- Dagtilbuddets Fællesskaber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Lean Netværk AAU.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Folkeskolereform Version 1.0
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Kodeks for offentlig topledelse
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Fagligt selskab i fremtiden Oktober e Afrunding af seminar: Tak til alle oplægsholdere, der har beriget os med deres perspektiver på temaet – I.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Stormøde for økonomi på AU
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

- Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber 7. juni 2012

Program Rammen og Fællesskaber for Alle v. Jan Kirkegaard Dagtilbuddets Fællesskaber Tanker og erfaringer v. Christian Thaarup Præsentation af de centrale elementer i kompetenceforløbene v. Lis Fenger og Susanne Hostrup Lanstorp ”Hvad sagde konen” Nogle få, brændende spørgsmål Fælles refleksion over ledelsesopgaven Processen herfra v. Susanne Hostrup Lanstorp Næste møde for dagtilbudsledere – den 21. juni 2012 kl. 15 – 16.30 på Grøndalsvej 2 i kantinen

Ramme Byrådets beslutning: Kompetenceudvikling af de professionelle Fælles afsæt (fælles grundlæggende principper) Målet er større inklusion i normaltilbuddene Fællesskaber for Alle: Fælles kerneopgave (trivsel, læring, udvikling) Retter sig mod alle – 0-18 år Fælles faglig opgave – samarbejde mellem Pædagogisk Afdeling og decentrale tilbud

Fællesskaber for Alle Fokus på normalområdet Fokus på 0 – 18 år Fokus på fællesskaber Fokus på kompetenceudvikling

Ressourcer Der er afsat 10,2 mio. kr. til kompetenceudvikling i dagtilbuddene Ca. 1.000 pædagoger gennemfører læringsuge i løbet af 2012 og 2013 Der uddannes min. 1 inklusionsvejleder pr. dagtilbud Dagtilbuddene vikardækkes til pædagogmedhjælpertakst

Dagtilbuddets Fællesskaber Læringsforløb Inklusionsvejledere Værter og gæster Ledelsesbesøg Pædagogiske arrangementer

Læringsforløb Læringsforløb vil være ramme for: Synliggørelse af egen viden Deling af viden med hinanden Udvikling af ny praksis sammen

Læringsforløb Læringsuge på 33 timer: Opfølgning på 4 timer: Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Dagtilbuddets ledelsesperspektiver på inklusion Dagens tema: Ledelseskompetence Oplæg fra dagtilbud Videndeling Relationskompetence Didaktisk kompetence Forældreperspektiver Fokus på egen læring Fokus ift. besøg af inklusionsvejleder i egen praksis Teoretiske Perspektiver Besøg i praksis Metodiske perspektiver Refleksioner over praksis med værtspædagog på holdet Opfølgning på 4 timer: Besøg i egen praksis af inklusionsvejleder og kollega fra en anden afdeling. Se praksis 1½ time + refleksion 1 time Besøg i kollegas praksis på en anden afdeling sammen med en inklusionsvejleder Se praksis 1½ time + refleksion 1 time + transport ½ time

Inklusionsvejledere er ”Vild med inklusion” Kompetenceforløb for 1 inklusionsvejledere fra hvert dagtilbud (store dagtilbud får en ekstra) + 3 inklusionsvejledere for de selvejende – med afslutning december 2013: Deltager i en indledende og en afsluttende temadag for inklusionsvejledere Deltager i læringsforløb: Læringsuge og besøg i hinandens praksis Varetager opfølgning for pædagoger som er på læringsforløb – ca. 12-14 opfølgninger Indgår i netværksdannelse med inklusionsvejledere fra det geografiske område – ca. 5 møder Frivillige temadage for alle inklusionsvejledere 0 -18 år Inklusionsvejledere er ”Vild med inklusion”

At være vært og gæst Værten åbner sin dør og byder indenfor i sin praksis Gæsten er på besøg og gør sig overvejelser i forhold til netop det at være en god gæst. Forventninger: Nysgerrighed Give det I har ( Værtindegaven ) Kompetente bidragsydere

Etik Spørgsmålsetik på Platformen for Reflekterende Praksis Hvilke spørgsmål ville jeg selv synes kunne være spændende, inspirerende og måske overraskende at få stillet? Hvilke spørgsmål kunne jeg forestille mig ville være åbnende og udfoldende at stille min vært?

Pædagogiske arrangementer Eksterne arrangementer: Eksterne oplægsholdere 2 pr. område á 2 timer Området planlægger, tilrettelægger og afgør hvor, hvordan og for hvem Interne arrangementer. Oplægsholdere fra Pædagogiske Afdeling Katalog fra Pædagogisk Afd. med beskrivelse af oplæg Oplæg for Dagtilbud

Ledernes deltagelse i Fællesskaber for Alle – Dagtilbuddets Fællesskaber Dagtilbudslederen er strategisk ansvarlig for: forankring af tankerne om inklusion og fællesskaber i dagtilbuddet løbende koordinering og opfølgning på tværs af afdelinger udvikling af inklusionsvejlederens forankring og funktion lokalt selvfølgelig i tæt dialog med PL Den pædagogiske leder er ansvarlig for: daglig opfølgning i forhold til at indføre tankerne fra Fællesskaber for Alle (fx refleksionspraksis) løbende opfølgning i forhold til medarbejdere, der har været på læringsuge løbende opfølgning i forhold til medarbejdere, der har haft besøg i praksis af inklusionsvejleder

Ledernes deltagelse i Fællesskaber for Alle – Dagtilbuddets Fællesskaber Hovedelementer: 2 x besøgsdag (besøg i praksis, videndeling, refleksion) Temadag (fagligt input, videndeling) Efterspørgselsstyrede aktiviteter (jeres behov)

Fælles refleksion - spiralsamtale Organisering: Form cirkler á ca. 10 personer – helst med nogen, du ikke kender så godt Stå i tæt cirkel, så I kan høre hinanden uden at skulle tale meget højt. En starter – korte statements (ca. 30 – 60 sekunder) – ikke kommentere hinandens input, men gerne lade sig inspirere – ordet går rundt i cirklen - man kan sige pas. En person fra projektet i hver spiral – vedkommende har ”store ører”. Opgave: Drøft følgende spørgsmål: ”hvad tænker jeg, at jeg kan bidrage i projektet lokalt, hvad bliver min rolle hjemme?” Skriv på post-it og tag med hjem til fælles drøftelse på næste ledelsesmøde.

Processen herfra Før sommerferien: I får materiale om inklusionsvejlederforløbet – og –rollen (uge24) I får besked om antal medarbejdere, I kan sende på læringsforløb (uge 24) Vi gennemfører pilotprojekt i samarbejde med et dagtilbud (er i gang nu) I sender os besked om, hvilken medarbejder i dagtilbuddet I har valgt som inklusionsvejleder (ult. juni) Møde for dagtilbudsledere 21.6. kl. 15.00, Grøndalsvej 2, kantinen Efter sommerferien: Kompetenceforløb for inklusionsvejledere (inden efterårsferien) Påbegyndelse af læringsforløb (efter efterårsferien) Kvartalsvise dialogmøder med samlede dagtilbudsledelser

Tak for denne gang