Mere viden og bedre redskaber”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Integrated Children’s System
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
”OPKVALIFICERING af den TIDLIGE INDSATS i KOMMUNERNE
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Hvordan finder vi de udsatte børn i tide
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Det Inddragende Netværksmøde
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Konsultative praksisformer i PPR
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
AKT på Dybbøl Skolen.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
STC Støttecenter PPR Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Tel: Adresse: Niels Hammekenip aqq. 41 Postboks 1755, 3900 Nuuk
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
PPR og Familieindsatser
Den Tværfaglige Model 2018.
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Mere viden og bedre redskaber” Haderslev Kommunes deltagelse i udviklingsprojektet: ”OPKVALIFICERING af den TIDLIGE INDSATS i KOMMUNERNE Mere viden og bedre redskaber”

Haderslev – organisering - Haderslevreformen Eksperter Myndighed PPR Sundhedspleje UU Ungdomsskole Naturskole 10. Klasse Specialskole Centre De rådgivende team Socialrådgivere Familiekonsulent Psykolog Specialpædagog Lokalområde Børneunivers 0 år – 3. kl. Juniorunivers 4. – 6. kl. Ungeunivers 7. – 9. kl. Fuldserviceskoler

ressourcer i dette skal ”Opkvalificering af den tidlige indsats” - Opsporingsmodellen: VÆRDIGRUNDLAG: Barnets adfærd skal ses og forstås i den sociale kontekst, hvori barnet indgår Handleguide med beskrivelse af handleveje og -muligheder i det tværfaglige samarbejde Etablering af Rådgivende team Forældrene skal ikke blot inddrages og høres, de skal være aktive samarbejds- parter En fælles forståelsesramme: ICS-tænkningen Det tværfaglige Professionelle sam- arbejde og de faglige ressourcer i dette skal vægtes højt. Vækstmodellen som dialogmodel & tovholder ift. Barnet og familien Type • Navn • 06.04.2017

”Opkvalificering af den tidlige indsats” - Opsporingsmodellen: Alle børn skal ses, det gælder især de helt små børn Anvendelse af *Trivselsskema*i sundhedsplejen, dagtilbud, skole og SFO Øge individuel og mono-faglig refleksion og dialog. Oprettelse af *Rådgivende Team* og *Fagligt sparringsforum* Styrke den faglige sikkerhed og oplevelse af handlemuligheder Formidling af viden ved overgange i barnets liv Anvendelse af samme overgangsskema v. alle overgange & fokus på forventningsafstemning mellem ’modtager’ og ’afgiver’ Type • Navn • 06.04.2017

”Opkvalificering af den tidlige indsats” - Opsporingsmodellen: Effektive møder Dialogmodel + systematisk anvendelse af dagsorden og referat med tydelige aftaler. Vækstmodellen anvendes som dialogmodel. Opsporingstrekanten kan anvendes i forældresamtalen Udnævnelse af tovholder i tværfaglige forløb Forældredeltagelse og - inddragelse Hurtig og relevante reaktioner ved underretninger Fokus på hurtige og synlige handleveje, herunder på underretningspligten, tilbagemelding til underretter mv. Type • Navn • 06.04.2017

Faggrupper & opgaver Dagplejen Daginst. PPR Skoler UU Sund.plejen 10 Psykologer 6 Familiekonsulenter 6 Sundhedsplejersker 6 Socialrådgivere 3 Pædagogiske konsulenter 3 Specialpædagogiske konsulenter Daginst. PPR Skoler UU Sund.plejen Spec. Afd. Fam.rådgiv. Jobcenter Psykiatri Fam.huset Læger Krisecenter Spec. korps RCT Projekter Type • Navn • 06.04.2017

Netværksmøder med dagtilbud og skole (med forældredeltagelse) Metoder Netværksmøder med dagtilbud og skole (med forældredeltagelse) Faglig sparring med dagtilbud og skole (uden forældredeltagelse) Vejledningsforløb i hjemmet – mulighed for indstilling til §50 undersøgelse Observations- og supervisionsforløb i dagtilbud og skole Pædagogisk psykologiske undersøgelser Åben Rådgivning Type • Navn • 06.04.2017

”Styrke de tværfaglige sparringsmuligheder” Der arbejdes med to typer af ekstern sparring: Sparring, der sker for at opnå en øget forståelse for det konkrete barns situation, og med forældreinddragelse som naturligt udgangspunkt: …v. tværfagligt netværksmøde, hvor relevante fagfolk indkaldes og deltager - OG - Faglig, kompetenceudviklende sparring ift. egen praksis, som kan ske uden forældreinddragelse: …i Fagligt Sparringsforum, hvor socialrådgiver og psykolog kommer ud i enhederne

