Det er da løgn! Litterære sandheder Beth Juncker Professor Danmarks Biblioteksskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
Advertisements

Livets Ord November 2008.
Den lille Mads.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
At bruge disse to ord rigtigt
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Er mit barn klar til skolestart ?
Køb en hund!!. •Ønsker du en der bringer dig avisen uden at rive sportssektionen ud først…………………
Sofies dejlige dag.
Koblingspunkter Sammenhænge og samarbejde mellem skole og praksis
Børn og sorg - og sprældøde døde
Elevernes digitale dannelse
Menneskets fald og genoprejsning
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Dansk 1. klasse.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Nissen på tur På loftet sidder nissen med sin julegrød,
Livets Ord September 2009.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Lav din egen bog LAD BØRNENE KLIPPE OG HÆFTE.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
»En mand havde to sønner
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Politikontrol En bilist bliver stoppet af politiet p.g.a. hastigheds overskridelse. Følgende samtale udvikler sig:
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Moses del 1. Barnet i Sivkurven
Skrevet af Alexander E, Amalie og Wootae 6.a
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Det er da løgn! Litterære sandheder Beth Juncker Professor Danmarks Biblioteksskole

Biblioteker Kunnskapsallmenning, møtestad og kulturarena i ei digital tid”.

De mediebevidste børn har vundet autoritet og stiller krav Om open access til medier og materialer Om respekt for deres interesser og smag Om dialog Om oplevelses og vidensopsøgende processer Om udfoldelses- og erobringsmuligheder

De centrale spørgsmål Hvis folkebiblioteker og børnebiblioteker ikke fandtes, ville vi så opfinde dem i dag? Hvorfor? Med hvilke argumenter og med hvilke mål?

Stortingsmeldingen Kender ordene, den udvider biblioteksbegrebet, men den tager ikke mange konsekvenser af dem – slet ikke i forhold til børn. Se på Meldingens illustrationer. Læsende mænd, læsende kvinder, læsende børn, bøger, bøger, bøger – som var vi på vej ind i industrisamfundet. Se på perspektiverne for børn. Der står PISA hen over dem alle – læseevne, læseglæde, læselyst, læse, læse, læse. Der skal læses i den kulturelle skolesekken, der skal læses på tværs af folke- og skolebiblioteker, der skal arrangeres læsearrangementer, læselystkampagner, workshops.

Opdageren åbner en væsentlig brik til belysningen af forholdet mellem Jonas Wergeland og hans elskede Margrethe. Den handler om forskellen på at kunne læse og være læser og om læseres måde at bruge litteratur på.

Opdageren ” Det er en kærlighedsroman, sagde hun og så på mig som om hun dermed havde sagt alt.”

Opdageren Jonas Wergeland læste den ikke. Han kunne læse, men han var ikke læser. Derfor fattede han ikke, hvorfor hun kort efter slog op med ham. Han forstod heller ikke, hvorfor hun senere tog ham til nåde igen og slet ikke, hvorfor hun, den dag han vendte hjem fra udlandet, lå død på gulvet. Da han genfandt bogen, forstod han kun, at han intet havde forstået og aldrig rigtig havde kendt det menneske, han elskede højest. Hun havde talt til ham i en form, han ikke mestrede. Hvad der gav mening for hende, gjorde det ikke for ham.

Et billedmenneske Selv er Jonas Wergeland et billedmenneske. Han griber sentenser, fragmenter, særlige scener og komponerer de billedfortællinger, der åbner nye dimensioner i velkendte nordmænd og nagler den norske nation til tv-apparaternes stresslesstole. Også han kommunikerer æstetisk-symbolsk, ikke i ord, men i billeder og musik. Hvad der gav mening for ham, gjorde det ikke for hende.

????????? Er det bedre at være bogstavlæser og kommunikere i skrift eller gennem litteratur end at være billedlæser og kommunikere i billeder, musik og tv-udsendelser? Spørgsmålet er absurd. Vejene til oplevelse, indsigt og viden, til identitet og betydning, til mening, er heldigvis mange.

1928 Vi ønsker at bekæmpe de Maanedsskrifter, Filmsromaner, illustrerede Uge- og 14-Dages Blade o.s.v., som virker nedbrydende på Ungdommens Tankegang og Karakter

1955 Man kan undre sig over, at de samme købere, som måske er meget kritiske, når det gælder kød eller grøntsager, kan være så ligegyldige, når det drejer sig om noget endnu vigtigere: deres åndelige næring. Mere vitaminfattig og afkogt læsning findes ikke end “tirsdagsnovellen”.

