Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’ Realkompetencedokumentation for folkeoplysning, foreninger og frivillige Regionale konferencer 16. januar og 23. januar 2008 Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD
Arbejdet med realkompetence er en proces Afklaring få øje på egne kompetencer sætte ord på finde ud af hvad de kan bruges til skabe motivation Dokumentation Vurdering Anerkendelse eks. adgang til uddannelse, uddannelses- eller kompetencebevis job/karriere Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD
Undervisningsministeriets realkompetenceværktøj Web-baseret ’spøgeskema’ til den enkelte Navn m.v. En dækkende beskrivelse af ”rammen” - foreningen, det frivillige arbejde, kurset Organisationens ansvar! Beskrivelse af egen rolle eller særlige projekter Beskrivelse af generelle og personlige kompetencer ved hjælp af skema og uddybet ved eksempler Underskrift Underskrift fra evt. sparringspartner Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD
Generelle og personlige kompetencer sociale kompetencer læringskompetencer kreative-innovative kompetencer IT-kompetencer selvledelseskompetencer interkulturelle kompetencer organisatoriske kompetencer (kun i udgaver til frivillige og foreninger) Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD
Signalement af en kompetence - Social kompetence som eksempel At have sociale kompetencer betyder, at du kan indgå i sociale fællesskaber på en konstruktiv måde Nøgleord er: Åbenhed Personlige relationer Indlevelse Problemløsning Samspil Fra Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til tredje sektor Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD
Hvordan er du socialt kompetent? ”Sociale spidskompetencer” Grete: fest og farver, skaber sammenhold Peter: lytter, opmærksom på andre, tager ansvar for at fælles opgaver bliver løst Vigtigt: Der er brug for både Grete og Peter i en gruppe Standardiseret beskrivelse - ikke standardisering af kompetencer Eksempler gør kompetencerne konkrete og troværdige udsagn med høj score bør altid underbygges med eksempler eksemplerne sætter ord på - kan bruges ift. job hjælper til at justere score, så den bliver realistisk Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD
Nye udfordringer Kompetenceafklaring Kompetencedokumentation UVMs realkompetenceredskab hjælper Kompetencedokumentation Information og motivation Mulighederne skal være reelle Alle bør kende til dem Sparring Kvalitet, seriøsitet, troværdig dokumentation Det betyder noget for den enkelte at vi stiller op på opgaven Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD
DFS: At udvikle, kvalificere - og at slå igennem! Realkompetenceforum udviklingssamarbejde mellem 15-20 medlemsorganisationer og bl.a. DUF siden 2004 dfs.dk - Realkompetence Realkompetencevejlederprojektet efteruddannelse for vejledere i folkeoplysningen samarbejde mellem 8 medlemsorganisationer, DFS og DPU udvikling af materiale til uddannelse af sparringspartnere sparringspartnerkurser marts/april Fælles DFS/DGI-initiativer Sorø-materiale - ’Alt, hvad du kan, tæller’ Uddannelseskonference Aalborg-model Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD