Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Advertisements

4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Samarbejde med private – tabu eller virkelighed? Ved Byggedirektør Rolf Andersson, KAB.
Visionsproces Fra ord til handling.
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Budget og regnskab Stenmagle skole
Almene boliger og boligsociale udfordringer
Mødeledelse og deltagelse
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Det har vi gang i… Bestyrelsens aktiviteter i dette skoleår samt forbindelse til skolens værdier/målsætninger Status pr
Styringsdialog og almenreform Oplæg ved BL kredskonference den 20. marts 2010.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller.
Dokumentationspakke Kan den bruges til noget ?. Styringsdialog og dokumentationspakke Forberedelse Bureaukratisk Ekstra arbejde ”Vi taler jo sammen i.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
1 Styringsdialog! Dokumentationspakke! Styringsrapport! Lov + bkg. er ændret! Vejledning er skrevet BL/KL udgiver pjecer Er det Peter og ulven? NEJ! Kommuner.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Fælles forældrerådsmøde Onsdag d. 3. oktober 2012 Dagtilbuddet Møllevang.
Økonomi og organisation
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Medalje til Høje-Taastrup
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Velkommen til Grundkursus Tema 2 Afdelingsbestyrelsen på arbejde
Budgetorientering 2015 Juni Budgetprocedure & tidsplan Maj & juni 2014:Fagudvalg og økonomivalg orienteres om og drøfter budgetsituationen for 2015.
Landsbyggefondens IT system. IT-systemet Hvorfor? -Et længe næret ønske fra ”kunderne” -Skabe indsigt i og dialog om ansøgningsprocessen -Bedre styring.
Lederforum Torsdag den 31. januar 2008 TEMA: Vores organisationsform FMK’s organisationsform Præsentation af lederpræsentationer Hvordan er det at være.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
1 Vil I ha’ flere aktive.!? 2 Hvad er det vi siger?  Det er bare Tordenskjolds soldater  De unge gider ikke sidde i bestyrelser  Vi er godt nok lidt.
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Budgettering der virker ! Hvordan får jeg budgettet til at afspejle mine mål ? v. Chefkons. driftsøkonomi Bjarke Poulsen.
5. Virksomheden i drift Virksomheden i vækstfasen
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Præsentationskursus i København og Vejle den 3. og 10. maj 2016 Landsbyggefondens regnskabsindberetningssystem Evy Ivarsson Nielsen.
Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 600 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
ARBEJDET I BESTYRELSEN Det er frivilligt at melde sig til bestyrelsen men her ophører frivilligheden ___________________ Som medlem af en afdelingsbestyrelse.
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 56 selvstændige organisationer Fordelt på godt 650 afdelinger Hjulpet på vej af 775 ansatte Lejerbo.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger.
Rum for liv. Om Lejerbo Over boliger 840 afdelinger Organiseret i 54 selvstændige organisationer Hjulpet på vej af cirka 750 ansatte Lejerbo er.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Valgkredsmøder 2016 IT-udvalget.
Ny proces for renovering og nybyggeri – tættere, tidlig dialog
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Den værdifulde arbejdsplads
SAB 2017 – Ændrede rammebetingelser
Arbejdet i bestyrelsen
Afdelingsmøde – Afdeling 5 Mandag den 8. maj 2017
Orientering omkring Budget
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Vision 1- Lejerbo Herning
Præsentationens transcript:

Styringsdialog og dokumentationspakke Agenda Styringsdialog og beboerdemokrati Udvalgte redskaber (værktøjer) Strategier og målsætninger Dokumentationspakken i praksis Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Grundlæggende omkring styringsdialogen Stor del af arbejdet foregår i forvejen hos mange boligorganisationer i Lejerbo Det er et stort ønske at dialogen med tilsynet bliver kvalificeret Sætter krav til kommune og boligorganisation/- administration til forberedelse Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Beboerdemokratiet i fokus Beboerdemokratiet har ansvaret for strategier og målsætninger for den enkelte boligorganisation Der skal ske en understøttelse af de behov som beboerdemokratiet har for dette arbejde Det er beboerdemokratiet som sidder for enden af bordet – også i forhold til kommunen Der skal være opfølgning på aftaler Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Årshjulet – et eksempel på et redskab Simpelt styringsværktøj for både boligorganisation og administration Kan foldes ud efter boligorganisationens ønsker og behov Fælles grundlag for forberedelse og beslutninger Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Årshjulet Almene Boligdage - d mdr. efter regnskab Evaluering af strategier (budgetstrategi) 8-11 mdr. efter regnskab Markvandring, Tilstandsrapport og vedligeholdelsesplan – samt bidrag til dokumentationspakken mdr. efter regnskab Strategi/Budgetstrategi-oplæg udarbejdes med input fra administrationen mdr. efter regnskab Organisation beslutter Strategi/budgetstrategi for nyt budgetår 2-4 mdr. efter regnskab Budgetmøder og afdelingsmøder om budget og regnskab 5 mdr. efter regnskab Endelig godkendelse og indsend. af (budgetter), regnskaber og dokumentationspakke

Styringsdialog og dokumentationspakke Udvikling i egenkapital – et eksempel på et redskab Økonomi er et væsentlig fundament Arbejdskapital, dispositionsfond og trækningsret set over 10 er en væsentlig informationskilde Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Udvikling i egenkapital Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Udvikling i egenkapital - kort oversigt over disp.fond, arb.kap. og trækningsret Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Boligorganisationens årsberetning Fokus på: Understøttelse af organisationens strategier og målsætninger Mere fremtid – mindre fortid Afdelingers tilstand og udfordringer Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Årsberetning Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Årsberetning Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Boligorganisationens årsberetning Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Boligorganisationens årsberetning Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Strategi og målsætninger i praksis Eksempler herpå: Budgetstrategi Byggestrategi (renoveringsstrategi) Boligsocial strategi Strategi for egenkapital (dispositionfond) Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Dokumentationspakken i praksis - for afdelinger En opgave som naturligt hænger sammen med det almindelige arbejde med markvandringer, tilstandsrapporter og vedligeholdelsesplaner Drøftelser mellem afd.bestyrelse og administration på markvandringer og budgetmøder Afklares sammen med regnskab- og budgetmateriale Almene Boligdage - d

Styringsdialog og dokumentationspakke Dokumentationspakken i praksis - Indberetning En umiddelbar let opgave på almenstyringsdialog.dk Der skal dog en vis systematik til for den administrative del Data skal/bør reelt være et resultat af den almindelige drift – og ikke en ekstra opgave Almene Boligdage - d