VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Verden ind i undervisningen
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Forældremøde X årgang.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
NGG-INFO.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Lidt om at flytte bjerge
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Program - ICDP International Childhood Development Program
April 2014 AARHUS UNIVERSITET HVAD SKAL DER TIL FOR AT LØFTE KVALITETEN OG EFFEKTEN AF KOMMUNERNES BEHANDLINGSTILBUD Birgitte Thylstrup, Center for Rusmiddelforskning,
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Lærerprofessionen.
Nye udviklingsarbejder Ulfborg skole
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Relationskompetence – hvad er det?
VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Bachelorprojektvejledning?
CLARA Projektbeskrivelse
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) MATEMATIKUNDERVISNINGENS NI NYTTIGE

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar 2014 DE NI NYTTIGE 2 Råd der kan bruges i en effektiv undervisningspraksis

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Læringsmiddel -Øge kvaliteten -Fastholdelse af viden Succesoplevelser -Øget selvtillid HVORDAN Lidt nyt og lidt gammelt hver gang GENTAGELSER

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Effektivitet Koncentrationsevne, HVORDAN Flere indholdsskift Veksle mellem fællesundervisning og individuelt arbejde INDHOLDSSKIFT OG KORTE SEKVENSER

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Styrkelse af selvopfattelse Styrkelse af Relation og tillid HVORDAN Samtale med eleverne Beskrivelse af elevers fremskridt – også de små Løbende tilbage- melding til eleverne. ANERKENDENDE TILGANG TIL OPLEVET HISTORIE OG SMÅ FREMSKRIDT

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Styrke lærer elevforholdet Skabe et bedre arbejdsmiljø HVORDAN Vejlede eller samtale med en eller få elever i dybden længere tid Være opmærksom på sociale og følelsesmæssige faktorer Opsøgende og opmærksom i fht elevernes læring i undervisningen. Fagdidaktisk ballast INSISTERENDE TILGANG TIL ELEVERNES LÆRING OG ADFÆRD

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Støtte af elevernes begrebsudvikling Alle lærer forskelligt HVORDAN Følge elevernes tankemåder og være i dialog med dem Inddrage relevante konkrete ting FORSKELLIGE MÅDER AT FORKLARE TINGENE PÅ

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Eleverne skal have et aktivt sprog på uddannelsen Middel til at lære matematik Effektiv læring HVORDAN Sprogliggøre praksisviden og foreløbig viden - sige termer højt - fortælle sin opfattelse AKTIVT ORDFORRÅD (ITALESÆTTELSE)

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Eleverne bliver styrket i opgaveløsning Eleverne er aktive i timerne HVORDAN Sprogliggør hvad problemløsning er Visualiser og afprøv med elever gentagende gange PROBLEMLØSNINGSADFÆRD

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Motiverende God stemning Sprogliggørelse HVORDAN Gør det centralt i Undervisningen GÆT - OVERSLAG

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar HVORFOR Tal - ”Ændre svære tal til nemmere tal” - Udvikle elevers sans for og forhold til tal - Overslagsregning Rumsans -Se konstruktioner for sig HVORDAN Visualisering og kropsliggørelse af talstørrelser og geometriske former TAL OG RUMSANS

AARHUS UNIVERSITET Matematikundervisningens ni nyttige Dorthe Jørgensen og Mette Amalie Bundgaard 5. Februar 2014 AFSLUTTENDE BEMÆRKNING Udledt i en specifik institutionel kontekst De Ni Nyttige råd skal alle sammentænkes og indtænkes i undervisningen Læreren gør en forskel 12