Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen 13. 11. 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Klasseledelses- og relationskompetence
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
5 IT-didaktiske principper
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Old timers and newcomers
Forældremøde X årgang.
Skolereform august 2014………………
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Jeg støtter barnet ved:
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Undervisning i særklasse
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
Lærerprofessionen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Hva er god klasseledelse ?
Center for selvejende dagtilbud : værdigrundlag TRO Er det vi ved, vi er og vil!
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Relationskompetence – hvad er det?
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skolen og den sociale arv
Om livsglæde og relationer
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Vision mission værdier handleplaner
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
© Effektiv undervisning
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Ungestrategiens ledergruppe
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen

Relation Kernen inden for børne- og ungeområdet er relationen mellem professionel og klient Relationen inspirerer, udvikler, heler Relationen kræver indlevelse, nærvær og accept fra den professionelles side. Psykisk ’medsving’. Relationen er samvær om et indhold – den professionelle skal være en troværdig repræsentant for indholdet. Faglighed er forudsætning for relation.

Lærerkompetencer i henhold til Clearinghouse for dansk uddannelsesforskning Relationelle: –Elevstøtte –Samarbejde –Relation til den enkelte elev –Varme, respekt, tillid Ledelsesmæssige Didaktiske, herunder faglige

Effektiv undervisning i henhold til Hilbert Meyer Godt arbejdsklima –Gensidig respekt –Omsorgsfuld lærer God samtalekultur – forståelsesorienteret dialog Individuelle hensyn

Særlige behov Særligt ’svage’ elever har brug for: Struktur Opmærksomhed Støtte

Vores traditionelle tænkning Præget af to klassiske metaforer: –Den konservative: produktion –Den progressive: vækstfremme

Metaforiske opfattelser: Den konservative Eleven skal ledes og formes Læring skal være planmæssig og målrettet Læreren skal stille krav Indholdet skal afspejle kulturarven og omver- denens krav Metafor: produktion og faderautoritet

Metaforiske opfattelser: Den progressive Lærelysten skal vokse frem indefra Vi skal følge den naturlige måde at lære på Læreren skal være støttende og omsorgsfuld Indholdet skal være meningsfuldt og brugbart Metafor: plantevækst og moderomsorg

Fælles for de to opfattelser Pædagogen opfattes som et menneske: –Håndværker eller tekniker –Gartner Barnet eller klienten opfattes som noget ikke- menneskeligt: –Råmateriale –Plante

Klienter er mennesker De er ikke en råvare, der kan forarbejdes De er ikke en plante, hvis vækst er programmeret De kan overbevises, inspireres, motiveres, støttes, opmuntres, ledes… Det kræver relation og dialog

Konsekvenser De professionelle må have: Faglig-pædagogisk uddannelse Fortsat professionel udvikling Frihed En tillidspræget ’overenskomst’ med omgivel- serne Til gengæld kan man uden større skade spare på så meget andet.