Kvalitetens Beskaffenhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Advertisements

Hvordan navigerer lederen?
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Når effektmåling rammer organisationen
Bytte   PowerPoint  .
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Professionalisering af evaluering: er en evalueringsuddannelse vejen frem? DES 14. September 2007 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Koordinator på Master.
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Iterativ udvikling og UP
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Evaluering Hvordan kan man evaluere velfærdssamfundet?
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Landbrugets behov og forventninger til natur- og miljøovervågning Herunder anvendelse af modeller Flemming Gertz.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Hvad er en god evaluering?
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Datafangst – IRF 1.maj 2009 DAK-E ICPC kodning – Hvorfor kode?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Målstyret læringsreform
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Dokumentation, evaluering og evidens
SUF - gevinstrealisering
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Workshop Virkningsevaluering.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Interne survey som ledelsesværktøj
Præsentationens transcript:

Kvalitetens Beskaffenhed Nyborg 3. November 2009 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet, Odense

Nogle spørgsmål Hvordan måler man kvalitet? Hvordan kan vi bruge de påtvungne evalueringer positivt? Hvordan kan vi evaluere uden at det bliver for meget? Hvad bruger politikere og embedsmænd evalueringerne til?

Tre dele Argumenter om ”blødt område” Kvalitet og kvalitetsperspektiver Tendenser i tiden

”Blødt” område? Vurdering skal ske ud fra værdier, ikke effekter Årsags-virkningsforhold findes ikke Årsags-virkningsforhold er komplekse Manglende beskrivelse af indsats Manglende vidensfundament Alle indsatser er individuelle Mennesker reagerer forskelligt på en indsats Indsatser virker forskelligt i forskellig kontekst Mennesker vurderer den samme ting forskelligt

Tre dele Argumenter om ”blødt område” Kvalitet og kvalitetsperspektiver Tendenser i tiden

kvalitetsbegrebet Objektivt – subjektivt Stof – ide Ekstraordinært - normalt

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system

Målbaseret evaluering Omkostninger og bieffekter? Kun operationelle mål? Kun eksogene mål?

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system

Brugerorienteret evaluering Inkonsistente brugere Uenige brugere Overser brugerens eget ansvar Ikke samfundsmæssige hensyn

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system

Effekt i evalueringsteori Resultat er alt muligt, man kan ønske sig Effekt betegner et årsags-virkningsforhold

Tre aktuelle måder at gribe effekter på Sprogbrug om input, proces, output, outcome, effekt… Variansbaseret empirisk tilgang Procesbaseret empirisk tilgang

Undervisningsministeriets sprogbrug ”Gennemførelses- og frafaldsfrekvenser er en indikator for effekten af gennemførelsesvejledningen” (notat vedr. opstilling af landsdækkende indikatorer) ”Overgangsfrekvenser er en indikator for effekten af uddannelses- og erhvervsvejledningen” (ditto notat) ”Overgangsfrekvenser belyser effekten af vejledningen…. Det er imidlertid for tidligt at vurdere indsatsen på baggrund af disse data” (Tilsynsberetning 2007: 26)

NB Outcome er relativt til system Outcome kan døbes Ændring i outcome er ikke lig program-effekt Styringsmæssige implikationer

Tre aktuelle måder at gribe effekter på Sprogbrug om input, proces, output, outcome, effekt… Variansbaseret empirisk tilgang Procesbaseret empirisk tilgang

Kvalitetsperspektiver Målbaseret Brugerorienteret Effekt Standard Organisatorisk system

Tre dele Argumenter om ”blødt område” Kvalitet og kvalitetsperspektiver Tendenser i tiden

Refleksiv modernitet Bieffekter Kontingens Multiple perspektiver

Kvalitet i ”The Audit Society” Heldækkende, obligatorisk, kontinuert (suspendere ”evaluability assessment”) Vægt på ledelsesmæssig afrapportering og politisk risikohåndtering Evalueringsmaskiner: Veldefineret procedure Detaljeret overvågning pba dokumentation Resultater opdeles på udførende enheder Adskillelse af arbejde og evaluering Høj datakoncentration Evt: kontrol af kontrolsystemet

Diskussion Ressourcer til dokumentation Fokus på enheder, ikke virkemidler Overstyring i ansvarsplaceringen Mikrokvalitet, ikke makrokvalitet Degradering af arbejdet Konstitutive virkninger

De sikre De usikre De nærmest umulige

Husk evaluability assessment Hvor klart er indsatsen beskrevet? Er målene klare? Er indsatsen godt implementeret? Er der klare forestillinger om, hvorfor indsatsen skulle virke? Er gode data inden for rækkevidde? Hvem er klar til at tage en konkret beslutning pba af disse data?

Læs bogen Peter Dahler-Larsen: Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Universitetsforlag 2008.

Kompetenceudvikling inden for evaluering Masteruddannelse i evaluering på Syddansk Universitet næste deadline 1. maj 2011 se www.efteruddannelse.sdu.dk