Dansk korporatisme v/ Peter Nedergaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Status på danske patientforeninger
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Samfundslære: Styreformer
Velkommen til LO.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Arbejdsmarkedets parter og politik – familie-arbejdslivsområdet i kontekst Mikkel Mailand Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og OrganisationsStudier.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Parter og politik – beskæftigelsespolitik og aktivering Mikkel Mailand FAOS/Bpfnet-seminar 9. november 2006 ’Arbejdsmarkedets parter og det politiske system’
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
HOVEDORGANISATION FOR OFFENTLIGT OG PRIVAT ANSATTE Beskæftigelsespolitiske område Kommunalreformen Fra national til kommunal indsats.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Den generelle økonomiske politik, her offentlige udgifter og indtægter I 1930’erne steg det samlede offentlige udgiftstryk målt som udgifternes andel af.
Landsorganisationen i Danmark Velkommen til LO. Landsorganisationen i Danmark FAKTA LO’s medlemsforbund har ca. 1,1 millioner medlemmer Ca offentligt.
SPILLET ER I GANG - ET UFÆRDIGT OPLÆG MED DEN VIDEN VI HAR DAGS DATO - MEDLEMSMØDET 27 APRIL 2016 FORHANDLINGERNE OM UDLODNINGSLOVEN.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
En lille morgensang
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Orientering omkring Budget
Præsentationens transcript:

Dansk korporatisme v/ Peter Nedergaard Holdundervisning i uge 13 – Holdtime 9.1. – hold 4,5 og hum.bach.

Dagsorden for dagens holdundervisning 1. Korporatisme og demokrati 2. Korporatismedefinitioner 3. Udviklingen i dansk korporatisme 4. Blom-Hansens syv casestudier 5. Konklusioner vedr. dansk korporatisme

Det brede ønske om korporatisme i Danmark.

Demokrati ifølge Christiansen og Nørgaard Demokrati = magt- og ansvarlighedsrelationer mellem styrede og styrende Demokratiets kendetegn: 1) Institutionelle spilleregler skal være sikre. 2) Meningsdannelsen skal være fri. 3) Valgene skal være fair. 4) Regeringsmagten skal af og til skifte hænder I et demokrati må flertallet ikke monopolisere magten. Mindretallet skal have mulighed for indflydelse.

1) Flertalsdemokratier Valgsystemet og pluralisme/korporatisme 1) Flertalsdemokratier Flertalsdemokratier baseret på flertalsvalg i enkeltmandskredse = Der er der stor magtkoncentration på regeringsniveau, som udspringer af det sejrende parti. Men det tabende parti har mulighed for at blive det sejrende ved næste valg. Interessegruppesystemet er her oftest pluralistisk.

2) Konsensusdemokratier: Konsensusdemokratier baseret på forholdstalsvalg = Store beslutninger vil i reglen kræve forhandlinger og kompromisser mellem flere partier og interesser. Regeringerne er oftest koalitionsregeringer. Interessegruppesystemet er oftest kendetegnet ved korporatisme.

Hvor ligger Danmark? Danmark tilhører en variant under konsensusdemokratier: Et stabilt konsensusdemokrati af særlig skandinavisk art. Forventningen: interessegruppesystemet er korporativt, hvilket kun er delvist korrekt. Danmark var præget af stærke korporative træk i 1970’erne, men har udviklet sig i pluralistisk retning. Men kan pluralismen forenes med konsensusdemokratiet?

Korporatisme ifølge Lijphart: Korporatisme er et træk ved organisationssystemet: høj organisationsgrad, centralisering, monopoliseret repræsentation osv. = forudsætningen for og en effekt af et korporativt samspil. Der er en begrebsmæssig korrespondance mellem korporatisme og konsensusdemokrati: Korporatisme er ikke en forudsætning for konsensusdemokratiet, men de fleste konsensusdemokratier har korporatisme.

Korporatisme ifølge Christiansen og Nørgaard: - Indikator for korporatismen er organisationernes samspil med beslutningstagerne: = Antallet af beslutningsforberedende udvalg med organisationsrepræsentanter. Resultat: 1) I løbet af 1970’erne steg antallet af udvalg med organisationsrepræsentanter fra omkring 150 til 185. 2)1980 er højdepunktet for de tætte korporative samspil mellem staten og organisationerne. 3) Herefter faldt antallet fra især 1990 til omkring 55-60.

