12. Valg af afsætningsalternativ

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Advertisements

13. Aktivitetsoptimering
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Jeopardy Hovedregning Gange Geometri Diverse
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Driftsøkonomi kapitel 5
Virksomhedens ide og mål
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
20.2 Bidragskalkulation udarbejdet som en efterkalkulation
15. Investeringer Investeringsbegrebet Investeringsårsager
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
® Velkommen…!.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Indtægter (indtjening)
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
31. Aktivitetsoptimering
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
11. Virksomhedens omkostninger
11. Virksomhedens indtægter
20. Indkøbsstyring Indkøbsfunktions opgaver:
Virksomhedens ide og mål
15.2 Saldometoden Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
10. Virksomhedens indtægter
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Kapacitetsstyring.
Aktivitetsoptimering
30. Mere om omkostninger Virksomhedens omkostninger
Hvordan udnyttes maskinparken optimalt?
MMP 21 Model og Metode til Programudvikling – MMP 2 Modellering og simulering af Posthus – 2: Ekspedienten Pointer operationer Disken, oprettelse af objekter.
Forenet produktion i fast mængdeforhold
14. Kapacitetsstyring Kapacitetsbegrebet: Eksempler:
Scenarieanalyse og realoptioner
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 6 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Nye genetiske parametre for ydelse Anders Fogh og Kevin Byskov.
Matematik B 1.
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Grunde til at jeg elsker dig
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 vare på 2 markeder, samme pris
19.3 Indsamling og analyse af miljødata
”Lineær Programmering - Skyggepriser”
Opgave 24 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
26.4 Samlede omkostninger Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil.
8. Virksomhedens indtjening
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Prisdiskrimination af 2. grad
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
31. Aktivitetsoptimering
8. Virksomhedens indtjening
8. Virksomhedens indtjening
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

12. Valg af afsætningsalternativ Fastlæggelse af den optimale salgspris Totalmetoden Enhedsmetoden Differensmetoden

12. Valg af afsætningsalternativ Fuldkommen konkurrence - totalmetoden Eksempel: BORA, som kun fremstiller og afsætter ét produkt, befinder sig på et marked, hvor der hersker fuldkommen konkurrence. Virksomheden kan derfor ikke påvirke salgsprisen, men må afsætte sit produkt til den gældende markedspris, som man forventer vil udgøre kr. 50. VO = VE x afsætning Omsætning = Salgpris x afsætning DB i alt = Omsætning - VO Salgspris Afsætning VE Omsætning VO DB i alt kr. stk. - 30 28 26 29 36 500.000 1.000.000 1.500.000 2.000.000 2.500.000 300.000 560.000 780.000 1.160.000 1.800.000 200.000 440.000 720.000 840.000 700.000 50 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000

12. Valg af afsætningsalternativ Fuldkommen konkurrence - enhedsmetoden Eksempel: BORA, som kun fremstiller og afsætter ét produkt, befinder sig på et marked, hvor der hersker fuldkommen konkurrence. Virksomheden kan derfor ikke påvirke salgsprisen, men må afsætte sit produkt til den gældende markedspris, som man forventer vil udgøre kr. 50. DB i alt = DB pr. enhed x afsætning DB pr. enhed = Salgpris − VE Salgspris Afsætning VE DB pr. enhed DB i alt kr. stk. - 30 28 26 29 36 - 20 22 24 21 14 200.000 440.000 720.000 840.000 700.000 50 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000

12. Valg af afsætningsalternativ Fuldkommen konkurrence - differensmetoden Eksempel: BORA, som kun fremstiller og afsætter ét produkt, befinder sig på et marked, hvor der hersker fuldkommen konkurrence. Virksomheden kan derfor ikke påvirke salgsprisen, men må afsætte sit produkt til den gældende markedspris, som man forventer vil udgøre kr. 50. Ændring i VO DOMK = Ændring i afsætning DOMS = Markedsprisen DIFB = DOMS − DOMK Salgspris Afsætning VO DOMS DOMK DIFB kr. stk. 300.000 560.000 780.000 1.160.000 1.800.000 50 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000 50 30 26 22 38 64 20 24 28 12 -14

12. Valg af afsætningsalternativ Minimumspriser Minimumspriser Kort sigt VE Langt sigt SE

12. Valg af afsætningsalternativ Monopol - totalmetoden Eksempel: A/S POLO fremstiller bl.a. produktet SINUS, som afsættes under forhold, der minder om monopol. For det kommende år har man budgetteret med nedenstående afsætningsmuligheder og variable omkostninger for SINUS. VO = VE x afsætning Omsætning = Salgpris x afsætning DB i alt = Omsætning - VO Salgspris Afsætning VE Omsætning VO DB i alt kr. stk. - 45 40 35 36 39 260.000 440.000 540.000 560.000 500.000 90.000 160.000 210.000 288.000 390.000 170.000 280.000 330.000 272.000 110.000 150 130 110 90 70 50 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000

12. Valg af afsætningsalternativ Monopol - enhedsmetoden Eksempel: A/S POLO fremstiller bl.a. produktet SINUS, som afsættes under forhold, der minder om monopol. For det kommende år har man budgetteret med nedenstående afsætningsmuligheder og variable omkostninger for SINUS. DB i alt = DB pr. enhed x afsætning DB pr. enhed = Salgpris − VE Salgspris Afsætning VE DB pr. enhed DB i alt kr. stk. - 45 40 35 36 39 - 85 70 55 34 11 170.000 280.000 330.000 272.000 110.000 150 130 110 90 70 50 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000

