11. Virksomhedens indtægter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
13. Aktivitetsoptimering
Advertisements

10 Konkurrencesituation
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Virksomhedens ide og mål
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Kapitel 6: Nye produkter.
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Fuldkommen konkurrence
Indtægter (indtjening)
1. Virksomhedens strategiske planlægning
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
31. Aktivitetsoptimering
6. Virksomhedens indtægter
Hotellets koncept.
Videregående optimering PL Kap 12
12. Valg af afsætningsalternativ
Virksomhedens ide og mål
10. Virksomhedens indtægter
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
Kapacitetsstyring.
Aktivitetsoptimering
Erhvervsøkonomi Kapitel 9 Efterspørgsel
Red Bull give vinger Red Bull er Energidrik indeholder koffein, sukker og taurin. Sodavandet kæmper mod træthed.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel del
14. Kapacitetsstyring Kapacitetsbegrebet: Eksempler:
Anvendt markedsføring Kapitel 24
7. Virksomhedens omkostninger
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Af: Jonatan W & Line Stryander
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
6. Virksomhedens indtægter
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
7. Virksomhedens omkostninger
8. Virksomhedens indtjening
Red Bull Jonas Jørgensen.  Red Bull er et kortvarigt produkt  Forbruges samtidig med det anvendes. Klassifikation.
Prisdiskrimination af 2. grad
Monopol Forudsætninger og Opgave
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Prisfastsættelse Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 3.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Parametermix - produkt
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
Pris som handlingsparameter
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
10 Konkurrencesituation
6. Virksomhedens indtægter
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Handels- og procentregning
Kap Budgetter HG21.
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

11. Virksomhedens indtægter Indtægter og indbetalinger Indtægter (indtjening) Opstår på det tidspunkt, hvor virksomheden sælger (leverer) varer til kunden. Indbetaling (likviditet) Opstår på det tidspunkt, hvor en kunde betaler for leverede varer. Eksempel En forretning sælger i januar 20x6 varer for kr. 150.000. Disse varer er solgt med tre forskellige betalingsbetingelser: Pr. kontant Pr. 30 dage Pr. 3 måneder I alt kr. 50.000 Kr. 40.000 Kr. 60.000 Kr. 150.000 Måned Januar Februar Marts April Indtægt Indbetaling kr. 150.000 kr. 50.000 kr. 40.000 kr. 60.000

11. Virksomhedens indtægter Efterspørgsel Efterspørgsel Den mængde af en vare, der i løbet af en vis periode kan sælges inden for et bestemt markedsområde. Efterspørgselsdeterminanter De faktorer, der påvirker efterspørgslen efter varen. Eksempler Kvalitet og emballage på varen og andre varer (substituerende/komplementære) Reklameindsats for varen og andre varer Personligt salgsarbejde for varen og andre varer Købers indtægter Den almindelige samfundsøkonomiske tilstand (renten, beskæftigelse mv.) Moden Vejret Internationale kriser, krige samt politisk og social uro.

11. Virksomhedens indtægter Efterspørgsel Pris på flyrejser Substituerende varer Varer, som kan dække samme behov hos køberne, de kan erstatte hinanden i forbruget. Komplementære varer Varer, der tilsammen dækker et bestemt behov hos køberne, idet de supplerer hinanden i forbruget Efterspørgsel efter togrejser Pris på biler Efterspørgsel efter benzin

11. Virksomhedens indtægter Afsætning Afsætning Den mængde af varen, som en bestemt virksomhed kan sælge i løbet af en vis periode. Handlingsparametre De faktorer, der påvirker afsætningen af virksomhedens produkter, og som virksomheden selv har indflydelse på. Eksempler på handlingsparametre Product (kerneprodukt, emballage mv., service og sortiment) Price (Pris) Place (beliggenhed, distributionssystem) Promotion (reklame, personligt salgsarbejde, Sales Promotion og Public Relations)

11. Virksomhedens indtægter Handlingsparameter - Product Installation Produktbegrebet Totalproduktet Design Emballage Det fysiske produkt Kernefordele Service Kredit Kerneproduktet Navn Mærke Garanti Sortiment Produkter Få (smalt sortiment) Mange (bredt sortiment) Produkt- varianter Få (fladt sortiment) Kiosk Discount-forretning Mange (dybt sortiment) Specialforretning Stormagasin/ lavprisvarehus