Resultater: a) Lovgivningsprocessen: Nedgang i organisationernes rolle ved både lovforberedelse og implementering siden begyndelsen af 1980’erne. Socialdemokratiske regeringer adskiller sig ikke fra borgerlige. b) Høringspart: Ikke længere udtryk for en privilegeret status. Alle kan komme på høringslisten. Et blot og bart pluralistisk samspil i dag.

Resultater: I) Generelt fald i stærke former for indragelse af organisationer i beslutningsprocesser - Færre lovforberende udvalg, flere forvaltningsudvalg, flere høringer. II) Stigning i kontakt med centraladministrationen - Skæv repræsentation og stigning i denne (lønmodtager, erhverv) - Organisationsresourser stigende betydning (=ovenstående?) III) Stigning i kontakt med Folketinget - Flere kontakter og bredere (dog lønmodtager 'til venstre' i salen) - Initiativ fra organisationerne selv

Indflydelse i beslutningsforberedende fase versus implementeringsfasen Nedgang i antallet af beslutnings (lov)forberedende udvalg: Hvorfor? Samme andel med organisationer.Konstant antal forvaltnings(implementerings)udvalg.

I absolutte tal: Nærmest konstant antal udvalg og konstant antal love, som særligt priviligerer bestemte interesseorganisationer. Men fald i andel af total Stigning i brug af uformelle fora? Stigning i høringer og alle typer inddragelse. Stigning i antallet af love (EU?; ramme-love & mere implementerings magt?)

Konklusioner 1) Fra omkring 1980 er samspillet mellem interesseorganisationerne og det politiske system blevet mere pluralistisk og mindre korporativt. 2) Mange kontakter er ofte kun på organisationernes eget initiativ. Organisationerne har også en langt bredere kontaktflade end tidligere. Også med partier, som ikke er naturlige alliancepartnere. 3) Kontakterne siger imidlertid ikke noget om, hvem der er taget mest hensyn til. Og der er fortsat korporative træk ved det danske politiske system.

Demokratiske konsekvenser af udviklingen 1) Det er især de ressourcesvage organisationer, der har fået et mindre tæt samspil med regering og embedsmænd. 2) Skal man have indflydelse på beslutningsprocessen skal man inddrages formelt og uformelt. Ellers har man ingen indflydelse. 3) Den øgede pluralisme har øget uligheden og den manglende gennemskuelighed i de seneste ti år. 4) Skidt – for ”konsensusdemokratiet” er ”kinder and gentler”, har mere lighed.

Baggrunden for Blom-Hansens analyse Mangler i forskningen: 1) Ofte er forskningen alene på makroniveau. Behandler ofte alene relationer mellem staten og arbejdsmarkedets hovedorganisationer. 2) Der skelnes ikke mellem de forskellige led i policyprocessen. Inddragelse i implementeringsfasen kan kompensere for udelukkelse i policyformuleringsfasen.

Uheldigt med fokus på makro-vinklen p.g.a. Lande med megen korporatisme på mesoniveau (sektorniveau) behandles dermed ikke, hvis den er svag på makroniveau (som fx i Storbritannien). 2) Mesokorporatisme er ofte et alternativ til makrokorporatisme. 3) Korporatisme kan skifte mellem meso- og makroniveau over tid.

Blom-Hansen analysedesign: 1) Følger udviklingen af korporatismen over 20 år. 2) Analysen drejer sig alene om Schmitters korporatisme 2, dvs. korporatisme som en særlig politisk beslutnings- og implementeringsproces. 3) Korporatismen analyseres på meso-/sektorniveau. 4) Syv policyområder følges i Danmark (= makrovariable holdes konstant): arbejdsmarkedspolitik, industripolitik, landbrugspolitik, boligpolitik, sundhedspolitik, miljøpolitik og økonomisk politik.

Hypoteser med forklaringer på korporatisme: Socialdemokratisk regeringsledelse fremmer korporatismen. En socialdemokratisk regering kom til i 1992. Hypotese 2: Da traditioner er vigtige for relationer mellem staten og de organiserede interesser, må man forvente ringe variation over de 20 år på de enkelte policyområder m.h.t. korporatistisk udvikling. Hypotese 3: Korporatisme afhænger af policyspecifikke faktorer m.h.t., om der er tale om fordeling (tildeling af ressourcer), regulering (etablering af regler) og omfordeling (ressourcer fra nogle til andre).

