Erna Storgaard - Kastanievænget 1 - 7173 Vonge - tlf. 22 25 90 30 - - Standardiseret arbejde – stol.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

5S tal-leg.
Den Danske Kvalitetsmodel
SMED Single Minute Exchange of Dies
Teststrategi Engrosmodellen
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Web 2.0 Teoretisk viden.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Manuelle målstyrings-tavler
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Produktion og Logistik
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
Værdistrømsanalyse Gennemgang af hvordan man laver værdistrømsanalyser i produktion Værdistrømsanalyse kaldes VSM (Value Stream Mapping) i materialet.
Kommunikation i projekter
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Tillid Temadag for AMIR
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Afvigelsesrapportering
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Forbedringstavlen – er et must
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Hvad er mål/resultat (output)?
Kaizen og Tavlemøder Løbende forbedringer Tavlemøder 5 X Hvorfor.
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Velkommen til sejladsplanlægning Lørdag den Søndag den
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Hvad er mål/resultat (output)?
Quality Management Systems
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
Lean i Faaborg- Midtfyn Kommune
at få sund fornuft til sund adfærd….
Fra anarki til fællesskab 25. marts DONG Energy – kort fortalt DONG Energy er en af Nordeuropas førende energikoncerner. Vi har hovedsæde i Danmark.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Børn har ret – ved de det? Hindsgavl, den 21. september 2015.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
CAPTIA ESDH Elektronisk Sagsbehandling og DokumentHåndtering Fremtidens digitale værktøj i Grønlands Selvstyre judr dok. nr
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Randers Kommune NY chance til alle Et bud fra Randers kommunes Jobcenter.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Efterlevelse af 8 skridt til bedre møder
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Region Midtjyllands opgave
Postmaskinoperatøruddannelse
Strategi Til markedsføring
Præsentationens transcript:

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol på standarder

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Generel definition på en standard En standard er en specifikation, der er pålagt og/eller bredt accepteret af de personer som bruger den i hverdagen. Passer standarden altid for tøj og sko? Vi har en fælles standard for stik- kontakter Autostole har en fælles standard i hele EU, dvs. producenten har en manual En cykel bliver målt i tommer Mange offentlige dokumenter er standardiserede Elselskaberne sender strøm ud med samme spænding Checklister bruges ofte til fejlfinding

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Hvorfor standarder Afgørende del af fundamentet i Lean Fælles udgangspunkt for videre udvikling Signalerer ”styr på tingene” overfor kunder mv. Sænker stressniveauet – ingen er i tvivl om hvordan opgaven løses, så frustrationer undgås Skaffer tid til kreativitet i udfordrende sager Højner kvaliteten i arbejdet – også imellem afdelinger, da man kender hinandens krav/behov Overdragelse/uddannelse af medarbejdere lettes Medarbejderne får mere ansvar og dermed større engagement i arbejdet

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standarder i Lean Finde den bedste metode til at udføre arbejdet og bruge den (best practise) En standard er ikke konstant – den forbedres løbende Dagens standard er grundlag for morgendagens forbedringer Standarden er ejet af medarbejderne, disse kommer med ideer til løbende at forbedre den Lederne har hovedansvar for at fastholde og forbedre standarden Udformes som instruktioner, illustrationer, skabeloner, checklister osv.

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Den gode standard Krav til en velfungerende standard: Udformes simpelt, kortfattet og letforståeligt Brug en fælles skabelon til beskrivelserne Skal være en del af medarbejderens hverdag Sørg for inddragelse af såvel medarbejdere som kunder under udformningen Hav fast opfølgning, der sikrer efterlevelse, evt. målstyring Lederen skal til stadighed uddelegere ansvar og kompetencer til medarbejderne, samt efterspørge løbende forbedringer

Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Eksempler på standarder 5S Bestillingsblanketter Blanketter til brug ved vedligehold Bilag til bogholderi Arbejdsbeskrivelser / jobbeskrivelser Signatur i mails Tilbud til kunder