Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet 2004 - 2006.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LEAN Akademy.
Advertisements

Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Medborgerskab – på sporet
Women in Progress – erfaringer og udfordringer Kønsbalance i finanssektoren 12. marts 2010 Bent Jespersen SVP, Group HR.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Sundhed på arbejdspladsen
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Projektlederens rolle(r)
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Det Sociale Kapitel
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Teaterhåndværk - en værdifuld kunstart - med fokus på menneskene bag.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Projekt Læringsmiljøer i Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynets organisation

Baggrund for Projekt Læringsmiljøer Fysisk og geografisk omlægning – tilsynscentre, distancer og storrum Gruppeorganisering i tilsynsgrupper, emnegrupper og chefteams Ny arbejdsdeling mellem tilsynsførende, jurister og administrative medarbejdere i TC´erne Nye arbejdsmiljøinstrumenter Ny snitflade og samarbejde mellem TC´erne og AFC Nye kollegaer og chefer Ansættelser af 140 nye kollegaer

Formål med Projekt Læringsmiljøer At afbøde for den belastning af trivsel og psykisk arbejdsmiljø, som store forandringer kan medføre At fremme videndeling og samarbejde blandt ansatte i Arbejdstilsynet ved at etablere gode læringsmiljøer i emnegrupper, tilsynsgrupper og chefteams

Et godt læringsmiljø i AT En kulturel og social tryghed og vilje til - samt muligheder for: At dele holdninger og erfaringer At lære af andre At føle ansvar for andres viden At forankre viden og gøre den til konkret handling

Læringsmiljøer med fokus på Samarbejde: fx arbejdsdeling, opgavefordeling, mødeafholdelse, fordeling af roller og ansvar, kontakt på distancen Videndeling: fx sparring, erfaringsudveksling, afklaring omkring ny viden, Trivsel: fx kendskab til hinanden, konflikthåndtering, socialt samvær

Projektets organisering Styregruppe Projektgruppe HU-følgegruppe

Projektets faser Foranalyse 2. halvår 2004 Udviklingsprogram for chefer 2005 til og med primo 2006 udviklingsprogram for tilsynsgrupper 2005 til og med 2006 Udviklingsspor for emnegrupper- koordinatorer og udvalgte fagpersoner i AFC 2005 Intern og ekstern kommunikation 2004 til og med primo 2007 Eftermåling Evaluering 2. halvår 2006

Eksempler på udviklingstemaer for chefer Ledelse i et chefteam Ledelsesformer: teams, distance, situationsbestemt Motivation, anerkendelse, konflikthåndtering Nye roller, funktioner og ansvar i ny arbejdsdeling Differentierede møde- og arbejdsformer Kulturudvikling og IT ift. videndeling fx digitale projektrum Kommunikation og samarbejde på tværs i AT: viden- og læringsværdikæden

Eksempler for udviklingstemaer for medarbejdere For tilsynsgrupper Tilsynsgruppens mål, rolle og funktion i den lokale praksis og hverdag Chefers og medarbejderes rolle i tilsynsgruppen Teamarbejde og effektive teams (spilleregler og adfærdsregler) Distancearbejde Kultur omkring videndeling Kommunikation, beslutninger og konflikthåndtering Sociale netværk i den nye organisation

Eksempler på udviklingstemaer for medarbejdere (fortsat) For emnegrupper Mødeformer Koordinering, kommunikation og motivation Ledelse i et chefteam Ledelsesformer: teams, distance, situationsbestemt Motivation, anerkendelse, konflikthåndtering Nye roller, funktioner og ansvar i ny arbejdsdeling Differentierede møde- og arbejdsformer Kulturudvikling og IT ift. videndeling fx digitale projektrum Kollegial sparring og sociale netværk Kommunikation og samarbejde på tværs i AT: viden- og læringsværdikæden

Udviklingsforløb Program for chefer: -et fælles udviklingsforløb for alle chefer i AT (kick off + 3 moduler) -et udviklingsforløb for hvert chefteam (3 moduler) -et tværgående forløb vedr. emnegrupper (2 moduler) -et individuelt forløb (4 gange individuel coaching) Program for medarbejdere: -fælles kick-off for hvert center (1 dag) -et udviklingsforløb for hver tilsynsgruppe (3 moduler) -et udviklingsforløb for emnekoordinatorer og udvalgte fagpersoner i AFC (3 moduler)