Arbejdsmarkedspolitikken - Korporatismen – grundtræk stammer fra 1899. Arbejdsmarkedets grundlov = hovedaftalen mellem LO og DA. - Eksempler: Dagpengesystemet: Administreret af fagbevægelsen. Kræver medlemskab af en a-kasse. Betalt 1/3 af medlemmerne og 2/3 af skatteyderne. Anvisningskontorer og lokale arbejdsmarkedsråd med arbejdsmarkedets parter. Centralt korporatistisk arbejdsmarkedsråd. 2) Arbejdsmiljø: Arbejdstilsynet assisteret af Arbejdsmiljørådet. 3) Aktiv arbejdsmarkedspolitik: Beskæftigelsesministeriet er ansvarligt. Assisteret af rådgivende udvalg på de enkelte sektorområder. Større initiativer cleares med hovedorganisationerne. En vis løsrivelse fra slutningen af 1990’erne. Bl.a. afkortningen af dagpengeperioden fra 7 til 4 år.

Socialdemokratiet har traditionelt haft fokus på beskæftigelsespolitikken

Industripolitikken 1) Industripolitikken er liberal, dvs. uden favorisering af bestemte sektorer. Gradvis mere selektiv industripolitik. 2) Gradvis skifte fra hovedorganisationer til sektorspecifikke organisationer fra 1980’erne og frem. 3) Gradvis blev der også gennemført politiske initiativer helt uden om organisationerne. 4) Men stadig en korporatistisk involvering i implementeringsfasen.

Hvilken industripolitisk position ligger bag denne valgplakat?

Landbrugspolitikken 1) Indtil 1973 var landbrugets organisationer været ”private interesseregeringer” m.h.t. eksport og produktion. 2) Også efter 1973 har et udvalg med landbrugsrepræsentanter rådgivet vedr. dansk landbrugspolitik på EU-området. 3) Stadig tæt clearing med landbrugsorganisationer ved møder i Ministerrådet 4) Men landbruget har tabt indflydelse vedr. miljøpåvirkningen fra landbruget. 5) Måtte fx acceptere skatter på pesticider. Skete via de årlige finanslovsforhandlinger. 6) Men sikrede til gengæld, at hele beløbet blev tilbageført i form af lavere jordskatter.

Hvad menes der med aktiv handelspolitik på landbrugsområdet?

Sundhedspolitikken Alm. Danske lægeforening var involveret i formuleringen af den danske hospitalspolitik indtil midten af 1980’erne. Ændredes med den borgerlige regering fra 1982. 3) Men det ændrede ikke dansk hospitalspolitik p.g.a. amterne varetog stadig hospitalernes interesse, de årlige finanslove øgede hospitalsbevillingerne og lægeudgifternes andel af hospitalsbudgetterne steg.

Boligpolitik Der gives støtte til de almene boliger via almennyttige boligselskaber. Boligselskabernes Landorganisation kraftigt involveret. 1) Tilknytning til Socialdemokratiet. 2) Blev holdt noget væk fra boligpolitikken, da den borgerlige regering kom til i 1982. 3) Kom ikke med igen i den boligpolitiske beslutningsproces, da den socialdemokratiske regering kom til i 1993. 4) Men har stadig en central rolle i implementeringen af boligpolitikken.

Socialdemokratiet for flere og bedre boliger!

Miljøpolitik Miljøministeriet blev etableret i 1971. To typer af interesseorganisationer: a) økonomiske interesseorganisationer og b) Dansk Naturfredningsforening/ Greenpeace. I første omgang blev kun relevante organisationer under a) konsulteret. Fra 1980’erne også blev de idealistiske organisationer inddraget. Fik efterhånden formel ret til at overklage myndighedernes afgørelser til Miljøklagenævnet. 3) Men miljøorganisationerne blev mindre inddraget i politikforberedelsesfasen end i implementeringsfasen. Her mere som en pluralistisk pressionsgruppe.

Miljøpolitikken breder sig

Økonomisk politik Dansk økonomisk politik i 1980’erne/1990’erne havde tre elementer: 1) Udgiftspolitikken besluttes under de årlige finanslovsforhandlinger. 2) Skattepolitikken besluttes i f.m. vedtagelsen af ”skattepakker”. 3) Kommuneforhandlinger én gang om året. Ad 1): Efter Schlüter-regeringen i 1982 (S holdt op med automatisk at stemme for finansloven) kommer systemet med årlige finanslovsforhandlinger, som tog til i omfang Interesseorganisationerne er sat uden for døren i denne proces. Ad 2): Besluttes som regel i tætte forhandlinger alene mellem regering og opposition. Ad 3): Fast form fra de tidlige 1980’ere. Regeringen forhandler en formel udgiftspolitisk ramme for kommunernes udgifter med KL. Frivillig aftale, men følges stort set. - Alt i alt er interesseorganisationerne kun direkte med under 3).

