VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) MATEMATIKUNDERVISNINGENS NI NYTTIGE
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar 2014 DE NI NYTTIGE 2 Råd der kan bruges i en effektiv undervisningspraksis
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Læringsmiddel -Øge kvaliteten -Fastholdelse af viden Succesoplevelser -Øget selvtillid HVORDAN Lidt nyt og lidt gammelt hver gang GENTAGELSER
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Effektivitet Koncentrationsevne, HVORDAN Flere indholdsskift Veksle mellem fællesundervisning og individuelt arbejde INDHOLDSSKIFT OG KORTE SEKVENSER
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Styrkelse af selvopfattelse Styrkelse af Relation og tillid HVORDAN Samtale med eleverne Beskrivelse af elevers fremskridt – også de små Løbende tilbage- melding til eleverne. ANERKENDENDE TILGANG TIL OPLEVET HISTORIE OG SMÅ FREMSKRIDT
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Styrke lærer elevforholdet Skabe et bedre arbejdsmiljø HVORDAN Vejlede eller samtale med en eller få elever i dybden længere tid Være opmærksom på sociale og følelsesmæssige faktorer Opsøgende og opmærksom i fht elevernes læring i undervisningen. Fagdidaktisk ballast INSISTERENDE TILGANG TIL ELEVERNES LÆRING OG ADFÆRD
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Støtte af elevernes begrebsudvikling Alle lærer forskelligt HVORDAN Følge elevernes tankemåder og være i dialog med dem Inddrage relevante konkrete ting FORSKELLIGE MÅDER AT FORKLARE TINGENE PÅ
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Eleverne skal have et aktivt sprog på uddannelsen Middel til at lære matematik Effektiv læring HVORDAN Sprogliggøre praksisviden og foreløbig viden - sige termer højt - fortælle sin opfattelse AKTIVT ORDFORRÅD (ITALESÆTTELSE)
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Eleverne bliver styrket i opgaveløsning Eleverne er aktive i timerne HVORDAN Sprogliggør hvad problemløsning er Visualiser og afprøv med elever gentagende gange PROBLEMLØSNINGSADFÆRD
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Motiverende God stemning Sprogliggørelse HVORDAN Gør det centralt i Undervisningen GÆT - OVERSLAG
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Tal - ”Ændre svære tal til nemmere tal” - Udvikle elevers sans for og forhold til tal - Overslagsregning Rumsans -Se konstruktioner for sig HVORDAN Visualisering og kropsliggørelse af talstørrelser og geometriske former TAL OG RUMSANS
AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar 2014 AFSLUTTENDE BEMÆRKNING Udledt i en specifik institutionel kontekst De Ni Nyttige råd skal alle sammentænkes og indtænkes i undervisningen Læreren gør en forskel 12