Handlinger og muligheder ift. det konkrete barn Den enkelte fagpersons opmærksomhed og refleksion Den fag-professionelle dialog i ’eget hus’ Det tværfaglige netværksmøde (inkl. møde iht. SEL §49a) Samtale/møde med forældre i ’eget hus’ Møde mhp. overlevering til Familierådgivningen (inkl. underretningsmøde) Fagligt sparringsforum Handlinger og muligheder ift. det konkrete barn - i 'eget hus' og tværfagligt: Underretning v. strafbare forhold, vold og andre overgreb Type • Navn • 06.04.2017

Type • Navn • 06.04.2017

”ALLE BØRN SKAL SES” - Trivselsskemaet Brugen af Trivselsskemaet skal være en hjælp til at den enkelte fagperson systematisk fastholder og italesætter det anede… – synsninger – fornemmelser – - ’professionel tvivl’ - I den efterfølgende fag-professionelle dialog sættes så flere og flere ord på, efterhånden som der gennemføres en systematisk undren over hvad det er, der evt. er på spil for barnet i den kontekst, som det befinder sig i. Skemaet hjælper derfor til en systematik i forhold til fokus på alle børn og hvorvidt barnet trives, om der er ting, der undrer, eller om barnet er i en udsat position

Trivselsskema Trivselsskema. Udfyldt af: Dato: Barnets navn: Grøn Gul Rød Uddybende kommentar       Type • Navn • 06.04.2017

Type • Navn • 06.04.2017

”Effektive møder” - før – under og efter mødet Domæner i møderne mellem professionelle og forældre: Refleksion Sparring Vejledning Beslutning om indsats Analyse Type • Navn • 06.04.2017

Tovholder-funktionen Tovholder-funktionen er bestemt ud fra forældrenes behov for at én tager ansvaret for at koordinere forløbet, som sættes i gang, når tværfaglige parter involveres ift. et barn. Det skal være tydeligt for forældrene – og øvrige involverede – hvem der tager ansvar for at følge op på at aftaler og handlinger sker som aftalt…Hvem kan de altid henvende sig til ift. forløbet?

Redskaber i dialogen med forældrene: ”Opsporings-trekanten” ’Opsporingstrekanten’ er en dialog og refleksionsmodel udviklet med henblik på at styrke : Den enkelte fagpersons individuelle refleksion, fx ved udfyldelse af Trivselsskema. Den fag-professionelle dialog i ’eget hus’, herunder ifm. dialogen omkring børn med gul og rød trivsel. Et udgangspunkt for dialogen med forældrene. Kan med fordel anvendes direkte i mødet, eller i forberedelsen før mødet. Fokus på at træne vores del af samtalen: At være tydelig og konkret ift. hvad det er, man har set – hørt – oplevet, som bekymrer. At vi har reflekteret over det med kollegaer og er blevet tydelige på, hvad der skal formidles. At være bevidst om egen indstilling til barnet eller familien…”han er simpelthen ikke til at samarbejde med, den far” At være åben overfor at forstå barnets situation i sin hele kontekst At gå i dialog - spørge åbent, nysgerrigt, lyttende og anerkendende ind til forældrenes forståelse af sammenhænge – ’vores’ opfattelse udelukker ikke nødvendigvis ’deres’. Vi skal vide, at ansvaret for samtalen ligger hos os som de professionelle Type • Navn • 06.04.2017

ICS-tænkningen Bygger på principper om: Barnet i centrum Helhedsorientering Ressourceorientering Inddragelse (= dansk lovgivning) det teoretiske og forskningsmæssige Udgangspunkt: Den økologiske systemteori suppleres i ICS med teorier om tilknytning og vigtigheden af barnets oplevelse af tilknytning til en omsorgsperson, viden fra udviklingspsykologien om børns forskellige behov på forskellige alders- og udviklingstrin, samt resiliensforskningen, som har et fokus på beskyttelsesfaktorer hos risikobørn, herunder hvorfor nogle børn klarer sig godt på trods af vanskelige opvækstbetingelser. (ressourcefokus/ mestring/ modstandskraft/ ’mælkebøttebørn’ fokus på, hvad der gør at nogle børn klarer sig, på trods af dårlige opvækstvilkår). Type • Navn • 06.04.2017

Inddragelse af forældrene - ’Opsporingstrekanten’ afprøves som refleksions- og dialogmodel: Udvikling og adfærd Familieforhold, netværk, øvrige forhold - relationer i familien og forældrekompetencer - øvrige forhold i familien - barnets sundhedsforhold - barnets fritidsforhold - familiens netværk - fagpersoners relationer og tilgang til barnet og til forældrene - de professionelle omgivelser / institutionens rammer - barnet i børnegruppen/ klassen - barnets færdigheder - barnets adfærdsmæssige fremtræden - barnets følelsesmæssige tilstand - identitet og selvopfattelse - social fremtræden Læring og relationer i "eget hus" BARNETS VELFÆRD Modellen er baseret på ICS-tænkningens basismodel med de overordnede fokus- områder: Barnets udviklings- mæssige behov Forældrekompetencer Forhold i omgivelserne. Men her tilpasset den konkrete kontekst, barnet ses og opleves i. Den helt, helt umiddelbare reaktion på dette?? Kunne det måske være noget?? Type • Navn • 06.04.2017

