DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard
DIGITAL FORVALTNING
Borger-centreret digital forvaltning Start med at se verden med borgerens øjne ikke regeringens (eller industriens) Et paradigmeskift
UDSAGN OM DIGITAL FORVALTNING Vi skal være digitale sammen Alle parter i en sag skal arbejde på det samme digitale grundlag og med de samme data Sagsbehandlerne drukner i information Sagsbehandlerne har behov for struktureret viden Sikrer videndeling og gennemsigtighed Digital forvaltning nedbryder monopoler Demokrati via internettet ……..
Principper for Digital Forvaltning? Data skal kun indsamles én gang, og bør vedligeholdes.., hvor det gøres mest effektivt. Data fra forskellige kilder skal kunne samles ”sømløst” og deles af mange brugere og anvendelser. Information, indsamlet af en enhed skal kunne udnyttes af andre enheder. Data…. bør være til stede og tilgængelige… under betingelser, som ikke modvirker udbredt anvendelse. Det skal være nemt at identificere tilgængelige data, at vurdere deres egnethed, samt at se betingelserne for anskaffelse og brug. Data skal være nemme at forstå og tolke.. og være udvalgt så de er lette at anvende. Data omfatter også geodata
Digital forvaltning forudsætter: Adgang til data via standardiserede snitflader, At data er løbende ajourført i overensstemmelse med godkendte standarder (tidstro), Landsdækkende og sømløse data Fælles nøgler der vedligeholdes At brugere og “leverandører” respekterer teknologi standarder
Integration OrganisationSamfund Data konvertering Data management Information management Viden management Jes Ryttersgaard / 1999 Konver- tering Harmoni- sering Interaktion Borger Sammenhæng mellem udviklingsniveau og kompetencekrav
systematisk data- indsamling bearbejdning, værdiforøgelse distribution bruger LINEÆRLEVERANCEKÆDELINEÆRLEVERANCEKÆDE systematisk data- indsamling Bearbejdning og værdiforøgelse bruger TRANSAKTIONSBASERETTRANSAKTIONSBASERET
Servicefællesskabet for Geodata udvikler en ramme for geodataudviklingen i Danmark, der sikrer samordning samt et sammenhængende geografisk administrationsgrundlag på tværs af emneområder og forvaltningsniveauer Citat fra:Strategi af den offentlige sektor Mod bedre digital service, øget effektivisering og stærkere samarbejde.
INFRASTRUKTUR FOR STEDBESTEMTE DATA OG DEN FÆLLES OFFENTLIGE STRATEGI FOR DIGITAL FORVALTNING
EN INFRASTRUKTUREL RAMME INFRASTRUKTUR FOR DIGITAL FORVALTNING ? METADATA FOR GEODATASÆT OG -TJENESTER betingelser kvalitet ansvarlige begrænsninger INTEROPERABILITET MELLEM GEODATA- SÆT OG -TJENESTER SAMORDNING OG SUPPLERENDE FORANSTALTNINGER DATATEMA - 1 DATATEMA - 2 DATATEMA - 3 VIDEREGIVELSE AF DATA NETTJENESTER M B
INFRASTRUKTURFUNDAMENTET VIDEREGIVELSE OG SAMORDNINGMETADATA -DATA OG TJENESTER INTEROPERABILITET multisektor data Referencedata Sektorspecifikke data
INTEROPERABILITET multisektor data Referencedata NETTJENESTER INFRASTRUKTURFUNDAMENTET VIDEREGIVELSE OG SAMORDNINGMETADATA -DATA OG TJENESTER Sektorspecifikke data Referencedata Domæne specifikke data INTEROPERABILITET
NETTJENESTER INFRASTRUKTURFUNDAMENTET VIDEREGIVELSE OG SAMORDNINGMETADATA -DATA OG TJENESTER INTEROPERABILITET multisektor data Referencedata Sektorspecifikke data Domæne specifikke data multisektor data Referencedata Domæne specifikke data
STEDET
INSPIRE fastlægger stedets betydning og funktion ved søgning, sammenstilling og visning af data Håndtering af Referenceobjekter? Som CPR-nummeret er stedet en unik indgang til digital forvaltning digital forvaltning Har vi styr på den måde vi anvender stedet som reference?
STANDARDISERING ONTOLOGI:en beskrivelse af verden og en model og definition af begreber og relationer (funktioner der kan transformere objekter i domænet). SEMANTIK:sammenhæng mellem ”ord, ordgrupper og sætninger”