Hvad er vidensmedier? Introduktion.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
K-TEAM 1.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Mediepædagogik og didaktik
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Virksomheder – Leavitt’s model
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Den brændende platform
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Sociologi – Individ og samfund
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Medier i historien Medier i vores hverdag
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Praktisk om opgave og oplæg
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
Formidling Skolebiblioteket som ramme for faglig formidling.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Børn og pædagoger i en digital verden
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Sproglig teori og metode (I)
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Leg, kreativitet dannelse
Refleksion over projektuge
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hvad er vidensmedier? Introduktion

Det korte svar: En optik på medier (Jørgen Bang), som gør os mere opmærksom på specifikke mediers ”grammatik”. Relationen mellem ”retorik” og ”proces” Alle medier har indbyggede ”affordances” (Gibson), dvs. tilbøjelighed til bestemte erkendelsesformer relateret til bl.a. lagring. Ong og Medium Theory om forskelle mellem mundtlighed, skrift, trykkekultur og ”sekundær oralitet”

Mediers ”grammatik” konstituerer bestemte kulturformer: Mundtlighed: Walter Benjamins ”fortæller” som formidler af kollektiv erfaring; middelalderens skjalde; i middelalderen gjaldt mundtlig udsigelse som lov (fx ved skilsmisser). Erindring, fællesskab og dialogisk interaktion (fravær af syllogisme og sammenhængende filosofiske tankebygninger á la Kant) Religionshistorikere påviser, at opfindelsen af skrift-mediet skete samtidig med at der opstod forestillinger om guders udødelighed Platons/Sokrates’ angst for at skriften ville svække folks hukommelse (mediepanik) Ofte har man forstået et bestemt medie som det vigtigste; jf. Ong (mediehierarki)

Hvorfor opstår der et fokus på vidensmedier? Konvergens/divergens: Teknologisk, kulturelt, teoretisk Forholdet mellem trykkekulturen og digital kultur er i færd med at finde sit nye leje. Eks.: Trykkekulturens institutioner gentænkes (UNESCO om forholdet mellem uformel og formel læring; det seneste årtis policy-rapporter om folkebiblioteker; plade- og musikbranchen; forskningsbiblioteker)

Den digitale mediekonvergens I modsætning til tidligere medier kan digitale medier indeholde alle tidligere medier og modaliteter (kommunikationsmåder) Man taler om mediekonvergens og multimodalitet Begrebet vidensmedier (i flertal) kan siges at modsige konvergensbegrebet. Lev Manovich: taler hellere om IT som ‘simulation’ af tidligere medier end om konvergens

Vidensmedier Vidensmedier er en optik på medier, der iagttager deres funktion og brug (beslægtet med ‘literacy’) Mediers rolle i produktion, spredning, kommunikation, tilegnelse og deling af viden Et begreb der hjælper os til at reflektere over vidensmediering i overgangen fra Gutenberg-parentesen (Sauerberg)

Forskelle mellem information og viden: Viden signalerer en interesse for brug og brugere af medier og information Viden er noget mennesker tilegner sig eller besidder via individuelle og/eller sociale processer. Bang: en proces mellem ‘eksternalisering’ (information) og ‘internalisering’ (læring) Vidensmedier refererer til kognitive, sociale og kulturelle processer i tilegnelsen/skabelsen af viden

Traditionen for læring og oplysning Vidensmedier peger ind i traditionen for at oplyse og gøre læring mulig, dvs. kulturformidlingsdelen af jeres uddannelse i ”Informationsvidenskab og kulturformidling” Bibliotekers og andre kulturinstitutioners traditioner; uddannelsessystemet (integration af informationsfunktioner i formel læring) Oplysning og dannelse (men samtidig en refleksion over den senmoderne kultur)

Hvad er viden? Forudsætter en proces/relation mellem eksternalisering (information) og internalisering (læring). Lars Qvortrup: en refleksionskompetence der ændrer status quo. Viden er ”reflekteret kunnen” inden for et ”system” (fx individ, arbejdsplads, social gruppe). Viden er ikke noget der kan ”overføres”, men er en aktiv proces, der ændrer systemer (Niklas Luhmann) Qvortrup: der findes et hierarki over videns- og læringsformer – fra reproduktion og anvendelse af viden til problemløsning til kritik og problematisering af paradigmer (”videnskultur”)