11. Virksomhedens indtægter Handlingsparameter - Price Afsætningsrække Sammenhæng mellem pris og afsætning. Priselasticitet Elastisk (omsætningen stiger ved en prisnedsættelse) Uelastisk (omsætningen falder ved en prisnedsættelse) Neutralelastisk (omsætningen er uændret ved en prisnedsættelse) Konkurrentreaktioner Prisen som lokkemiddel Prisen som kvalitetsindikator Prisen på en nyt produkt Skimming price Penetration price Salgspris pr. stk. Afsætning Kr. Stk. 1.500 1.400 1.300 1.200 2.000 2.500 3.000 3.500 Salgspris pr. stk. Afsætning Omsæt- ning Kr. Stk. 100 90 900 1.000 90.000 Salgspris pr. stk. Afsætning Omsæt- ning Kr. Stk. 100 90 900 1.100 90.000 99.000 Salgspris pr. stk. Afsætning Omsæt- ning Kr. Stk. 100 90 900 950 90.000 85.500

11. Virksomhedens indtægter Handlingsparameter - Place Beliggenhed Boligorienteret Trafikorienteret Distributionssystem Producent Grossist/ importør Detaillist Forbruger Vare Vare Vare Vare Vare Vare

11. Virksomhedens indtægter Handlingsparameter - promotion Reklame Betalt form for upersonlig psykologisk påvirkning af en gruppe personer med det formål at påvirke dem i en bestemt retning. Personligt salgsarbejde Detailsalg Sælgerbesøg Sales Promotion Aktiviteter, der indeholder ”Incentives” med det formål at opnå et større salg. Eksempler: værdikuponer, gratis prøver, varedemonstrationer, konkurrencer, pristilbud mv. Public Relations Ikke-betalte aktiviteter, der har til formål at skabe forståelse, støtte og sympati. Eksempler: virksomhedsbesøg, pressemeddelser, pressemøder, seminarer, miljøregnskaber mv.

11. Virksomhedens indtægter Markedsformer Konsumentmarkedet Producentmarkedet Kortvarige goder Langvarige goder Mellemhandlermarkedet Det industrielle marked Det offentlige marked

11. Virksomhedens indtægter Konkurrenceformer Standardvarer og differentierede varer Standardvare Udbydes af flere virksomheder og køberne opfatter varerne som værende ens. Differentierede vare Udbydes af flere virksomheder og køberne opfatter varerne som forskellige fra udbyder til udbyder. Mærkevare (bestemt navn) Standardkvalitet/standardkvantum/standardemballage) Homogene og heterogene markeder Homogent marked Køber foretrækker ikke nogen enkelt udbyder frem for andre udbydere. Heterogent marked Køber har præference for den enkelte udbyder og/eller dennes produkter.

11. Virksomhedens indtægter Konkurrenceformer Konkurrenceformer Fuldkommen konkurrence (mange små sælgere på et homogent marked) Monopol (kun en sælger) Ufuldkommen konkurrence Differentieret delvist monopol (en stor + mange små udbydere) Differentieret duopol (to nogenlunde lige store udbydere) Differentieret oligopol (få nogenlunde lige store udbydere) Monopolistisk konkurrence (mange små udbydere)

11. Virksomhedens indtægter Prisdifferentiering Definition En udbyder tager på samme tid forskellige priser (ab fabrik) for den samme vare. Betingelser Kunderne må kunne opdeles i købergrupper med forskellig priselasticitet Købergrupperne må kunne holdes adskilt Eksempler fra praksis Geografisk Egenskaber hos køber Varens anvendelse Tidsmæssig Uegentlig Rabatter

11. Virksomhedens indtægter Differensomsætning Differensomsætning Gennemsnitlige mer- eller mindreomsætning pr enhed. Beregning Ændring i omsætning Differensomsætning = Ændring i afsætning Eksempel Salgspris Afsætning Omsætning DOMS Kr. Stk. Produkt A (neutralelastisk) 100 90 900 1.000 90.000 Produkt B (elastisk) 1.100 99.000 Produkt C (uelastisk) 950 85.500 90.000 − 90.000 1.000 − 900 = 0 99.000 − 90.000 1.100 − 900 = 45 85.500 − 90.000 950 − 900 = −90

11. Virksomhedens indtægter Differensomsætning Sammenhæng mellem priselasticitet, prisændring, omsætning og differensomsætning Priselasticitet Elastisk Neutralelastisk Uelastisk Prisfald Omsætning stiger Omsætning uændret Omsætning falder Prisstigning Omsætning falder Omsætning uændret Omsætning stiger DOMS er Positiv Nul Negativ

11. Virksomhedens indtægter Grænseomsætning Definition Ændring i den totale omsætning, når man ændrer afsætningen med én enhed. Eksempel Virksomheder, som sælger produkter i ”store enheder” f.eks. Lystbåde, typehuse o.l.