Læringsmiljøets udviklingsplaner Hvad skal gøres (hvilke indsatsområder vælges som de vigtigste)? Hvilke aktiviteter skal der igangsættes (konkrete eksempler)? Hvornår skal aktiviteterne igangsættes (dato)? Hvem er ansvarlig/tovholder(e)? Opfølgning – hvordan skal det ske? Action Learning

Effekter af Projekt Læringsmiljøer Samarbejde og trivsel: at fastholde og udvikle det gode samarbejdsklima i tilsynscentrene at Arbejdstilsynet i øget omfang ses som en mere homogen organisation Videndeling: at videndeling i højere grad værdsættes i AT og særligt i tilsynsgrupperne

Effekter af Projekt Læringsmiljøer (fortsat) Videndeling (fortsat) at videndeling har fået øget fokus i hverdagen at videndeling ses i øget omfang som et middel til at fremme ensartethed, faglighed og kvalitet Distance og medier til videndeling: en øget brug af distancemedier og referenceramme for hvad der er læring

Effekter af Projekt Læringsmiljøer (fortsat) Etablering af læringsmiljøer: en øget videndeling i tilsynsgrupperne og øget videndeling på chefniceau på tværs af organisationen de landsdækkende emnegrupper har fået værktøjer til information/videndeling

Hvad har vi lært? Det har i Projekt Læringsmiljøer været vigtigt løbende at afholde møder i styregruppen, projektgruppen og HU-følgegruppen – men dialogen med de lokale deltagere om de konkrete programmer kunne med fordel have været styrket Projektets status og forankring i koncernledelsen har været vigtig – men der har været organisatorisk uklarhed om AFC’s rolle, og det har påvirket projektforløbet

Hvad har vi lært? (fortsat) Der blev i Projekt Læringsmiljøer investeret store ressourcer i en meget tidlig fase af projektforløbet og stillet krav om en detaljeret planlægning og høj grad af standardisering af moduler, der ligger lang tid fremme i tid Målformuleringen og planlægningen af læringsprojektet er vigtige med henblik på at skabe engagement samt rum for fleksibilitet og tilpasninger

Hvad har vi lært? (fortsat) Action-learning mellem de respektive udviklings- moduler er afgørende for indlæringen og dermed effektskabelsen fra udviklingsprogrammerne Vigtigt at koordinere og gerne integrere lærings- miljøaktiviteter i andre forandringstiltag, herunder være opmærksom på timingen af udviklings- aktiviteterne.

Gruppe reflektion Ud fra alt hvad I har hørt i dag: Hvilke områder vil I sætte særlig fokus på i jeres egne projekter om læringsmiljøer? Hvilke metoder har I lyst til at prøve på egen arbejdsplads? Giver metoderne anledning til spørgsmål om egne projekter?

Gode råd fra AT om at gennemføre projekter om læringsmiljøer Fastlæg klare og konkrete mål for projektet Fasthold synligheden i organisationen om hvorfor projektet er sat i værk, hvem der har bedt om projektet, hvem projektet er til for og hvilket formål projektet har Inddrag medarbejderrepræsentanter i projektet, fx i følgegrupper

Gode råd fra AT (fortsat) Planlæg og gennemfør systematisk opfølgning i forhold til udviklingsaktiviteterne, som sikrer at værktøjer og metoder udviklingsaktiviteter indarbejdes i organisationens praksis og opgaveløsning Brug af interne konsulenter, der kender organisationen og dagligdagen, fremmer fastholdelsen af action-learning mellem modulerne i udviklingsprogrammerne

Gode råd fra AT (fortsat) Afklar organisatoriske uklarheder hurtigst muligt Der skal være ledelsesmæssig opbakning og ressourcer allokeret til opgaven De enkelte udviklingsprogrammer bør kunne justeres undervejs Varigheden af projektet bør ikke være 2½ år – det er for længe

Ville vi gøre det igen? JA