Hvad er medier? Medie-typer: synkron eller asynkron, analog eller digital, massekommunikation eller sociale/dialogiske medier. Summemøde: Giv et eksempel på hver type. Fordele/ulemper med henblik på viden? Evt. lagringsmulighed, men altid forbundet med en semiotisk ressource (tegn) Nogle medier gør det muligt at overskride tid og rum. Dette kulminerer med internettet (globalisering/glokalisering) Kommer an på definitionen. McLuhan definerer fx stemmen og jernbaner som medier.

Medier og vidensmediering: Fokus på mediers rolle i tilegnelse (fortolkning, forståelse og reception) Mange forskellige teorier tages i anmeldelse for at forstå begrebet vidensmediering – fx social semiotik, Bakhtins teorier om dialogicitet, Vygotskys kulturhistoriske teorier om semiotisk mediering, retorik. Udfordringen er bl.a. at forstå de enkelte teoriers styrker og svagheder og at respektere forskellige vidensformer (fx også æstetik, kropslig viden, leg)

Medier ændrer forholdet mellem menneske og verden: Eksempel: fx Elizabeth Eisensteins og andres studier i sammenhængen mellem trykkekulturen og den type samfund, der voksede frem efter protestantismen (varer, marked, massekommunikation, stigende grad af læsefærdighed, indrestyring, distributionssystemer for viden: Forlag, biblioteker, skoler) Hvordan adskiller dette samfund sig fra fx middelalderen?

Diskussion: Ændrer digitale medier også forholdet mellem menneske og verden? Hvordan, hvilke træk? Identitet, sociale relationer, globalisering, tid/sted, demokratiske potentialer, overvågning osv., osv.

Vidensmedie-begrebet peger også på behovet for ”teknologiforståelse”: Martin Heidegger: teknologier skal ikke kun forståes ud fra teknologiens præmisser To former for tænkning: 1) Den kalkulerende tænkning fokuserer på nytte i forbindelse med teknologi (mest almindelig), 2) Den meditative tænkning drejer sig om, hvordan teknologier påvirker relationen mellem menneske og verden på grundlæggende vis Problemet er, som Heidegger ser det, at teknologien ofte er blevet knyttet sammen med naturvidenskabens tænkemåde.

Medier og teknologi skal også udsættes for meditativ tænkning: Således kan vi udfordre vores umiddelbare opfattelse af det instrumentelle ”nytteaspekt”: ”Meditative thinking demands of us not to cling one-sidedly to a single idea, nor to run down a one-track course of ideas. Meditative thinking demands of us that we engage ourselves with what at first sight does not go together at all.” ”Memorial Address” (1966: 53)

E-voting som eksempel Forståelse af digital valg-teknologi drejer sig ikke kun om ”nytte”, men nok så meget om hvordan og hvorfor e-valg vil påvirke demokratiet og vælgernes politiske deltagelse Problemer med e-valg: a) tekniske problemer, fx verificering af korrekt stemmeoptælling, sikring mod valgsvindel, sikring af stemmehemmeligheden, hvordan sikrer man et visuelt interface hvor alle kandidater stilles lige?, b) socio-kulturelle og demokratiske problemer, fx vælgernes tillid til valgprocessen; at stemme er et offentligt ritual (med lovfæstede regler); interessenters rolle, fx privatejede virksomheder og medier.

Diskussion af Jørgen Bangs tekst Hvordan hænger Bangs optik på vidensmedier sammen med fremkomsten af digitale medier, redskaber og formidling?

En lille opgave – i studiegrupper eller individuelt Undersøg de links til digitale formidlingsprojekter, som Jørgen Bang nævner i sin artikel: www.europeana.eu www.danmarkshistorien.dk www.kulturarv.dk/1001fortaellinger