Undervisning af Sundhedspersonale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Diætbehandling af type 2 diabetes i Region Midt
Advertisements

LEAN Akademy.
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VISIONER FOR UDDANNELSE TIL SYGEPLEJERSKER INDENFOR.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
EPM – For og imod eller hvad? Han et al., Beccaro et al. Aase Einfeldt, Malene Hjelm-Svennesen, Christian Koerner, Claus Balslev Nielsen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Ny Årsrapport Temadag Forretning, potentiale og midtvejsevaluering 4. november 2009 Merete Jensen, projektleder Dorte Marcussen, projektleder implementering.
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2008 under FS K&T.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Årsrapport Telemedicinsk Videncenter
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Det kan personalet gøre Overholde sikre arbejdsrutiner Overholde de procedurerelaterede retningslinier, dvs. beskytte sig mod udsættelse for blod - uanset.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Udsendt til lægerne ved Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Silkeborg Psykiatrisk Hospital Risskov Århus Universitetshospital, Århus Sygehus, THG.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Den Regionale LEAN Enhed
ERFARING MED IMPLENTERING AF REKOMMANDATIONER PÅ HOSPITALER
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Sygehus perspektiv Afgiftning og motivation af misbrugere.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Uddannelsesrådet byder Velkommen Konference 26. maj 2010 Charlotte Simonÿ.
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Etablering af regional MRSA-enhed cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Klubudvikling, herunder lederudvikling 1. Afholde mindst 20 tema- eller netværksmøder i samarbejde med konsulenter og regionsudvalg. 2. Konceptudvikle.
Apotek-Højskole projektet, 2. Del 2000 Angina pectoris patienten og sygehusapoteket Information om lægemidler på kardiologiske afdelinger Resultater fra.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Apotek-Højskoleprojekt,Fane 2 morgenmødemateriale APOTEK-HØJSKOLE PROJEKT 2001 ASTMA PATIENTEN OG APOTEKET Et forsker-praktiker-samarbejde om udvikling.
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Videnspredning i Sundhedsvæsenet Klinisk farmaci i en klinisk hverdag – sådan kan det gøres! Trine Kart, SAFE, Amgros Lene Juel Kjeldsen, SAFE, Amgros.
Forskningsnetværk i Region Sjælland Yngre Læge Dag 2015.
Status på medicinhåndtering Oplæggets omdrejningspunkter
Organisationsdiagram for SLB´s arbejde med medicinskabeloner
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Faglig fokus: kompetencekort
VIDENDELING OM BIOSIMILÆRE LÆGEMIDLER OG HVAD DER SKAL SKE I FREMTIDEN
Det regionale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
- Projekt om sygehusportører
Præsentationens transcript:

Undervisning af Sundhedspersonale Afdækning af sygehusapotekernes aktiviteter. Rapport udarbejdet af farmaceut Mette Christoffersen

Formål At skabe et beslutningsgrundlag om, hvorvidt der skal ske udnyttelse af fælles ressourcer og viden blandt sygehusapotekerne og Amgros, til at skabe fælles grundlag for tilbud om og implementering af undervisning af sundhedspersonale At give indblik i faglige og mentale kompetencer, der skal til for at varetage undervisningsopgaverne At få inspiration til undervisningssystemer og metoder At samle materialer og ideer fra de eksisterende undervisningstilbud til nytte og inspiration for andre sygehusapoteker

Metoder Aktiviteter på sygehusapotekerne: Interviews med farmaceuter på de 10 sygehusapoteker, herunder driftslederne på Region Hovedstadens Apotek, i alt 18 interviews Faglige og mentale kompetencer: Dorte Glintborg, IRF Dorthe Tomsen, RAP Klinisk farmakolog Birgitte Klindt Poulsen Systemer og metoder: Kings College Hospital, London E-learning i lægemiddelregning på Skejby Hospital Nycoversitetet Trine Tofts DSS-kursus i lægemiddelregning for farmakonomer

