Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Caseoplæg om Facebook.
Journalistiske virkemidler
Hjælp der er en journalist i røret
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Regionskursus Region Syddanmark Udviklingsfysioterapeut, Martin Walsøe
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kommunikation af resultater
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010.
God trivsel = God læring
”Markedsføring og pressetræning”
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Presse- og kommunikationskursus
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
AOH.DK Herning Gymnasium i Europa.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Tovholder v/Ulla Haahr Erhvervs- og Kulturservice Haderslev Kommune 20. januar 2009.
Introkursus for frivillige
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Introduktionskursus for frivillige
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Relationer – børn og voksne
Intern kommunikation PR og presse
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
Marketing & Fundraising
Procesværktøjer.
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kommunikation Intern kommunikation
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Møde med Trygfonden Den 29. august 2011 Danmarks Lungeforening.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Hjerteforeningen ♥ Hjerteforeningen er en af Danmarks største private sygdomsbekæmpende organisationer med  medlemmer. Vi arbejder med forskning.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Sundhed & Patientstøtte Introduktionskursus Charlotte Kira Kimby, Sundhedschef.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
OPRETTELSE AF FACEBOOK-SIDE REGION SYDDANMARKS LOKALKOMITEER Helle Andersen PR & kommunikation hos Colliers International Cand.merc(stud), Copenhagen Business.
Sådan kommer du i spalterne Lidt om os ● Fyens Stiftstidende, Middelfart: Seks uddannede journalister, én journalistpraktikant. ● Leverer stof til ugeavisen.
Forebyggelsesafdelingen v/Morten Ørsted Rasmussen, Forebyggelseschef
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Hvem er vi André Bentsen Redaktør, 11 år på Lokal Nyt Christian Valsted Journalist, 8 år på Lokal Nyt.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Hjerteforeningens interessevaretagelse Politisk konsulent Signe Elkrog Friis Den 20. oktober 2015.
30. marts 2016 Kort om Hjerteforeningen Patientforening, stiftet i medlemmer og Danmarks næststørste patientorganisation 3 faste rådgivninger.
Introkursus for frivillige Hjerteforeningens kommunikationsafdeling 2015.
Introduktionsdag for frivillige Den 20. oktober 2015.
Hvad er nyhedskriterier?
Hjertecafèer - tilbageblik
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Præsentationens transcript:

Presse- og kommunikationskursus Herning, den 25. oktober 2013

Program Kl : Velkommen Jeres forventninger til kurset Værdien af omtale Hvordan skabes omtale Eksempler

Forventninger til dagen Hvad håber I at få ud af i dag? Anvender i pressemeddelelser og annoncer, og til hvad bruger I dem? Har I prøvet at kontakte aviserne – hvordan gik det?

Annonce eller pressemeddelelse?

Værdien af omtale

Brug medierne – og hjælp jer selv! Avisomtale kan tjene mange formål Artikler ender ikke i avisen som følge af tilfældigheder –Nytårsmarch –Norddjurs Skab synlighed og opbakning om jeres arrangementer Udnytte den fælles interesse vi har med pressen i at oplyse borgere

Gode grunde til at anvende PR – pressen er vores hjælper Medierne hjælper os med at blive kendt og med at udbrede vores holdninger PR giver mere troværdighed end annoncering PR er omkostningseffektivt Sikrer opbakning om lokale arrangementer Nemmere at samle ind og få nye medlemmer Større politisk gennemslagskraft. Kend pressens arbejdsmetoder og – vilkår Mediespillet er er kompliceret

Hvad skal vi være kendte for? Vores vision: Et Danmark, hvor mennesker ikke dør unødvendigt af hjertekarsygdom Lige, rettidig og ordentlig behandling for alle Efterbehandling til hjertekarpatienter Hjertestop – livreddende førstehjælp Konkret og patientrettet forskning Slogan: Hjerteforeningen på rette sted –Vi er der, hvor hjertepatienter og pårørende har brug for os –Vi tager over, når sundhedsvæsenet giver slip –Vi tilbyder støtte og fællesskab i en svær situation via komiteer og centre samt inspiration til en sund hverdag via blade, nyhedsbreve, opskrifter, bøger og foldere.

Pressen er vores hjælper Hjerteforeningen satser på: Et positivt samarbejde med pressen En aktiv og udfarende pressekontakt Strategiske mediesamarbejder med udvalgte medier Hjerteforeningen har oplevet støt stigende opmærksomhed i medierne – ikke mindst lokalt. I 2011 var vi i aviserne gange, godt halvdelen handlede om frivilliges aktiviteter, det var i alt artikler.