1960 Det må stå helt klart, at den kriminelle fare ved ikke at forbyde tegneserierne er større end ved at forbyde dem

2009 Dei aller fleste folkebiblioteka er aktive i Den kulturelle skulesekken. Dei felste inviterer årleg to eller fleire klassetrinn til orientering om bibliotektilbodet slik at alle skal ha besøkt ditt lokale folkebibliotek. Ved desse elevbesøka vert det også lagt inn bokprat der ulike bøker vert presenterte for klassen.

Troll i ord “Pass deg for barn som ikke blir lest for” De tror Moby Dick er en DJ, de kan ikke koke poteter de har konsentrasjon som en yorkshireterrier, de har Guppyhukommelse, de har dumme veninner, de tror at pc-en alltid har eksistert, de blander Gandalf med Ganddal, de tror Fredag kun er en ukedag, de tror ikke på julenissen, de ser ikke forskjell på Ole, Dole, Doffen, de tror slengbukser er noe nytt, de har fanrasi som en sløydlærer, de hadde lørdagsgodt, de har fett hår, de tror Ole Brum er dum, de bruker knerten som slang- uttrykk, de har like joggesko, de jukser i ludo, de sover med lyset på, de ødelægger lekene sine, de har et tomt blikk, de har en tom cola, de tror Pinocchio spiller på Juventus, de kaster snøball med stein i, de kan det første ordet i nasjonalsangen, de er slemme med katten, de sitter bakerst på vindusrekken, de tror monstre er laget av plast, de liker ikke fisk, de tror Pelle Erobreren var en konge ( Noen da)

Vi, der er blevet læst for, har praktiske og litterære kompetencer (koncentration, hukommelse, fantasi) viden om mad, medier og hygiejne (kan koge kartofler, ved at PC’en er en ny foreteelse, har nyvasket hår) selvstændighed (egne joggesko) personlighed, identitet (målrettet blik) socialitet (ødelægger ikke lege) anti-voldelig, anti-mobbende adfærd (kaster ikke snebolde med sten i) angstbearbejdende beredskab (sover med lyset slukket) sunde vaner (minus cola) Venner, der er kloge som os selv

De, der er ikke blevet læst for De ved ikke en skid De er bange De tror alt det forkerte De er usunde, ulækre De er asociale De er fantasiløse De er dumme

Kanon Moby Dick Ringenes Herre Robinson Crusoe Ole, dole, dof Peter Plys Pinocchio Pelle Erobreren

Vi… vi tror stadig, at læselystne læsere er bedre hjulpet end dem, der bare kan læse vi tror stadig, at læse- og litteraturoplevelser er bedre end tv, video, film og computeroplevelser Vi har ikke vænnet os af med at tro på, at Margrethe er bedre, klogere og heldigere stillet end Jonas.

Kulturpolitiske mål for børn  at blive dragende fortællere  at blive dristige improvisatorer  at blive driftige mediebrugere  at blive drevne fortolkere  at blive dygtige legere

Konsekvenser Hvis den, der læser op, ikke selv er smittet af digtet eller historien – skønheden, sorgen, humoren, og giver udtryk for det, så glem alt om smitte. Oplæsere, der tror, de distanceret skal iagttage børnene, mens de læser, og omhyggeligt sikre, at alle ord forstås og alle gode budskaber går ind, burde beskæftige sig med noget, de selv kunne gå op i. Børn ser, lytter og tænker med hele kroppen. Når de ser TV eller video, når de spiller rolle- eller computerspil – og når der bliver læst op. Det er en 1950’er misforståelse at forbinde læseoplevelser med ro og stille koncentration. At bede børn forholde sig i ro, sidde stille i stolen, lytte uden at pille, tromme, klapre med fødderne, mens de oplever, er det mest effektive værn mod smitte. Det hindrer både oplevelses- og erkendelsesmuligheder.

Det centrale Det centrale i gode oplæsnings- og læseoplevelser – som i oplevelser med andre kunstformer og medier - er hverken tekniske færdigheder, gode rollemodeller eller noble værdier. Det centrale er mønstre, billeder, udtryk, former og de følelsesmæssige oplevelser, de åbner for: grin, gråd, sorg, sjov, smerte, spænding. Fortællemønstre, gådemønstre, vittighedsmønstre, karaktermønstre. Mønstre, der kan improviseres over, fortælles videre med, fortolkes i. Udtryk, der kan vendes, drejes og investeres i andet. Former, der kan puttes andet og mere i. Grundlæggende inspiration til de processer, hvor børn sammen og hver for sig skaber det, der har mening og betydning for dem.

Det mest centrale Læseheste behøver ikke kunne læse!!!!