Vurdering af danske erfaringer fra syv policyområder siden 1980 Korporatismen er gået tilbage i policyformuleringsfasen, bl.a. pga. de årlige finanslovsforhandlinger. Interesseorganisationerne er stadig tæt integreret i policyimplementeringsfasen, hvor korporatismen snarere er vokset. Har her vundet, hvad der er tabt i policyformuleringsfasen.

Traditionelle forklaringer på udviklingen i korporatismen - Partipolitik. Tvivlsom. Ja, Schlüter-regeringerne skar ned på korporatismen i policyformuleringsfasen. Men nej, det ændredes ikke, da Nyrup-regeringerne kom til – bortset fra inddragelsen af Boligselskabernes Landsforening i bypolitikken. Statstraditioner. Enerti. Historiske rødder. Men der skete faktisk ændringer, fx splittelsen mellem policyformulering og implementering. Og udviklingen er forskellig fra politikområde til politikområde. Policyspecifikke faktorer = a) Policyformulering: Mindre eller samme korporatisme. b) Policyimplementering: Samme eller stigende korporatisme.

Danske erfaringer med korporatismen efterlader tre spørgsmål: 1) Hvorfor mindskes korporatismen i visse etablerede politikområder (arbejdsmarked, industri, bolig)? 2) Hvorfor opstår korporatismen i nye politikområder (miljø, kommuneforhandlinger)? 3) Hvorfor falder korporatismen i policyformuleringsfasen, men vokser i policyimplementeringsfasen?

Blom-Hansens forklaringsmodel: 1) Udgangspunkt i politikernes adfærd og ændrede incitamenter til at tjene interessegrupperne hhv. vælgerne. 2) Politikernes antages at have to grundlæggende incitamenter for deres adfærd: a) Beskytte deres politiske beslutninger mod ændringer ind i fremtiden. Det kan optimalt ske vha. korporatisme, dvs. ekstraparlamentariske initiativer. b) Søge stemmemaksimering, hvilket presser deres tilbøjelighed til korporatisme. Afvejning: Hvornår samme nytte af a) og b)?

Ny forklaringsmodel kan besvare de tre rejste spørgsmål: Ad 1): Mindre klassebetonet stemmeafgivning p.g.a., at politikerne skal søge vælgere udenfor deres sædvanlige område. Partier desuden blevet mindre afhængige af bidrag fra interesseorganisationer pga. statsbidrag til partier = mindre korporatisme. Ad 2): Nye områder mere korporatistiske pga. ønsket om at fremtidssikre bestemte nutidige politiske valg. Ad 3): Policyformulering skaber mere medieinteresse end policyimplementering. Derfor skiftet i korporatismen til den mindre synlige implementering under hensyn til stemmemaksimering.

Konklusioner vedr. dansk korporatisme 1) Flertalsvalg i enkeltmandskredse forbindes ofte med pluralisme og forholdstalsvalg med korporatisme. 2) Danmark var således også stærkt korporatistisk indtil ca. 1980. Derefter mere pluralistisk. Ses bl.a. af den stigende anvendelse af åbne høringer og relativt færre lovforberedende udvalg med interesseorganisationsrepræsentation. 3) Konsekvensen har sandsynligvis været en styrkelse af de økonomisk stærke interesseorganisationer i den politiske beslutningsproces.

Konklusioner vedr. dansk korporatisme - fortsat 4) Udviklingen er imidlertid forskellig fra politisk område til politisk område og alt efter, om der er tale om policyformuleringsfasen hhv. implementeringsfasen: Korporatismen er gået ned i policyformuleringsfasen, men er stadig stærk (og i enkelte tilfælde endda vokset) i implementeringsfasen. 5) Årsagen er dannelsen af nye ligevægte mellem politikernes ønske om at sikre deres politiske beslutninger mod ændringer ind i fremtiden (korporatisme er et middel hertil) og ønsket om stemmemaksimering (implementering er mindre synlig for vælgerne).