Gymnasielektionen screening i dansk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

LÆSNING.
En læseindsats der virker!.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Større Skriftlig Opgave
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Læringsstile og lektier
Roskilde Tekniske Skole
Elsker DU også at læse lektier?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Læsning..
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Gymnasielektionen screening i dansk
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Folkeskolens afgangsprøve
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Gymnasielektion Screening i dansk.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Faglig læsning i alle fag Nørholm Skole. Læsning er en del af alle fag Dansklæreren har ansvaret for, at eleverne lærer ”at knække koden” Alle lærere.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Et mærkeligt skib.
1.Lektion: Identitet i forandring
Årsplan – en kort en lang
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Hej her er et lille diasshow Tryk på Enter-tasten, når du vil videre!
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Gymnasielektionen screening i dansk 2013

Præsentation Læsevejleder Underviser i dansk og engelsk Kan kontaktes på mail: meve@tietgen.dk Holder til i det hemmelige rum på bagtrappen

Hvorfor screener vi i dansk? I kan da godt læse………. Vi screener, fordi vi søger efter elever med uopdagede vanskeligheder.(afkodning/sprogforståelse) Dels opdages ikke alle ordblinde i folkeskolen, og dels kan man godt have behov for lidt hjælp, selv om man ikke er ordblind. Man er ikke dum! Tænk blot på http://ordblind.is/beromte_dyslektikere/ I gymnasiet stiller vi større krav til læsefærdigheder. Altså vil nogle elever opleve udfordringen nu, hvor læsefærdigheden skal udvikles og tilpasses nye fag, nye tekster og nye sværhedsgrader.

Større krav? Større læsemængder Tilpasse læsningen til formål og teksttype - hvad skal jeg have ud af at læse teksten? Hvilken læseteknik er så smart? Fx skimming, nærlæsning, studielæsning? Være aktive læsere = forsøge at få meningen ud af det Opbygge fagligt ordforråd – forudsætning for at forstå teksterne/undervisningen Danne inferens = forstå tekster med huller i fx ”Hej. Indkøbslisten til turen ligger i lommen. Bukserne er desværre i vaskemaskinen”…..

Du bør derfor overholde de 4 læselove Du må ikke gå i gang med at læse, før du har gjort din hjerne klar til at lære nyt! = overvej hvad du ved om emnet på forhånd + anvend grafiske figurer fx brainstorm eller mindmap til at få overblik.

2. læselov Du skal vide, hvad du skal bruge teksten til, før du læser! I nogle tilfælde får du læseformålet af din lærer – andre gange skal du selv formulere det altså lave en række spørgsmål til tekstens emne.

3. læselov Du må ikke springe ord og begreber over, du ikke forstår! Det er meningen, at du skal lære nye ord og begreber gennem faglig læsning = vigtigt at identificere ord du ikke forstår => prøv A) brug din viden om tekstens emne – hvad kunne ordet betyde i denne faglige sammenhæng? B) læs sætningen igen. Er der andre ord/sammenhænge i teksten som afslører, hvad ordet handler om? C) hvad kommer ordet af? Brug den viden til at regne betydningen ud. Slå vigtige ord op http://ordnet.dk/ddo

4. Læselov Gør tekstens viden til dig egen fx vha. understregning, notater, sæt + eller ?, grafiske figurer, resumé

Husk nye bøger kræver introduktion Spørg endelig jeres faglærer efter en ”ruteplan” til den nye bog Hvad afslører indholdsfortegnelsen? Hvordan bruges underoverskrifter? Hvad signalerer kursiv i denne bog? I hvilken rækkefølge bør man læse tekstelementerne? Faktaboks før selve teksten eller hvad med figurer og tabeller?

Dagens screening vil se på… Hvordan I klarer jer i læsning, stavning og sprogforståelse. Den består af flere små tests, og vi følges ad. Inden hver test er der små vigtige instruktioner.

TESTEN Orddiktat – opdelt i to Find det, det lyder som et ord (kun elever med dansk som modersmål) Punktumprøve Læseprøve 2- tekst af Helle Helle Indsætningsopgave Ordforrådsopgave 1 Ordadskillelsesopgave

Hvad sker der efter screeningen? Screeningen sammenholdes med de læsetests, I laver i dansk. Ved mistanke om ordblindhed indkaldes eleven til en SPS test. Udvalgte elever indkaldes til samtale med læsevejlederen om behov for støtte. Læsevejlederen vil forsøge at finde stenen i ”læseskoen”, men det er op til eleven selv at tage den ud.

Ved behov for en hjælpende hånd Tag selv initiativ i tide – det er sejt Henvend dig til mentor/studievejleder Vi tilbyder individuelle forløb, hvis der er et reelt behov = man skal selv yde en indsats for at få lov til at få hjælp. Det kan være hjælp fra faglærer, online lektiehjælp, undervisning af ældre dygtige elever I yderste konsekvens kan skolen kræve, at eleven følger et forløb, men vi foretrækker naturligvis frivillighedens vej.

Vær en god kammerat Vær stille under og efter afviklingen af testen Stress ikke din sidemand I er ikke konkurrenter Det gælder om at svare korrekt. Det er ikke sprint!

Login Log ind på ”din” konto hos Systime Brug linket jeg har lagt til jer på mail Vi tjekker lige, om I er der! Pas nu på! Vi skal ned til punkt 3, der handler om læsning og stavning på DANSK.

Evaluering Efter endt sceening kan du se dine resultater Under administration => profil => aktivitetsrapport => læsning og stavning

Nyttige links Du kan afhjælpe nogle af dine fejltyper ved at arbejde målrettet med dem. http://skriveportalen.dk/ www.tjekogret.dk http://traeneren.emu.dk/search-result?skoleType=LH-UDD-GYM&fagKode=LH-UDD-GYM-1# Eller på www.studieportalen.dk hvor I både kan teste jer selv og få forklaringer på videoer Lad jer ikke friste af gamle opgaver på studieportalen. Det er ulovligt at stjæle fra andres opgaver.