Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Beskæftigelsesregion
Lene Feldthus Andersen
IKV i den politiske kontekst
Store byggeprojekter i Skanderborg kommune, Skanderborg Erhverv
Vækstforum En globalt konkurrencedygtig region - Erhvervsudviklingsstrategi
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Styringskrav for jobcentre
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
enstrenget erhvervsfremmesystem
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Evaluering af Business Center Bornholm Stort overblik. Klare budskaber.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kompetencerådet i Region Midtjylland
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Kompetenceudvikling i Region Midtjylland - Om kompetenceudvikling som motor for virksomhedernes udvikling Oplæg på opstartskonference.
Opgaven og dispositionen ”Beskriv med afsæt i høringsmateriale og høringssvar erhverv Silkeborg” 1.Organisation & jura 2.Points of excellence 3.Køreplan.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Udfordringer på kompetenceområdet v/ Bente Nielsen 1. Næstformand, Region Midtjylland.
Det regionale samspil med VEU- centrene Lotte Holten-Møller Kontorchef, Kontor for regional udvikling og EU.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Den regionale overvågningsopgave - strategier og redskaber Hans Henrik Nørgaard Center for Regional Udvikling Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
SÅDAN UNDERSTØTTER BESKÆFTIGELSESPOLITIKKEN DEN LOKALE ERHVERVSPOLITIK - Oplæg v/ Formanden for Beskæftigelsesudvalget og for LBR i Herning Kommune, Ingelis.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Landdistrikter/Yderområder Hvad er et landdistrikt? Hvad er et yderområde? Kan vi afgrænse begrebet ”landdistrikt /yderområde” på en nutidig måde? Natur.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Kompetencer og Kapacitet i Erhvervslivet 2017
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Administrativ organisering
Agnete Gersing Departementschef Uddannelses- og Forskningsministeriet
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Præsentationens transcript:

Rammebetingelser og udviklingsmuligheder for videregående uddannelse på Bornholm Analyse for Bornholms Vækstforum 19. juni 2014, Anja Bach-Jensen,

Opgavens rammer To treårige udviklingskontrakter. Årlige kontrakt på ,- Beslutningsgrundlag for, hvordan videregående uddannelse på Bornholm og herunder Bornholms Akademis funktioner kan varetages i fremtiden.

Opgavens indhold 3. Perspektivering yderområder og nationalt 2. SWOT videregående uddannelse på BH 1. Evaluering af BA 4. Mulige modeller for varetagelse og organisering af videregående uddannelse på Bornholm

Økonomiske nøgletal for BA Indtægtsgrundlag årligt fra ml. 1,3 og 3,8 mio. kr. Indtægtsdækket virksomhed på ml – 1.8 mio. kr. (primært BRK efteruddannelse) Egenkapital på kr. ultimo Overhead til udvikling af uddannelser + valgfag på små årgange.

BA opgaver og ressourcer

Har BA løst opgaverne? 1. Understøtte videregående uddannelse på Bornholm BA mangler klart mandat lokalt såvel som nationalt Meget svært at sætte bornholmske uddannelser på landkortet 2. Administration, drift og udvikling af Uddannelsescenter Snorrebakken Ressourcekrævende, og synergi og udvikling er ikke udnyttet til fulde - mere et lokalefællesskab end uddannelsescenter. 3. Bistå Bornholms Vækstforum på uddannelsesområdet 6 år (2008 -) og 13 af 115 projekter Valgt i BRK at faglige anbefalinger og strategiske uddannelsesopgaver varetages af BA Hvorfor kun en udpeget og VF honoreret rådgivningsfunktion vedr. uddannelse? Rådgivende og udførende aktør på samme tid…

Styrker Bornholm er overskuelig og afgrænset, så sammen kan vi skabe sammenhæng, kortlægge behov, lave én indgang til uddannelserne og måle effekt af uddannelse Langvarige institutionelle samarbejder Uddannelsescenter Snorrebakken Campus Bornholm Godt samarbejde ml. uddannelsesinstitutioner og BRK/jobcenteret

Svagheder Institutionelle tilhørsforhold vinder strategisk over Bornholm Den bornholmsk uddannelsessektor er fragmenteret Videregående uddannelser har hver for sig lokalt et svagt fagligt miljø Selv generelle undervisningsopgaver løses af undervisere udefra Afsøgning af uddannelsesbehov og udbud er ikke systematisk og delt på mange aktører (Virksomhedsservice, BCB, CRT)

Det samlede billede Uddannelse mangler tydelig strategisk og politisk kobling Uddannelsesinstitutionerne er svage hver for sig og har sammenfaldende udfordringer De samarbejder i dag kun meget begrænset med BA Der er et fremtidigt generelt stigende uddannelsesbehov på Bornholm. Uddannelse og kompetenceudvikling kan udløse vækstpotentialer,men det kræver en fokuseret, strategisk indsats Den bornholmske model er dyr

Krav til varetagelse af videregående uddannelse på Bornholm? Højne bornholmernes uddannelsesniveau - fundamentet for vækst Tilgodese arbejdsmarkedets skiftende krav Skabe sammenhæng ml. erhvervs- og uddannelsesstrategi Nedbryde/minimere ø-barrierer Koordinere og varetage videregående uddannelsesbehov og udbud

Tre modeller Hvordan varetage udvikling og organisering af videregående uddannelse på Bornholm? Illustrerer forskellige vægtninger af målet med akademifunktionen

Efterspørgselsstyret model Nøgleaktør Campus Bornholm Virksomhedsservice Mål Understøtte bornholmske virksomheders kompetence- og efteruddannelsesbehov Især i fokus Opsøge virksomheder Aktuelle behov Synlighed – én indgang Samarbejde uden for øen Økonomi UFM bevilling + operatørkontrakt med VF. Udgifter til bestyrelse og strategi, men besparelser v. adm. samdrift Udfordringer Sekretariat for udlagte uddannelser Facilitere tværinstitutionelt uddannelsesmijø Overvåge lovgivning

Akademisk landsby Nøgleaktør A) BRK (centerfunktion) B) CRT C) BA Mål Integrere Bornholm i det nationale/regionale videregående uddannelsessystem Fokus Et videregående udd.miljø Aktuelle og potentielle behov Arbejdsmarkedsanalyser Blended learning Økonomi UFM bevilling + bevilling el. kontrakt med VF. Udgifter til bestyrelse og strategi. men besparelser v. adm. samdrift Udfordringer Sekretariatsfunktion for VF Synlighed og dialog med bornholmere og erhverv

Uddannelsessekretariat Nøgleaktør Center for erhverv, uddannelse og beskæftigelse (BRK) Mål Politisk og strategisk fokus på at udvikle stærke uddannelsesløsninger og sikre de stærkeste uddannelsesudbydere til Bornholm Fokus Politisk og strategisk nærhed Viden om politik og lovgivning Sekretariatsbetjening Økonomi UFM-bevilling + bevilling fra VF til sekretariatsbetjening + adgang til uddannelsespulje. Udfordringer Facilitere uddannelsesmiljø Lokal – ikke kun institutionel – projektforankring Udlagte uddannelser