Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Alle børn skal være del af fællesskabet
Trivselsgrupper for forældre
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Lærerprofessionen.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Engelsborgskolens Kompetencecenter
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE I VESTSALLING SKOLE OG DAGTILBUD
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
- Hvad kan I forvente som forældre?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Læring og inklusion i skolen
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Souschef Britta Thomsen Matematikvejleder Stine Dunkan
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Et fagligt løft af folkeskolen.
Sunds skole Evaluering
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Skolen og den sociale arv
Konsultative praksisformer i PPR
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Projekt Netværk 2 Denne specielle arbejdsgruppe er et forebyggende samarbejde mellem projektkontoret i Boulevardbebyggelserne, Sct. Jacobi Skole SSP-
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
AKT på Dybbøl Skolen.
STC Støttecenter PPR Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Skoleforvaltningen Inklusion Inkluderende miljø på Kærbyskolen.
Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
KLF - konference om chancelighed
Skolebestyrelsesmøde
PPR og Familieindsatser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Præsentationens transcript:

Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre en helhedsorienteret indsats og styrke det tværfaglige samarbejde om inklusion af børn i udsatte positioner Give faglig sparring til lærere og andet pædagogisk personale i at håndtere konkrete inklusions- og undervisningsmæssige udfordringer (hjælp-til-selvhjælp), så faglige og sociale vanskeligheder så vidt muligt bliver løst der, hvor de opstår, af de voksne, der er tæt på

Det interne ressourcecenter Organisering - Det interne ressourcecenter Internt ressource center Læsevejleder Funktionslærer for special- undervisning Funktionslærer For sprog- center AKT-vejleder Skolesocial-rådgiver Ledelses-repræsentant PPR-psykolog

Det eksterne ressourcecenter Organisering - Det eksterne ressourcecenter Eksternt ressource center Læsevejleder Funktionslærer for special- undervisning Funktionslærer For sprog- center AKT-vejleder Skolesocial-rådgiver Ledelses-respræsentant PPR-psykolog Sundhedsplejerske UU—vejleder Integrations vejleder

Procedure for vejledning Henvendelse fra teamet omkring en bekymring, problemstilling eller et dilemma Det interne ressourcecenter finder dato og inviterer relevante fagpersoner Signs of safety: Hvad fungerer? Hvad udfordrer? Tiltag Dato for evaluering fastsættes

Klassekonferencer Klasse-ledelse Uv.differen- Årsplaner tiering Evalueringer Trivsel Årsplaner

Indsatser Forebyggende Foregribende Indgribende Indsatser

Inklusion i praksis? Ikke ét svar - men mange indsatser. Faglige indsatser; forløb i klassen, forløb både i og udenfor klassen, forløb udenfor klassen i små hold f.eks. VAKS, Læseløft, Bookbuddies, sprogundervisning, Støtteforanstaltende undervisning som obligatorisk lektiecafé efter skole AKT-indsatser – af AKT-lærere og inklusionspædagog. Hjælp til inklusion i klassen; støtte i klasserummet, narrative samtaler udenfor klassen, jf. eksklusion på den korte bane for at skabe inklusion på den lange bane, sociale historier, strukturere opgaver og lektionerne Sondre mellem intervenerende tiltag og akkomodative tiltag; hvad kan vi ændre på og hvad kan vi ikke ændre på?! CD-ord / Intowords. Digitale læremidler både som kompenserende og intervenerende tiltag FI – fra januar

Pædagogisk notat En udvidet elevplan som anvendes i ressourcecenter-regi, som værktøj 1. del. Status og kortlægning af kompetencer og potentialer - udarbejdes af skolen 2. del. Samtaleskema til fastsættelse af mål med inddragelse af forskellige synsvinkler – udarbejdes i samarbejde med skole, forældre og elev Undervisnings- og handleplan – mål og kvalitetskriterier 3. del. Evaluering (med skole, forældre og elev)

Rummelighed Norsk vittighed

Inklusion Undersøg vækstforhold på dette æbletræ – sammenhæng mellem voksested, størrelse, sødme ect…. Norsk vittighed