Workshop: ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Patientkommunikation i praksis
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Kommunikation Intern Klubuddannelse
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
TERM modellen Introduktion til øvelse
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Supervision og faglig feedback
Kvantitative metoder
Hvordan giver man levendevand til sin næste? Dialog mellem Jesus og den samaritanske kvinde ved brønden i Joh Kærligheden formidles til msk ved.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Motivation i stomiplejen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Elevenstrivsel.dk Målgruppe Sårbare elever Årsag: -Stress -Forældres skilsmisse -Generel uro i familien -Forventningspres -Uddannelsespres -Et særligt.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
TELEFONCANVAS.
Feedback Lægedage 2014.
Pædagogisk forår i København
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Relationskompetence – hvad er det?
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Grunde til at jeg elsker dig
Lederkonferencen 9. juni 2010
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
MUNDTLIG KOMMUNIKATION – korte kontakter, kommunikation under undersøgelser, omsorg for den gravide og ledsager 3. NOVEMBER 2014 ELSEBET GJETTING, CAND.COMM.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Målrettet kommunikation
og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Workshop: ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” Fyraftensarrangement for privatansatte sygeplejersker Kreds Midtjylland 4. september 2014 V/ Anne Juutilainen Konsulent Faglig supervisor, MVO, sygeplejerske

Formål At I får nye redskaber, som kan afprøves i praksis ift. at afholde og afslutte den vanskelige samtale Hvad kommer jeg ind på i denne ”workshop”? Hvilke udfordringer er der i samtaler Seks betingelser for kvalitet i kontakten Skabelon for den gode samtale ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Case 1 En patient som er sygeplejerske ringer mandag formiddag ... Hun har ondt i halsen og kan ikke synke. Det gør ondt om i ryggen. Konsultationssygeplejersken tilbyder at hun kan ses onsdag. Sygeplejersken synes ikke der er grund til at hun kommer til i dag, men har svært ved at komme igennem med sine argumenter. Patienten virker frustreret over at hun ikke kan få en tid som passer ind i hendes kalender og hun presser for at få en tid i dag. ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Case 2: Patient med skizofreni ringer ... I sidste uge indlagde klinikkens uddannelseslæge en skizofren patient på gule papirer. Patienten ringer nu fra den lukkede afdeling. Hun vil kun tale med uddannelseslægen, som ikke er i klinikken i dag. Patienten truer med at begå selvmord. ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Summe 3 i hver gruppe – 5 min Hvordan ville du reagere? Hvad vil du sige - hvorfor? Hvad vil du ikke sige - hvorfor? Hvordan vil du afslutte samtalen? Hvorfor på denne måde? Hver gruppe skriver tre highlights ned til plenum ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Håndtering af egne og den andens følelser Hvordan gør man det? Må patienten være vred? Må du blive vred? Anerkendelse Professionel distance og nærvær Neutralitet og nysgerrighed Dorte Lund – Jacobsen & Ane Wermer (2001). Invitation til nysgerrighed. En systemisk tilgang i supervision. Fokus på familien. Vol. 4. ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Forforståelse Undgå at lukke for flere mulige årsager. Bliv i samtalen, så du ikke falder i: ”Jeg ved hvad det drejer sig om” - fælden … ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Struktur for telefonsamtale - alarmopkald Åbningssekvens Anmodning Serie af spørgsmål/svar-nærhedspar Problem-orienteret information Afsendelses-orienteret information Respons Lukningssekvens Kilde: Tine Larsen ”Jeg har brug for hjælp”. Om anmodninger, alarmopkald og dansk som andetsprog”. NORDAND Nordisk Tidsskrift for Andrespråksforskning 2010, 5(2):83-106. Fagbokforlaget.

CALGARY-CAMBRIDGE GUIDE RAMMEN FOR EN SUNDHEDSFAGLIG SAMTALE Indlede samtalen Skabe struktur Opbygge en relation Indhente information Undersøgelse Formidle information Lægge en plan Many models have been developed to delineate the communication process skills - the point is that models work in communication skills teaching. An example is the C-C Guides, which are built around a framework that corresponds directly to the way we structure a consultation in real life. [HANDOUT of pocket version] - it provides a summary of the literature on the skills worth teaching and a structured way to frame learning, feedback, and curriculum development. Afslutte Kurtz, Silverman, Draper (2005) Patientkommunikation i praksis Camilla Gjedsted fabricius 9 9

Samtalens opbygning Calgary-Cambridge Guide Struktur/faser Indhold Indlede samtalen Skabe initial kontakt Afklare/identificere baggrunden til samtalen Lave en fælles dagsorden Indhente information Undersøge og uddybe patientens forventninger Yderligere forståelse af patientens perspektiv Skabe struktur i samtalen – kontinuerligt Synliggøre strukturen Være opmærksom på samtalens flow Opbygge en relation - kontinuerligt Anvende passende non-verbal adfærd Udvikle kontakt Involvere og medinddrage patienten Formidle information og udarbejde en plan Formidle den korrekte information i det rette omfang Støtte at patienten kan forstå og huske information og aftaler Arbejde mod en fælles forståelse, hvor patientens perspektiv er inkorporeret Lægge en plan baseret på en fælles (forhandlet) beslutning Afslutte samtalen Forestående plan aftales – plan B Sikre en god afrunding – opsummering og tjek Patientkommunikation i praksis Camilla Gjedsted fabricius

Primary care consultation – struktur (Byrne and Long 1976) Relating to the patient Discovering the reasons for the patients attendance Conducting a verbal or physical examination or both Consideration of the patients condition Detailing tratment or further investigation Termination ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Struktur i en oplevet samtale Opening 1-4 symptoms 5-9 treatment 10-14 symptoms 14-16 examination 16-20 diagnosis 20 treatment 20-28 symptoms 28-31 treatment 32-36 closing 37-39 tallene referer til linier i en transskribering ... ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

6 betingelser for kvalitet i relationen At to mennesker er i kontakt Empati – forståelse for den andens sårbarhed, ubalance osv. 3) Sygeplejerskens kongruens 4) Sygeplejerskens ubetingede accept af patienten (eng: positive regard) 5) Sygeplejerskens forståelse for patientens aktuelle situation 6) Patientens oplevelse af sygeplejerskens empati, kongruens og grundlæggende accept! Frit efter Alrø, H. og Kristiansen M. ”Et dialogisk perspektiv” side 205 i ”Perspektiver på kommunikation” Nielsen, M og Rom, G. (red.) Munksgaard 2010 + Claus Dalton Gawin: Klient-centreret terapi – efter Carl Rogers metoden. Kapitel 3: ”De seks betingelser” side 103 – 183. Forlaget ZEN 2008 ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Særlige kendetegn /udfordringer ved telefonsamtaler - Diagnose – disease - Anerkendelse af den andens problem - uanset hvad det drejer sig om - At lytte ind i den andens rum - Lytte efter sprækker – det der ikke bliver sagt - Parasprog (ikke-sproglige aspekter i stemme og tale) ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014

Afsluttende spørgsmål Hvilke to pointer tager du med dig i dag? Del dem med dem du sidder i nærheden af … ”Den gode kommunikation – kvalitet i telefonsamtalen” - Anne Juutilainen september 2014