Hjælp jer selv! Nytårsmarch artikler i lokal og regional presse

Hjælp jer selv! Norddjurs Lokalkomité samler ind til hjertestarter

Hvordan skabes omtale

Den gode historie  En nyhed er en begivenhed, en beslutning eller en tanke, som påvirker udviklingen eller tilværelsen for en gruppe mennesker  En nyhed er en historie, journalisten kan bringe dagen før andre  Nyheden er større, jo flere den berører, og den vokser, jo nærmere den er

Den gode historie - nyheden Der sker noget nyt Der sker noget væsentligt for mange Der sker noget usædvanligt Oplysningerne fremstår sande Kriterier for den gode historie Aktualitet Væsentlighed Identifikation Sensation Troværdighed Konflikt Aktualitet og troværdighed

Den gode historie – ”Infotainment” Et vigtigt emne behandles i underholdende form: En god skæbnehistorie Et emne der berører mange Mulighed for identifikation Kriterier for den gode historie Case-person – ansigt Aktualitet (forskning, undersøgelse ell. lign.) Følelse og engagement

Journalisten er nøgleperson KEND MEDIERNE I DIT OMRÅDE Hvem skal have informationen? Hvilke medier når frem til netop dem? KEND JOURNALISTERNE Husk journalisten er din første målgruppe …..så kend journalister, der er interesserede i dit stof KEND AVISENS/MEDIETS DØGNRYTME Timing er altafgørende

I arbejdstøjet… Vælg medie(r) Lokalt dagblad + lokale redaktioner Ugeavisen Lokalradio Regionalradio Tv-lokal/regional Andre medier Medielisten hjælper på vej…

I arbejdstøjet… Vælg VÆRKTØJ Send Send pressemedd/pressebrief Ring til journalisten Indkald til happening/event Brug website (Annonce)

Historiens mange liv… Foromtale Arrangement Efteromtale

Pressemeddelelsen Vinkel/nyheden – hvem, hvad, hvor, hvornår Forklarer og udvider indledning Fakta, data

Eksempel på pressemeddelelse Pressemeddelelse Kurven fuld af sundhed Hjerteforeningen i Lejre giver i samarbejde med SuperBrugsen tip til at fylde kurven med sunde varer tirsdag den 3. maj - Når vi handler ind, sætter mange af os hjernen på autopilot og lægger de sædvanlige varer ned i indkøbskurven. Det kan være svært at få styr på, hvad der er sundt, og hvilke madvarer, vi med fordel kan gå i en lang bue udenom, siger Kjeld Andersen, Lejre Lokalkomité. Hjerteforeningen i Lejre har derfor inviteret diætist Ulla Bahne fra Hjerteforeningens rådgivningscenter i Næstved til en aften i SuperBrugsen, hvor hun giver tip til de sunde valg og en varieret kost, der er med til at forebygge hjertekarsygdom. Ulla Bahne indvier deltagerne i, hvilke varer der er sunde for hjertet. Hun viser forskellige typer varer frem og giver nogle tommelfingerregler til, hvordan man gennemskuer varedeklarationerne. Der er mulighed for at stille spørgsmål. - Aftenen giver mulighed for at ændre livsstil hen mod de sunde madvarer. Her er ingen løftede pegefingre, og der bliver masser af konkrete råd at tage med på indkøb næste gang, siger Kjeld Andersen. Sundhedsaftenen foregår tirsdag den 3. maj kl i SuperBrugsen, Skolevej 1, Hvalsø. Det er gratis at deltage, og der serveres et let traktement. Der er begrænsede pladser, og tilmelding er nødvendig til Kjeld Andersen, tlf.: , mail: Aftenen er støttet økonomisk af Lejre Kommune. Alle er velkomne. Hør mere, kontakt Kjeld Andersen, tlf.: , mail: Rubrik Underrubrik Brødtekst

Talspersoner og pressen

Hvem udtaler sig om hvad? Direktør og officielle talspersoner -Principielle holdninger og synspunkter Afdelingsledere, fagpersoner og projektleder -Fagområder Formand / presseansvarlig i lokalkomiteer - Aktiviteter i lokalkomiteen, holdninger til lokale aktiviteter

Hvordan skabes omtale

Start i god tid Kontakt medier og evt. os minimum 14 dage før Få hjælp til pressemeddelelsen hos Lotte Bucka Følg op en uge før

Vi hjælper med… Fælles pressemeddelelser Individuelle pressemeddelelse og udsendelse Overvågning af lokal omtale Kontakt: Lotte Bucka, tlf.: ,

Eksempler

Er det mon en prop i hjernen? I alt 55 klip, mange i landsdækkende medier. Annonceværdi for godt 1,8 mio. kroner.

Eksempler på artikler i medier Bornholms Tidende Er det en blodprop i hjernen? Berlingske Tidende Blodpropramte kan redde sig selv B.T. Jeg har svinet med mit helbred Dagbladet Køge/Ringsted/Roskilde Er det en blodprop? Fredericia Dagblad Fakta om blodpropper i hjernen Fredericia Dagblad Kampagne: Er det en blodprop i hjernen? Fyns Amts Avis Blodprop i hjernen? Fyns Amts Avis Fakta: om blodpropper i hjernen Midtjyllands Avis Er det en blodprop i hjernen? Skive Folkeblad Er det en blodprop i hjernen? Mange kan undgå at få alvorlige mén Urban Pas på du ikke får en prop Vejle Amts Folkeblad Fakta om blodpropper i hjernen Kampagne: Er det en blodprop i hjernen DR-P1/P4 kl. 6.00, 9.00 og Ny kampagne om blodprop i hjernen DR1 TVA kl. 18 Ny kampagne om blodpropper

Frederiksborg Amts Avis den 5. januar

Sjællandske Dagblad

Dagbladet Køge 2. januar 2009

Hvert år er der mindst 50 avisartikler om nytårsmarcherne Lokalavisen Budstikken Kolding

Norddjurs Lokal- Komité samler ind til hjertestartere