Instituttet for Blinde og Svagsynede

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
EVIDENSBASERET VIDEN OG CAMPBELL REVIEWS
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
Medborgerskab – på sporet
Styring og autenticitet
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Projektlederens rolle(r)
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
At udforske sin egen praksis
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Inquiry Based Science Education - IBSE
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Velkommen.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Inklusion og inkluderende processer
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Humanistisk sundhedsforskning
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
SKABELON.
Velkommen! Smartphone-navigation og brug af iPads i dagligdagen IKT-messen oktober 2012 Daniel Gartmann IKT-konsulent. Instituttet for Blinde og.
Miljøcertificering på IBOS
Socialisering Kapitel 5.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Dokumentation, evaluering og evidens
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Neuro Vision Technology
Vidensbaseret praksis i botilbud
- og hvordan du undgår dem…
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Instituttet for Blinde og Svagsynede Synspædagogikken i 35 år – overvejende båret af praksis. Er det er problem? Nordisk Kongres 2009 Workshop Trine Tangsgaard Instituttet for Blinde og Svagsynede Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Baggrund Min baggrund - Re/habilitering af mennesker med synsnedsættelse (teoretisk og praktisk vinkel) - Udviklingsarbejde med ICF på Instituttet for Blinde og Svagsynede (Danmark) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Den danske re/habiliteringstradition Hviler primært et praktisk grundlag (lang tradition) Både når det drejer sig om efter/videreuddannelse af fagpersoner på synsområdet Når man ansættes som ny fagperson på synsområdet (mesterlære) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Teori Teori har igennem mange år haft karakter af at være opsamling af viden, praktisk metode og teknik Arbejdet med teoretisering, kvalitetssikring, evaluering og dokumentation har dog vundet stærkt frem de seneste år Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Er denne praksistraditionen et problem? Det er vigtigt at holde fast i det praktiske grundlag – specielt i forhold til O & M og ADL Problemet opstår, når der fra samfundets side stilles krav – blandt andet om dokumentation og effektmåling af vores rehabiliteringsindsatser Det er svært at reflektere over/undersøge ”hvorfor det man gør virker” – når man ikke ved ”hvorfor man gør det” (mangelfuldt teoretisk grundlag) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Lidt om teori og praksis Jeg mener, at teori og praksis er to uadskillelige størrelser Min oplevelse: At flere fagpersoner på synsområdet definerer sig selv som enten ”praktikere” eller ”teoretikere” Som enten ”praktiker” eller ”teoretiker” fralægger man sig ansvaret for at beskæftige sig med ”det andet” område Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Tre karikerede positioner Praktikere oplever ofte, at teori er langt fra de problemer praksis ”bokser” med og videnskaben oplever at praksis ikke kan se fordelene ved teori Praktikere anerkender ikke, videnskabelig viden, hvis den er i uoverensstemmelse med deres ideologiske overbevisninger (sådan gør vi ikke her!) Videnskaben mener, at kun viden der kan ”måles” og evidensbaseres er ”rigtig” viden – anerkender således ikke praksisviden (Henrik Vardinghus-Nielsen 2009) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Hvordan arbejder vi med disse problemstillinger? Integration af hinandens viden Adaption Adaption er kun muligt, hvis hvert perspektiv på viden respekteres, anerkendes og inddrages i den udstrækning det er muligt af de andre (Henrik Vardinghus-Nielsen 2009) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Praksis skal kobles med teorien Praksis kan nuancere teorier og skabe nye teorier Teorier kan nuancere praksis og skabe nye former for praksis – nye måder at arbejde på Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Godt eller skidt? Er videnskabeliggørelse eller teoretisering af praksis godt eller skidt? Kritikpunkter: Praksis forsimples Der kan ikke sættes ord på ”vores praksis” – det er et ”blødt område” Praksis glemmes i teoretiseringen Det er for tidskrævende Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Det teoretiske grundlag Et teoretisk grundlag fremmer muligheden for: - At kunne reflektere over det daglige arbejde - At kunne evaluere – lære af vores erfaringer - og deraf forandre - At leve op til samfundets krav om evidens, effektmåling og dokumentation. Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Men - man kan da ikke måle effekten på ”bløde områder” Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Bløde områder Én definition kunne være, at et blødt område er et, hvor man foretager aktiviteter for deres egen skyld uden at vente nogen effekt - det sociale område - mennesker med funktionsnedsættelser - det pædagogiske felt Ofte er der dog både eksplicitte og implicitte samfundsmæssige forventninger til, at en offentlig aktivitet fører til nogle effekter. Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Argumenter mod effektmåling og dokumentation (på bløde områder) I Danmark har vi en lang tradition for ikke at undersøge, hvordan noget virker Området er for blødt (”vilde problemer”) - det kan/må ikke komme an på en ideologi om, at ”området er for blødt” - der er brug for en kategori ”årsag/virkning” – også på ”bløde områder” Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Argumenter mod effektmåling og dokumentation Udfaldet afhænger af konteksten - det virker i en kontekst – men ikke i en anden. Hvad gør forskellen? Effektbestemmelsen er kvalitativ – der kan ikke sættes tal på Indsatsen er individuel Det vi laver er for komplekst - skal afkodes - vi skal i gang med at beskrive indsatsen Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Hvordan kommer vi i gang? Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Evidens og evidensbaseret praksis Evidens: ”Den for tiden bedste viden*” – viden er altid foreløbig og åben for revision *Viden = ikke blot forskningsbaseret viden men alle former for viden. Det vigtige er, at man forholder sig kritisk til den viden som anvendes. Evidensbaseret praksis: ”Omhyggelig, udtrykkelig og kritisk brug af den aktuelle viden” Kilde: Sheldon, B. og G. M. Macdonald: ”Research & Practice in Social Care: Mind the Gap”, Centre for Evidence-Based Social Services, 1999 og “Virker Velfærden? – et debatoplæg om evidens og velfærd”, MandagMorgens tænketank, december 2004 Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Evidensbaseret praksis Den professionelle formår at integrere den bedst tilgængelige evidens, brugernes erfaringer og ønsker samt den professionelles erfaringer med socialt arbejde (Sclonsky og Gibbs 2004) Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Hvordan arbejder man evidensbaseret? Have et fælles fagligt grundlag og være enige om et fælles mål Relevante og aktuelle spørgsmål fra praksis er baggrunden for at søge viden Man indhenter derefter den bedste viden fra forskningen/teorien og søger at bruge denne viden i sin praksis. – Forskningen/teorien omsættes til praktisk handling Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Hvordan arbejder man evidensbaseret? At arbejde evidensbaseret betyder ikke at alle arbejder efter ”samme kogebogsopskrift” Den bedste viden skal danne grundlaget for praksis – dog vigtigt at foretage en selvstændig vurdering Som praktikker der arbejder evidensbaseret vil der ofte være flere metodealternativer som overvejes Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Evidensbaseret arbejde Ikke den store tradition for at arbejde evidensbaseret indenfor synsområdet (i Danmark) Rehabiliteringsarbejdet er i høj grad baseret på praksiserfaringer blandt andet fordi, der er mangel på undersøgelser og forskning Et generelt billede indenfor det sociale felt – nye tider på vej Udfordring: Manglende tid og viden om metoder Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Vigtigt for at kunne arbejde evidensbaseret Arbejdet skal i begyndelsen foregå i grupper/fællesskab Ledelsesmæssig opbakning Der skal bruges tid ”Videnskabelig og teoretisk træning” Viden om informationssøgning Mod, lyst, tro og vilje Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Spørgsmål til debat Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk

Problemstillinger Hvordan fastholder vi den stærke praktiske fagtradition samtidig med, at vi møder kravene fra samfundet? Hvordan synliggør og udvikler vi de teorier og metoder, der ligger til grund for vores daglige arbejde med mennesker med synsnedsættelse Hvordan dokumenterer vi, at det vi gør rent faktisk virker? Instituttet for Blinde og Svagsynede,  Rymarksvej 1, 2900 Hellerup,  T: 3945 2545, W: www.ibos.dk, @: ibos@ibos.dk