Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Videregående optimering PL Kap 12
Erhversøkonomi Videregående optimering PL Kap 12
2
Videregående optimering
Reklame Formål: At rykke prisafsætningsfunktionen ud-ad ved samme pris. Figur a- enselastisk ved samme pris (side 332) Figur c giver mindre elasticitet (behovet for varen vokser)
3
Provision Optimalt af DB – s 333 Normalt af Omsætning
Illustration side 334 Sælgerløn variabel omkostning
4
Afsætning med samme pris på flere markeder
Forskellig prisafsætningsfunktion på hvert marked Gromk. Ens Vandret summation af oms og GROMS Figur på side 338
5
Én vare, to markeder, samme pris
6
Prisdifferentiering Forskellige priser til forskellige efterspørgere
De må helst ikke kunne sælge til hinanden! Tidsmæssig forskel
7
Prisdifferentiering mellem markeder
Groms1 = groms2 = gromk Gromser lægges sammen Så tager den hensyn til prisfølsomheden på det enkelte marked. Fælles GROMK Side 343
8
Én vare, to markeder, forskellig pris
9
Prisdifferentieringsinddelinger
Efter købergrupper Efter varens anvendelse Efter forbrugstidspunkt (år, døgn, uge osv.) Geografisk placering dumping
10
Uegentlig prisdifferentiering
Forskellige varer Egentlig prisdifferentiering Samme vare
11
Rabatformer Magtrabatter Præstationsrabatter Eksempler side 350f
12
Skatter og subsidier Told Moms Tilskud Stykomkostninger
Erhvervsøkonomi Skatter og subsidier Told Moms Tilskud Stykomkostninger Overvæltningsgrad Eksempel Bil-afgifter Brian Nielsen (c) 2006
13
Maksimalpriser Bestemmes ofte ud fra kalkulation fra producent
Kan ændre prisen, men optimeringsmetoden er den samme Eksempel side 354
14
Reklameafsætningsfunktion
Erhvervsøkonomi Reklameafsætningsfunktion Afsætning som funktion af reklameindsats Partiel analyse Forudsætning: reklamen virker kun i denne periode Eks. Side 355 Ny afsætningskurve, men også ny højere omkostningskurve Brian Nielsen (c) 2006
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.