Vejledningsetik og forskerens samfundsansvar Søren Holm
Kompliceret forhold mellem vejleder og doktoranden Vejleder Doktorant Kolleger, omverden Universitet
Rimelige forventninger Hovedprincip: Vejledning i doktorantens interesse Fra doktoranten Tilgængelighed Tid Forberedelse Konkret vejledning i relation til projektet Vejledning i relation til fremtidig karriere Fra vejlederen Tid Forberedelse Lydhørhed Rimelig brug af fælles ressourcer
Potentielle interessekonflikter mellem vejleder og doktorant ‘Ejerskab’ til idéer og resultater Publikation Afvejning af interesser i store forskningsgrupper
Forskerens samfundsansvar Ansvar for: Brug af fælles ressourcer Formidling af viden Brug af viden
Formidling af viden Egen formidling – Ærlighed / bias / løgn Intervention i den offentlige debat – Korrigering af falske opfattelser?
Ansvar for brug af viden Intenderet brug Ikke-intenderet brug – Forudsigelig – Uforudsigelig – ‘Dual use’ Egen brug Andres brug Bestilt forskning