Sygehusapotekernes aktiviteter Meget varierende udbud af undervisning Fra ingen undervisning til regelmæssig afvikling Fra ad hoc opgaver til strukturerede undervisningstibud Flest undervisningsopgaver i forhold til sygeplejersker Læger undervises ofte i forbindelse med introduktion af nyansatte

Undervisning af læger EPJ Rekommandationer Introduktion til sygehusapoteket Ordination indenfor standardsortiment Medicinafstemning Receptregler Medicintilskud

Undervisning af sygeplejersker Medicinrum Lægemiddeladministration Lægemiddelregning Specifikke lægemiddelgrupper Farmakologi

Fra kludetæpper til strukturerede undervisningstilbud Undervisning er ofte kommet i stand på baggrund af forespørgsler fra klinikken Strukturerede tilbud: Sygehusapotek Fyn Region Hovedstadens Apotek, Rigshospitalet samt Hillerød Region Sjælland, Roskilde Strukturerede undervisningstilbud forsøges aktivt solgt til forskellige afdelinger med tilbud om lokal tilretning

Aktiviteter på sygeplejerskeuddannelsen 4 af de adspurgte har undervisning på sygeplejerskeuddannelsen Fra 12 lektioner pr hold til 82 lektioner pr år Der undervises primært i farmakologi, herudover: Lægemiddelregning Infusion

Sygehusapotekernes organisering af undervisningen Sygeplejersker undervises oftest af farmakonomer og oftest i forbindelse med medicinserviceopgaven (medicinrum) Læger undervises primært af farmaceuter Undervisningen er ofte en del af sygehusenes samlede programmer, ex introduktion af nyansatte, iv-kurser, administrationsformer Undervisning kan foregå i samarbejde med andre faggrupper

Undervisningsmateriale Oftest PowerPoint Mange sygehusapoteker har fælles mapper med undervisning og præsentation På et enkelt sygehusapoteket har man med succes ensrettet farmakonomernes materiale til undervisning i medicinrum

ressourcer Stor variation i tidsforbrug i forhold til undervisningsaktiviteter 7 af de adspurgte har forsøgt at lave skøn over tidsforbruget Skønnet tidsforbrug spænder fra i gennemsnit 4 timer om måneden til maksimalt 10 % af farmaceutnormeringen En farmaceut har brugt ca. 1/3 af sin arbejdstid på undervisningsopgaver i forbindelse med et proaktivt undervisningstiltag

Barrierer for afvikling af undervisning Ressourcer Farmaceuterne er ikke synlige nok Holdning blandt sundhedspersonalet At sygehusapoteket ikke gør noget aktivt Underlegenhed og autoritetsbarriere i forhold til lægerne

Faglige og mentale kompetencer Fokus på: Didaktik Deltagernes læringsbehov Kendskab til den faggruppe, der skal undervises Definition af farmaceuternes kernekompetencer

Undervisningsmetoder og -koncepter Kings College Hospital, kursus i sikker ordination for turnuslæger E-learningskursus i lægemiddelregning på Skejby Hospital Nycoversitetet Trine Tofts DSS-kursus i lægemiddelregning for farmakonomer

De interviewede farmaceuter: Udtrykker motivation og vilje til undervisningstiltag Ønsker at udbygge sygehusapotekernes undervisningstilbud Udtrykker behov for synliggørelse af sygehusapotekerne Foreslår akademisk diskussion om, hvad der er farmaceuternes force

Opbygning af fælles nationalt system Skitse skulle have været udarbejdet på baggrund af projektet Der synes ikke at være et behov Opbygning af netværk/kontaktpersonliste er foreslået

Det skal afklares: Om man ønsker at vælge undervisning som et fælles nationalt strategisk indsatsområde og i givet fald: Hvad sygehusapotekerne ønsker i forhold til fælles undervisningsprofil og undervisningsmetoder Hvilke undervisningskompetencer underviserne skal have Hvordan fælles undervisningstiltag kan markedsføres imellem sygehusapotekerne Hvordan undervisningstiltag implementeres på det enkelte sygehusapotek