 ”Elevtrekanten” udarbejdet af lærere på Fællesskolen Bevtoft-Over Jerstal: DIN VÆREMÅDE NÅR DU IKKE ER I SKOLEN DIG NÅR DU ER I SKOLEN Hvordan har du det med dine lærere ? Hvordan har du det i klassen ? Hvad synes du om klasselokalet ? Er der noget du synes er svært ? Hvad kan du godt lide i skolen ? Hvad er du dygtig til ? Hvad laver du i fritiden ? Hvem leger du med ? Har du en bedste ven ? Er du mest ude eller mest inde ? Hvad vil du allerhelst lave i fritiden ? (koncentration, lytte, række hånden op ....) Hvordan er du til at lære ? Hvordan reagerer du, når du bliver sur ? Hvordan regerer du, når noget er svært ? Hvordan er dit humør oftest ? Hvad gør du, når du ikke får din vilje ? Hvordan er du som klassekammerat ? Lærere har selv udarbejdet denne – igen for ensartethed i alt hvad børn og forældre møder. Konkret oplevet nogle meget anderledes samtaler. Fokus på at spørge, fremfor at fortælle barnet… Opdager den dygtige, stræbsomme pige som slet ikke kan lide skolearbejdet og derfor er på voldsomt´overarbejde. Åbner for en relation og tillid – som skal til for at børn også siger, at de har brug for hjælp. Fundet ud af at snakken med barnet og hjælp til at få talt med dem derhjemme om at teenagesøster er voldsomt problematisk  letter barnets tilstedeværelse og læring i skolen!! Type • Navn • 06.04.2017

Inddragelse af forældrene - Vækstmodellen anvendes som dialogmodel: Det går godt Udfordringer Muligheder Aftaler Det bedste i dag Type • Navn • 06.04.2017

Type • Navn • 06.04.2017

Overgange i barnets liv FOKUS: Barnet kommer et sted fra - andre fagpersoner har arbejdet med barnet ud fra andre forudsætninger og mål, end ’vi’ nu skal – og barnet er også på vej videre til andre… Afleverer man eller modtager man et barn? Der er ofte et slip i overgangene – det gælder fx overgangen fra dagpleje til daginstitution og fra daginstitution til skole. Nogle gange er det et bevidst valg: ’Barnet skal have frisk start’ Det ér en balance: SIKRE NØDVENDIG STØTTE – UNDGÅ STEMPLING

Overgange i barnets liv Der skal ske overlevering til den modtagende enhed! Baseret på trivselsskema skal der overleveres til dagplejen, børnehave og indskoling. Efter 3-4 mdr. skal der evalueres på overleveringen: ”hvordan ser det nu ud hos Jer”??  Der sker løbende læring og udvikling af kendskab til hinandens kulturer - så vi løbende bliver bedre og bedre.. Type • Navn • 06.04.2017

’Brobygning ved overgange i barnets liv’ ex.: Udfyldes af forældre: Den vigtigste information, som I vurderer, har betydning for barnets start og modtagelse det nye sted Kort beskrivelse af barnets styrker og særlige kendetegn Kort beskrivelse af barnets eventuelle vanskeligheder eller særlige udfordringer Udfyldes af sundhedsplejerske, dagpleje, daginstitution eller skole: Type • Navn • 06.04.2017

TIDLIG INDSATS I DEN FREMSKUDTE INDSATS i distrikterne…? Til ex.: ICS-tænkningen som fælles sprog i det tværfaglige samarbejde Anvendelse af trivselsskema som del af kommunens generelle tilsynsforpligtelse, jf. SEL § 146 stk. 2 Ensartet brug af overgangsskemaer i alle enheder ….. Type • Navn • 06.04.2017

RESULTATER UNDERRETNINGER SKER TIDLIGERE (1½ ÅR) UNDERRETNINGER ER MERE KVALIFICEREDE BØRN I GUL ZONE SES NU OFTERE VI HANDLER HURTIGERE OG KAN GØRE DET INDEN FOR DE ”NORMALE RAMMER” Type • Navn • 06.04.2017

Det er nemme enkle redskaber Succes’ er Det er nemme enkle redskaber Redskaber og tankegange, der kan passes ind i allerede eksisterende redskaber Type • Navn • 06.04.2017