Strategi måling og opfølgning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Advertisements

Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Produktion og Logistik
Venedig – PID konference
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Iterativ udvikling og UP
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Økonomistyring HA 4. semester forår 2008
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Grundlæggende regnskabsforståelse
13. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Side Driftsøkonomi Kapitel 17 Supply Chain Management.
Illustrationer til undervisningsbrug
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rambøll Managements definition af it-governance
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Økonomifunktionens opgaver
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Økonomistyring – The Balanced Scorecard HA 4. semester forår 2009
Regionsrådsmøde 2. Maj
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
Activity Based Costing
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 3: Det økonomiske perspektiv.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Model-tour… Uddrag af modeller, der kan anvendes til fagprøven Marianne Bechmann.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix B Nogle udbredte økonomistyringsværktøjer.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Præsentation af forretningsplan
ERP og BPR.
Præsentation af forretningsplan
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Handlingsplan 2015.
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Præsentationens transcript:

Strategi måling og opfølgning Balanced Score Card Strategi måling og opfølgning

litteratur Kaplan kap 1-6

Kaplan og Norton: The balanced scorecard Måling og ledelse i informationstidsalderen

Baggrund Behovet for simultan styring efter flere mål illustreres med pilot analogi Immaterielle aktiver bliver stadigt vigtigere

Miljøet idag Funktioner på tværs i organisationen Værdikæde udenfor virksomhed betydningsfuld Globalisering Segmentering Forandring

Balanced scorecard Det økonomiske perspektiv Kundeperspektivet Den interne forretningsproces perspektivet Lærings- og vækst perspektivet ALT udgår fra STRATEGIERNE (se fig 1-1 side 21)

BSC som strategisk ramme om handlingerne BSC kommunikerer strategien, lægger den ikke Planlægning og fastlæggelse af mål Strategisk feed back og læring Præcisering og omsætning af vision og strategier Kommunikation og sammenkobling Se fig 1-2 side 24

Kaplan og Norton: The balanced scorecard Hvorfor har virksomhederne brug for et balanced scorecard

Baggrund Uden måleinstrumenter kan man ikke styre Der styres efter det der måles på Styring efter kortsigtede økonomiske mål giver underinvestering i værdiskabelse på længere sigt

Hovedidé Missionen angiver virksomhedens kerneholdning(er), -marked(er) og –produkt(er) Missionen skal inspirere virksomhedens ansatte Balanced scorecard understøtter forståelsen af missionen gennem måling (til forskel fra måling som kontrol)

Perspektiver Økonomisk (kortsigtet) p. Kunde p. Internt proces p. Understøtter både den korte og den lange bølge af værdiskabelse Lærings- og vækst p. Eventuelt andre supplerende p. (miljø, interessegrupper)

Måltal Bsc forklarer målsætningen (formulerer den ikke) Bsc er ikke kun en samling af målinger, men en sammenkobling af måltal Årsags/virkningsrelationer indbygges på kryds og tværs af de 4 perspektiver Måltallene kontrollerer, at den årsags/virknings relation, som strategierne antager faktisk er til stede Der arbejdes med indsatsmål (performance drivere) og resultatmål.

Overordnet styring Antagelsen er, at det overordnede mål er økonomisk resultat på lang sigt, men At dette opnås bedst ved en kombineret indsats på de 4 perspektiver (ikke kun kortsigtet økonomisk resultat) På kort sigt er der balance mellem de 4 perspektiver (ingen er over de andre) Strategierne påstulerer sammenhænge mellem den balancerede kortsigtede løsning og det langsigtede mål – ved udeblevne resultater må strategierne revurderes.

BSC omfang Det naturlige udgangspunkt er en BSC for hver SBU (strategic business unit) Herfra nedbrydes på ansvarsområder Men på aggregeret niveau kan (bør) der være synergier på kernekompetencer

Kaplan og Norton: The balanced scorecard Det økonomiske perspektiv

Baggrund Scorecardet skal fortælle historien om strategien Målene er led i årsags/virkningsrelationer Målene knyttes til strategien for livscyklussen (se fig 3.1 side 66)

Måleksempler i vækstfasen primært indtjeningsvækst, så som Nye produkters indtjeningsandel (pas på definition af nye produkter) Nye anvendelsesmuligheders indtjeningsandel Nye markeders indtjeningsandel

Måleksempler i fastholdelsesfasen fokus på produktivitet Andel af aktivitet i samarbejde med andre divisioner Vækstmål (som i vækstfase) Produktivitetsmål (som i høstfasen)

Måleksempler i høstfasen fokus på ressourceudnyttelse Indtjening pr ressourceenhed Reduktion af enhedsomk. Reduceret cash-to-cash Reduktion af risici

Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kundeperspektivet

Baggrund Målsætning, strategi og vision ofte(st) markedsrelateret Målene skal identificere den værdipakke, der skal leveres til de udvalgte segmenter Fravalg af segmenter er den vanskeligste og væsentligste rolle for strategien Kundeperspektivet udarbejdes oftest efter det økonomiske p.