12. Valg af afsætningsalternativ Monopol - differensmetoden Eksempel: A/S POLO fremstiller bl.a. produktet SINUS, som afsættes under forhold, der minder om monopol. For det kommende år har man budgetteret med nedenstående afsætningsmuligheder, omsætning og variable omkostninger for SINUS. Ændring i omsætning DOMS = Ændring i afsætning Ændring i VO DOMK = Ændring i afsætning DIFB = DOMS − DOMK Salgspris Afsætning Omsætning VO DOMS DOMK DIFB kr. stk. Kr. 260.000 440.000 540.000 560.000 500.000 90.000 160.000 210.000 288.000 390.000 150 130 110 90 70 50 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000 130 90 50 10 -30 45 35 25 39 51 85 55 25 -29 -81

12. Valg af afsætningsalternativ Minimumspriser Minimumspriser Kort sigt VE Evt. opretholde afsætning på kort sigt selv om negativt DB Langt sigt SE

12. Valg af afsætningsalternativ Andre handlingsparametre - reklame Eksempel: A/S POLO fremstiller bl.a. produktet SINUS, som afsættes under forhold, der minder om monopol. For det kommende år har man budgetteret med nedenstående afsætningsmuligheder og variable omkostninger for SINUS. A/S POLO anvender reklame som handlingsparameter. MFB = DB i alt - reklame Salgspris Afsætning Omsætning VO DB i alt Reklame MFB kr. stk. Kr. 260.000 440.000 540.000 560.000 500.000 90.000 160.000 210.000 288.000 390.000 170.000 280.000 330.000 272.000 110.000 120.000 110.000 100.000 30.000 50.000 170.000 230.000 242.000 80.000 150 130 110 90 70 50 2.000 4.000 6.000 8.000 10.000

12. Valg af afsætningsalternativ Nulpunktsberegninger Beregning af nulpunktsafsætning: Fastlæggelse af krav til dækningsbidrag i alt efter parameter- ændring. DB i alt før parameterændring plus eventuelle ekstra reklameomkostninger plus eventuelle ekstra kapacitetsomkostninger. Beregning af dækningsbidrag pr. stk. efter parameterændring Salgspris − VE efter parameterændring. Beregning af nulpunktsafsætning Kravet til DB i alt (punkt 1) divideret med DB/stk. (punkt 2).

12. Valg af afsætningsalternativ Nulpunktsberegninger Eksempel: I forretningskæden PHOTO forhandler man bl.a. digitalkameraet SHARP. For det kommende år har man for SHARP budgetteret følgende: Omsætning: Variable omkostninger: Dækningsbidrag 400 stk. á kr. 4.000 400 stk. a kr. 3.000 1.600.000 1.200.000 400 stk. a kr. 1.000 400.000 Krav til dækningsbidrag i alt. DB i alt før kr. 400.000 + Reklameomkostninger kr. 40.000 I alt kr. 440.000 Beregning af nyt DB pr. stk. DB pr. stk. (uændret) kr. 1.000 Beregning af nulpunktsafsætning 440.000 : 1.000 = 440 stk. Afsætningen skal altså mindst stige med 40 stk. (440 stk. − 400 stk.) Krav til dækningsbidrag i alt DB i alt før kr. 400.000 Beregning af nyt DB pr. stk. Salgspris kr. 4.000 − 5% kr. 3.800 −VE kr. 3.000 DB pr. stk. kr. 800 Beregning af nulpunktsafsætning 400.000 : 800 = 500 stk. Afsætningen skal altså mindst stige med 100 stk. (500 stk. − 400 stk.) Krav til dækningsbidrag i alt. DB i alt før kr. 400.000 Beregning af nyt DB pr. stk. Salgspris kr. 4.000 −VE kr. 3000 − kr. 250 kr. 2.750 DB pr. stk. kr. 1.250 Beregning af nulpunktsafsætning 400.000 : 1.250 = 320 stk. Afsætningen kan altså tåle at falde med 80 stk. (400 stk. − 320 stk.) PHOTO overvejer nu at nedsætte salgsprisen for SHARP med 5%. Hvor stor en afsætning skal der til, for at prisnedsættelsen er lønsom? PHOTO overvejer i stedet for prisnedsættelsen at afholde kr. 40.000 i reklame for SHARP. Som et alternativ til prisned-sættelsen eller reklamekam-pagnen, overvejer man at forringe kvaliteten ved at indsætte et andet hukom-melseskort i kameraet. Dette vil medføre, at VE vil falde med kr. 250.

12. Valg af afsætningsalternativ Nulpunktsomsætning Eksempel: I PHOTO afsætter man endvidere forskellige artikler som fotoalbum mv. Man planlægger for denne varegruppe følgende for det kommende år: Dækningsgraden for fotoartikler er beregnet således: 200.000 x 100 Dækningsgrad = 800.000 = 25% Omsætning: Variable omkostninger: Dækningsbidrag 800.000 600.000 200.000 PHOTO overvejer nu at lave et reklamefremstød på kr. 80.000 for fotoartikler i det kommende år. Hvor stor skal omsætningen mindst være, for at reklamefremstødet er lønsomt? Krav til dækningsbidrag i alt DB i alt før kr. 200.000 +Salgsfremmende omkostninger kr. 80.000 I alt kr. 280.000 Beregning af nulpunktsomsætning 280.000 x 100 : 25 = kr. 1.120.000 Omsætningen skal altså mindst stige med kr. 320.000 (kr. 1.120.000 − kr. 800.000)