Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Relation Kernen inden for børne- og ungeområdet er relationen mellem professionel og klient Relationen inspirerer, udvikler, heler Relationen kræver indlevelse, nærvær og accept fra den professionelles side. Psykisk ’medsving’. Relationen er samvær om et indhold – den professionelle skal være en troværdig repræsentant for indholdet. Faglighed er forudsætning for relation.
Lærerkompetencer i henhold til Clearinghouse for dansk uddannelsesforskning Relationelle: –Elevstøtte –Samarbejde –Relation til den enkelte elev –Varme, respekt, tillid Ledelsesmæssige Didaktiske, herunder faglige
Effektiv undervisning i henhold til Hilbert Meyer Godt arbejdsklima –Gensidig respekt –Omsorgsfuld lærer God samtalekultur – forståelsesorienteret dialog Individuelle hensyn
Særlige behov Særligt ’svage’ elever har brug for: Struktur Opmærksomhed Støtte
Vores traditionelle tænkning Præget af to klassiske metaforer: –Den konservative: produktion –Den progressive: vækstfremme
Metaforiske opfattelser: Den konservative Eleven skal ledes og formes Læring skal være planmæssig og målrettet Læreren skal stille krav Indholdet skal afspejle kulturarven og omver- denens krav Metafor: produktion og faderautoritet
Metaforiske opfattelser: Den progressive Lærelysten skal vokse frem indefra Vi skal følge den naturlige måde at lære på Læreren skal være støttende og omsorgsfuld Indholdet skal være meningsfuldt og brugbart Metafor: plantevækst og moderomsorg
Fælles for de to opfattelser Pædagogen opfattes som et menneske: –Håndværker eller tekniker –Gartner Barnet eller klienten opfattes som noget ikke- menneskeligt: –Råmateriale –Plante
Klienter er mennesker De er ikke en råvare, der kan forarbejdes De er ikke en plante, hvis vækst er programmeret De kan overbevises, inspireres, motiveres, støttes, opmuntres, ledes… Det kræver relation og dialog
Konsekvenser De professionelle må have: Faglig-pædagogisk uddannelse Fortsat professionel udvikling Frihed En tillidspræget ’overenskomst’ med omgivel- serne Til gengæld kan man uden større skade spare på så meget andet.