Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Naturfag klassetrin (gymnasiet) Mundtligt at kunne udtrykke tanker om emner med naturvidenskabeligt og matematisk.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Læremiddelvurdering i skolen
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Tværfagligt undervisningsforløb
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Viden, læring og progression
Skriftlighed og læring
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og

ALS 2008/2009 Året på ALS 08/09 Nye kollegaer Portfolio Projekter Temauger Dannelsesrejser Nye tiltag & 09/10.
IT i undervisningen.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Forskningsperspektiver på læremidler
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Lærings- og praksisfortælling
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lærings- og praksisfortælling
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Gruppevejledning på tæt hold
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Afsnit 1 Afsnit 2 Afsnit 3 Afsnit 4 Afsnit 5 Afsnit
Hvorfor dansk på GF1?.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved at: ”fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre” samt ”opnå udtryks- og læseglæde.” Microsoft Office Publisher Projektet får elever i kl., der har brug for ekstra støtteundervisning i forbindelse med læsning og stavning, til at opleve at deres arbejde er meningsfuldt og gør en forskel, da de laver let-læsningsbøger til begynderlæsere. Begynderlæserne opnår stor motivation ved at kende ”forfatterne”, hvorved arbejdet indgår i en positiv spiral. Dokumenter LærerLinda Kolling Pedersen, Veng Fællesskole Veng, Søballevej 2, 8660 Skanderborg Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder

Meningsfuld stavning Lærerplanlægning Gennem overblik for hvad andre lærere og elever efterspurgte til opkvalificering af deres undervisning, var det muligt at lave en undervisning til gavn for flere. Baggrund og planlægning: Baggrunden var at få øje på et behov et sted, der åbnede op for en nytænkning i forhold til hvordan elever på forskellige klassetrin kunne gavne hinandens læring. Se nedenstående dokumenter for den detaljerede uddybningen. Dokumenter Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder

Meningsfuld stavning Eksempler, lærer- og elevrefleksioner – kan udfyldes efter behov Klik på nedenstående dokumenter for at se eksempler på lærer- og elevrefleksioner: Eksempler på elevarbejde: Se vedhæftede publisher filer. Lærerrefleksion: Det er en skøn fornemmelse som lærer, at mærke at man har opstillet nogle rammer som er gunstige for elevernes læring. Elevperspektivet: ”Hold da op – de blev godt nok glade for vores bøger” citat pige 4. kl., efter at have afleveret sin seneste produktion til indskolingsklassen. Dokumenter Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder

Meningsfuld stavning Lærerressourcer Cirka angivelse af antal timer brugt i projektet: forberedelse: 4 timer gennemførsel: 20 lek. = 15 timer evaluering: (inkl. fremstilling af virtuel classroom tour): 4 timer Overblik over elevprojekt: Projektet krævede at eleverne deltog i undervisningen, der var ingen forventning til hjemmearbejde. Eleverne endte med selv at ville arbejde ud over undervisningen for at kunne få deres sidste bøger færdige. Dokumenter Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder

Meningsfuld stavning Vurdering Som opfølgning på undervisningsforløbet havde jeg en snak med eleverne, hvor de fik stor ros for deres arbejde og vi snakkede om at de skulle fortsætte stilen i deres almindelige dansktimer. 14 dage efter projektet var endt, havde jeg en snak med 4. klasses dansklærer, som også vurderede at eleverne havde større mod på klassens daglige arbejde efter projektet. Projektet i forhold til Fælles Mål for faget dansk efter 4. klasse: Det skrevne sprog - skrive Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at: - skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer - skrive refererende, beskrivende og berettende - følge lydregler i egen stavning - bruge nyt afsnit, sætte punktum og spørgsmålstegn samt markere replikker i egne tekster - bruge illustrerende billeder i egne tekster - skrive på computer med passende hastighed - give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster efter vejledende spørgsmål Dokumenter Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder