- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Elevplankonference
Kortlægning af læremiddelkultur
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Læremidler i praktikken
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Evaluering af mobil e-læring
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Kompetencematrix Digitale kompetencer
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Faglærer Peder Møller Mathisen, Learnmark Horsens Udviklingskonsulent Christiane Bech, UddannelsesCenter Ringkøbing-Skjern Centerchef Michael Lund-Larsen,
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
1. April 2014.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Digital formativ sprogscreening på EUD
Planlægning, proces og evaluering
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog:
LÆRING, DER SES!.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Projekt: Koncept til formidling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb eDesign - SCK 6. marts 2013 eDesign - fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb Undervisnings- middelprisen 2009 Michael Lund-Larsen, Centerchef mll@ventures.dk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © eDesign - SCK 6. marts 2013 Partnere i Det Nationale Videncenter for e-læring: VIA University College Erhvervsakademi Århus Århus Købmandsskole Forankret i @ventures, Kompetencecenter for e-læring, Århus Købmandsskole @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Opgaver Kernekompetence: Pædagogisk innovation med e-læring Videncenter: Analyser Udviklingssamarbejde Kompetenceudvikling Videndeling 15 medarbejdere Kompetencecenter: e-læremidler e-læringsmiljøer e-evaluering It-støttesystemer @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hvis e-læring er svaret - hvad var så spørgsmålet? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Ubrugte e-læremidler Hvad skal der til, for at et givent materiale kan understøtte udvikling af bestemte kompetencer hos bestemte målgrupper og hvordan konstateres dette? @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © eDesign - SCK 6. marts 2013 Hvad er e-læring E-læring er læring, der er helt eller delvist digitalt medieret. E-læring giver særlige pædagogiske muligheder i forhold til forskellige: læringsforudsætninger: differentiering læringstilgange: læringsstile læringsindgange: virkemidler læringsstier: navigation Tilpasse indlæringskurven - mindske glemselskurven @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © E-læringspotentiale @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Noget virker Vismandsportalen – anvendes af 1/3 af gymnasieeleverne Medicinregning – anvendes af 75% af sygeplejerskestuderende på VIA Delingsværktøjer – anvendes bredt @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Hvorfor virker det? Det virker ikke Det virker Uklare behov, målgrupper, succeskriterier Intet fælles sprog mellem faggrupper Ingen målgruppetilpasning Manglende didaktisk overflytbarhed Manglende kompetencer Topledelsesopbakning Målgruppe-analyse og -involvering Anvendelse af udviklingsmodel Fleksible materialer Lærer- og implementeringsvejledning Aktionslæring Reel ledelsesopbakning @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Potentialer og barrierer Læringsmæssig parathed, herunder læse-/skrivekompetencer Digitale færdigheder, herunder erfaringer med it i arbejdsmæssige sammenhænge E-læringsparathed, herunder erfaring med undervisningsformen Mobilitet, herunder adgang til it @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © 3 e-læringsformer Instruktivistisk Social-konstruktivistisk Konstruktivistisk Overførsel af viden: ”Tankpasser-pædagogik” Konstruktion af viden i fællesskab: Cooparativ Learning Afprøvende konstruktion af viden: Problembaseret læring @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © E-læringstyper Systemtræning – introduktion og træning i it-systemer og lign. Instruktion – instruktion/opslag til håndtering af situationer Informationsformidling – formidling af viden Procesværktøj – forståelse og træning Simulation - kompetenceudvikling Mobil læring – formidlingsform Personalestyrelsen 2008 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © eDesign - SCK 6. marts 2013 e-Didaktik Formål og mål Lærerens forudsætninger Deltagerforudsætninger Organisering Evaluering Instruktivistisk Socialkonstruktivistisk Konstruktivistisk E-læringens form og elementer Materiale Samarbejde Lærerrolle Kommunikation @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Tilrettelæggelse af e-forløb Kompetence behov Pædagogik Eksisterende viden Explicit Tavs Lærings- mål For- midlings.- strategi Resurser Expertice ”Fit”-analyse Læringsfase Lærings- aktiviteter @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Forståelsesprocesser Forandring Fornyelse Træning Accept Anvendelse Aktivitet Rutine Forståelse @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Læringsaktivitet Læringsmål Forudsætninger Kontekst - problembaseret Aktiviteter og resurser Grad af lærerstøtte, selvlæring og kollaborativitet Grad af tilstedevær og virtualitet @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Læringsstile Abstrakt forståelse Reflekterende observation Aktiv afprøvning Konkret oplevelse Aktivisten Pragmatikeren Reflektoren Teoretikeren @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Instruk- tivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

Socialkonstruktivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © Konstruktivistisk @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©

@ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © eDesign - SCK 6. marts 2013 @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring © @ventures/eVidenCenter ®, Kompetence- og Videncenter for e-læring ©