Måleksempler for kundeperspektiv – fig 4.1 s 84 markedsandel kundefastholdelse Kundetilgang Kundetilfredshed Kunderentabilitet NB MÅLENE ER PR SEGMENT

Segmentering Eksempel på kundesegmenter (benzin) -se side 82 Opdeling segment/rentabilitet, fig 4.2 side 88 Kundeværdipakke, eks fig 4-3 side 90 Produkt/serviceegenskaber Image Relationer

Drivere (Levering)tid Kvalitet Pris Hurtig sikker Lav pris Lav omkostning

Cases Kenyon Stores (tøjbutikker), side 93 - 96 Rockwater (entreprenør), side 96 - 98 Pioneer Petroleum (benzin), side 98 – 101 se specielt s 100

Kaplan og Norton: The balanced scorecard Det interne perspektiv

Baggrund Der ses ikke primært på ansvarsområder, men på opgaver Performanceforbedringer er fint, men Der søges efter vedvarende konkurrencemæssige fordele (eksempel: Rockwater teknisk ansvarlig også økonomisk ansvarlig, side 114) Det interne perspektiv udarbejdes oftest efter det kundeperspektivet

Den interne værdikæde Innovationsprocessen Den operative proces Eftersalgsservice processen Den midterste af de 3 har tidligere stået alene, og er blevet effektiviceret

Innovationsprocessen Omkostningsniveauet bestemmes for størstepartens vedkommende i design fasen Innovatiosprocessen er den lange bølge af værdiskabelse Den operative proces er tilsvarende den korte bølge Indhold Grundforskning Anvendt forskning Målrettet udvikling/tilpasning Måltal Antal lanceringer, procentdel fra nye, gennemløbstid, BET (se side 122)

Den operative proces Afbalancering af stykomk og lagerbinding Den korte værdiskabelse Nye begreber TQM Tidsbaseret konkurrence Mål Procestid (MCE, NB side 137 engelsk/dansk) Proceskvalitet, jfr ’troldestien’ side 140 /first pass yield (141 – 143) ABC omkostningshenføring

Eftersalgs service processen Forebyggende vedligeholdelse Måling på snarligt svigt Imødekommende service

Cases Kenyon Stores, side 127 – 130 (se side 130) Metro bank, side 131 – 132 (se side 131) Pioneer Petroleum, side 132 – 135 (se side 133)

Kaplan og Norton: The balanced scorecard Lærings- og vækst perspektivet

Baggrund Opgaven er at skabe de infrastrukturer, der gør det muligt at opnå stillede mål Midlerne behandles ofte som omkostninger, der kan reduceres (med kortsigtet gunstig påvirkning af resultatet) Lærings- og vækst perspektivet udarbejdes oftest efter det interne perspektiv Hovedkategorier Medarbejderkompetence Informationssystem motivation

Medarbejderkompetence Procedurer sikrer gentagelse, men der er behov for forbedring Forbedringer må ofte komme fra yderste led Måling (se fig 6-1 side 151) Medarbejdertilfredshed Fastholdelsesgrad produktivitet

Drivkræfter for læring og vækst Medarbejderkompetence Strategisk Uddannelsesmæssigt Anvendelsesevne Teknologisk infrastruktur Strategiske infrastruktur og databaser Erfaringsopsamling Jurisk beskyttelse (patent, copyright, navnebeskyttelse) Handlingsorienteret klima Strategisk fokus / nøglebeslutningsfakus Empowerment / personlig tilpasning Moral/teamwork

Informationssystemer Vidensanvendelse kræver Tilgang til relevante data Og hurtig præcis feed back

Motivation Medarbejderforslag, belønning, anvendelse Mindshare, teamwork (se side 165) Husk perspektivets virkning skal måles. Det er ikke et mål i sig selv.