Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
 23. april ”Det danske foreningsliv og det frivillige Danmark som sådan er en del af fundamentet for vores demokrati. Regeringen vil give det frivillige.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Medborgerskab – på sporet
Realkompetencevurdering i Danmark
Opsamling >> Direktør i Danmarks Biblioteksforening Michel Steen-Hansen >> Sekretariatsleder i Dansk Folkeoplysnings Samråd Trine Bendix Knudsen Rum for.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Kommunikation / it.
Chefanalytiker, Oxford Research
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Hvad er realkompetencevurdering?
Fokus på Realkompetence
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Wischmann Innovation ©
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Vejlederens kommunikation
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Repræsentantskabsmøde 2008 Foreningudvikling. Foreningsudvikling - Repr. møde Baggrund- Udvikling ”En naturbestemt, indefra betinget eller.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Er folkeoplysning og folkebiblioteker hinandens modsætninger? Tidl. Formand for Folkeoplysningsudvalget Jens Stenbæk.
Skole- og Kulturforvaltningen Aalborg modellen Historik Pilotprojekt Baggrund.
Almen studieforberedelse
Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Udfordringer omkring frivillige i aftenskolen Projektpartnere LOF og FORA.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
ÅRSMØDE 2011 NETVÆRK maja bødtcher-hansen. KULT 4 KØBENHAVNSKE GYMNASIER EKSPERIMENTERENDE UNDERVISNING NY EFTERUDDANNELSE SAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF SKOLER.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Røde kors fællesskaber
Kært barn har mange navne
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
DGI Lederuddannelsen 17. Og 18. april 2015
&.
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’ Realkompetencedokumentation for folkeoplysning, foreninger og frivillige Regionale konferencer 16. januar og 23. januar 2008 Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

Arbejdet med realkompetence er en proces Afklaring få øje på egne kompetencer sætte ord på finde ud af hvad de kan bruges til skabe motivation Dokumentation Vurdering Anerkendelse eks. adgang til uddannelse, uddannelses- eller kompetencebevis job/karriere Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

Undervisningsministeriets realkompetenceværktøj Web-baseret ’spøgeskema’ til den enkelte Navn m.v. En dækkende beskrivelse af ”rammen” - foreningen, det frivillige arbejde, kurset Organisationens ansvar! Beskrivelse af egen rolle eller særlige projekter Beskrivelse af generelle og personlige kompetencer ved hjælp af skema og uddybet ved eksempler Underskrift Underskrift fra evt. sparringspartner Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

Generelle og personlige kompetencer sociale kompetencer læringskompetencer kreative-innovative kompetencer IT-kompetencer selvledelseskompetencer interkulturelle kompetencer organisatoriske kompetencer (kun i udgaver til frivillige og foreninger) Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

Signalement af en kompetence - Social kompetence som eksempel At have sociale kompetencer betyder, at du kan indgå i sociale fællesskaber på en konstruktiv måde Nøgleord er: Åbenhed Personlige relationer Indlevelse Problemløsning Samspil Fra Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til tredje sektor Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

Hvordan er du socialt kompetent? ”Sociale spidskompetencer” Grete: fest og farver, skaber sammenhold Peter: lytter, opmærksom på andre, tager ansvar for at fælles opgaver bliver løst Vigtigt: Der er brug for både Grete og Peter i en gruppe Standardiseret beskrivelse - ikke standardisering af kompetencer Eksempler gør kompetencerne konkrete og troværdige udsagn med høj score bør altid underbygges med eksempler eksemplerne sætter ord på - kan bruges ift. job hjælper til at justere score, så den bliver realistisk Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

Nye udfordringer Kompetenceafklaring Kompetencedokumentation UVMs realkompetenceredskab hjælper Kompetencedokumentation Information og motivation Mulighederne skal være reelle Alle bør kende til dem Sparring Kvalitet, seriøsitet, troværdig dokumentation Det betyder noget for den enkelte at vi stiller op på opgaven Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD

DFS: At udvikle, kvalificere - og at slå igennem! Realkompetenceforum udviklingssamarbejde mellem 15-20 medlemsorganisationer og bl.a. DUF siden 2004 dfs.dk - Realkompetence Realkompetencevejlederprojektet efteruddannelse for vejledere i folkeoplysningen samarbejde mellem 8 medlemsorganisationer, DFS og DPU udvikling af materiale til uddannelse af sparringspartnere sparringspartnerkurser marts/april Fælles DFS/DGI-initiativer Sorø-materiale - ’Alt, hvad du kan, tæller’ Uddannelseskonference Aalborg-model Randi Jensen - Daghøjskoleforeningen DANSK FOLKEOPLYSNINGS SAMRÅD