en religionspædagogisk forskning til at udvikle værktøjer der kan iværksætte den religiøse samtale og den dialogiske tilgang! Film klip Musikvideoer ”Walk and talk” Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre tekstrækkedagens tema anslås Prædikenfordybelse, Altergang”gør dette”  En ”gøre-sammenhæng” – ”learning by doing” Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

”Gøre sammenhænge” Legal fysisk aktivitet Samle fadervor/trosbekendelsen Bibel-rundbold Praktisk-kreative projekter Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Det er en hel vild fed måde at lave kristendom på! Det er en hel vild fed måde at lave kristendom på! Man lærer meget mere end ved at gå i kirke 7-8 gange, som vi skulle til konfirmationsforberedelse. Det at lave noget, som samtidig betyder noget for mig,.. altså når jeg lægger betydning i mit ikon, eller når der pludselig opstår en betydning, så bliver det som en reminder på … lidt noget af det, man har lært og de venner, man har lavet det sammen med…  Maja Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

At gribe og begribe Når jeg laver noget med mine hænder, så forstår jeg det bedre. Jeg er mest praktisk anlagt – jeg skal selv have tingene i hånden. Det giver en relation til det der sker, man har hånd på det… Man bliver en del af det, for man er selv med til det og bliver mere aktiv i stedet for at det bare er en anden, der står og fortæller en masse om kristendom… Det er meget godt for mig, når det er sådan noget abstrakt noget, så er ikonet en måde at binde alle de der ord sammen på.  Mikkel Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

”Gøre sammenhænge” brug kirkerummet  at ”sætte konfirmanden overfor Gud”  at ”blive stillet overfor Andetheden i tilværelsen”  at ”man tilbyder nye tros-erfaringer, i stedet for at afkræve trosregnskab" (Birkedal)  Kirkerummet… et rum for en spirituel virkelighed ”Tro er i Bibelsk forstand først og fremmest en relation til en levende Gud – en relation som kender højder og dybder, tillid og tvivl, lovsang og klage.” »(Friedrich Schweitzer) Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Kirkerummet… et rum for en spirituel virkelighed ”I kirken tænder vi et lys og skal sætte det ved en lyseholder med vers på – jeg sætter det altid ved det samme – jeg ved ikke lige hvorfor, men der er et eller andet specielt ved det.. Det er det der fra Mosebogen om, at jeg kommer fra min moders liv og kom nøgen til verden og forlader det nøgen igen…. grunden til hvorfor jeg er født, hvorfor jeg er her, ens formål med at være her…. Nogen gange når jeg ikke gider noget – så tænker jeg på det, … på fremtiden og alt det der med biler, huse…” ”Det styrker min tro – når jeg er i kirken, så får jeg det sådan lidt Gud-agtigt.. Jeg har tænkt mere over det …over hvordan jeg tror på det.”  Fra forskningsprojektet: ”Mere end blot forberedelsen til en fest ”, m. konfirmander Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

”Gøre-sammenhænge” Menneskesønnen – nu med hovedpude Lektie: tag hovedpuden med til konfirmandundervisningen. Læg konfirmanderne på hver sin kirkebænk med hovedpude og et eksemplar af ”Menneskesønnen” og lad dem læse sig igennem tegneserien gerne med stille musik i baggrunden, der kan frasortere små distraktionslyde. Arbejd videre med tegneserien næste undervisningsgang. Kan lånes som klassesæt på diverse Centre for Undervisningsmaterialer + lærervejledning hertil. Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Manga- Bibelen Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

”Gøre sammenhænge” Take-away bønner Læg ”bønner” i døbefonten lektie: be´ aftenbøn hver aften i en uge Lad samtalen/ snakken tage udgangspunkt i konfirmandernes erfaringer Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Eksempel på ”et aftenbøns-spørgeskema” Jeg huskede at bede aftenbøn  Hver aften  Ca. hver anden aften  Kun en eller to gange Jeg oplevede aftenbønnen som  Rart og trygt  Mærkeligt men rart  Ikke særligt rart At bede aftenbøn fik mig til at tænke på  Det jeg havde gjort i løbet af dagen  Mine venner og familie  En masse store spørgsmål  Ikke noget At bede aftenbøn er noget, jeg kunne finde på at gøre  Hver aften i en periode  Engang i mellem  Kun når jeg er ”nede” eller når der virkelig er noget galt  aldrig Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre tekstrækkedagens tema anslås Prædikenfordybelse Altergang”gør dette” Velsignelseoutkick  Udsendelse og bærbarhed Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre tekstrækkedagens tema anslås Prædikenfordybelse Altergang”gør dette” Velsignelseoutkick Postludiumfar vel!  Hvordan kommer de ud af døren?  opfølgning Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Præsten som den gode underviser Spille sig selv på banen ”medvandrer” fremfor teologisk ekspert Gennem ledelsesstil skabe et positivt ”oplevelses/lærings/erfaringsrum” Lade sig inspirere af andre og tænke selv ”stedse at danne og dueliggøre sig”  Præsteløftet Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik

Hvordan formidle tro? Den kognitive tilgang: forstå og finde mening  Formidling af kundskabsstof, samtale og refleksion Den emotionelle tilgang: oplevelse, tryghed  Ritualer, indre erfaringer, religiøs praksis Den sociale tilgang: adfærd, handling  Fællesskab, synliggørelse af gudstro, rollemodeller Erling Birkedahl Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik