Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
TPG handleplans-skema
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Afgangsprojekter Diplom Bygning
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Studieretningsprojekt
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
naturvidenskabelige opgave
SEO PÅ AU.
3g Studie Retnings Projekt
Præsentation af Det retoriske kompas
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Kom godt i mål med masterprojektrapporten Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Kom godt fra start med masterprojektrapporten
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Større Skriftlig opgave
Skriftlighed i biologi
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
Specialeworkshop 1/3.
Specialeworkshop 4/4 Rasmus Rønlev, cand. mag
EFTERÅR 2010 AKADEMISK SKRIVECENTER DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET skrivecenter.dpu.dk Opgaveworkshop for suppleringsstuderende.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Introduktionskursus i akademisk skrivning Rasmus Rønlev, cand. mag
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
SKABELON.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
SRO SKRIV!.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Lynkursus i projektplanlægning og -styring Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.

Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler Undervisning - vi afholder kurser og workshops i akademisk fremstilling Vejledning - vi tilbyder individuel vejledning i skriftlig akademisk fremstilling Formidling - vi skriver og samler trykte og netbaserede ressourcer om akademisk fremstilling Læs mere om os på vores hjemmeside: skrivecenter.dpu.dk

Aktivitet: Dine forventninger til kurset i dag Noter individuelt: Hvad er du mest i tvivl om mht. projektplanlægning og -styring? Fortæl din sidekammerat om dine overvejelser og om hvor langt du er nået mht projektplanlægning og styring i den opgave du arbejder med netop nu. Slut ca 10.30

POINTE #1 Projektplanlægning

Tre tilgange Gør som vikingerne – byg et sødygtigt skib, læg fra, hav tillid til vejrguderne, tro på gudernes beskyttelse og lad dig føre hvorhen vinden leder dig. Gør som Titanic – planlæg alt minutiøst ned til mindste detalje, læg fra og lad være med at ændre retning uanset hvad du støder på undervejs. Gør som Columbus - Sæt dig et mål, og hold hele tiden øje med vind- og vejrforhold og tilpas dig forholdene, men hold målet i sigte.

Et godt redskab: begrebskortet Kundskab handler om at kende til nogle begreber og om at forstå disse begrebers sammenhæng. Inde i hovedet skaber vi kort, som kan vise os hvordan begreberne hænger sammen Når det drejer sig om dagligdags begreber og personlige forhold i livet, er vi til stadighed i gang med at tegne og justere vores indre begrebskort som viser os hvad der hænger sammen med hvad og hvordan sammenhængen er http://www.emu.dk/gym/fag/fy/inspiration/fysvejl/diverse/begreb01.html http://www.emu.dk/gsk/fag/mat/it_red/mindmap.html

Begrebskort – hvordan? Skriv en liste over opgavens vigtigste begreber Skriv begreberne op på gule post-it sedler Placer disse på et A3 ark – bliv ved at flytte begreberne rundt til du er tilfreds med placeringen Tegn forbindelseslinjer mellem begreberne og skriv på linjerne hvori forbindelsen består Du har nu en (foreløbig) oversigt over din opgave

Klassisk begrebskort

Klassisk begrebskort

Andre ex.

Hvad kan du bruge begrebskort til? til at få overblik over det samlede opgavekompleks og derefter udvælge den del din opgave skal omhandle til at få overblik over enkeltafsnit, fx metodeafsnit teoriafsnit analyseafsnit konklusion perspektivering

Aktivitet: Din opgaves vigtigste begreber Noter individuelt: Hvilke begreber er centrale i din opgave eller i enkeltafsnit? Fortæl din sidekammerat om din begrebsudvælgelse og få feed back Slut ca 10.30

POINTE #2 Projektstyring

Din opgaves grundlæggende elementer Arbejdsark der kan støtte dig i din opgavestyring : Fra Emne til Problemformulering Undersøgelsens basis – pentagonen Skriv i indledningen Strukturelementer i opgaver – på tværs af fakulteter og fag

Fra emne til problemformulering – trin på vejen (interesse) ↓↑ observation (undren) → hvad har du konkret set?: noget mærkeligt, hidtil uforklaret eller uargumenteret, utilstrækkeligt dokumenteret problemidentifikation → hvad er det for en problemtype: hvilken slags mangel vil din opgave afhjælpe, fx i form af viden, forståelse, handleberedskab osv.? problemstilling → hvilken faglig kontekst, hvilke faglige forudsætninger og sammenhænge indgår problemet i? problemformulering → hvilket konkret spørgsmål inden for problemstillingen skal din opgave svare på? (pentagon) (Kilde: Akademisk Skrivecenter, Københavns Universitet.)

Undersøgelsens fem grundlæggende spørgsmål 1. Undersøgelsens spørgs-mål (problemformulering): Hvad spørger du om? Mangel Gennemførlighed Bidrag 5. Undersøgelsens fremgangsmåde: Hvordan spørger du? 2. Undersøgelsens faglige formål, evt. brug: Hvorfor spørger du? 4. Undersøgelsens redskaber: teori, faglige metoder, begreber: Hvad spørger du med? 3. Undersøgelsens genstand: empiri, stof, data, fænomen: Hvad spørger du til? Analyse Videnskabelighed (Stray Jørgensen og Rienecker 2006 s. 28-31)

Aktivitet: Strukturelementer (Evt. hjemmeopgave) Brug arket Strukturelementer i opgaver – på tværs af fakulteter og fag, og skriv stikord til de enkelte afsnit i din opgave Skriv antal sider ud for de enkelte afsnit Noter hvornår de enkelte afsnit skal være færdige Slut ca 10.30

GANTT diagram – oversigt over tidsplan Et Gantt diagram kan være en stor hjælp til projektstyring. Du kan bruge et regneark, og selv om Excel ikke indeholder Gantt-diagramtypen, kan du simulere et Gantt-diagram ved at tilpasse et diagram af typen stablet liggende søjle, så det viser opgaver, opgavevarighed og hierarki. Et Gantt-diagram bruger dage som tidsenhed langs den vandrette akse. http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/praesentere-dine-data-i-et-gantt-diagram-i-excel-HA010238253.aspx

Et eksempel på et Gantt diagram

Fagspecifik planlægning og styring Vi har nu præsenteret og diskuteret generelle værktøjer for planlægning og styring for universitetsopgaver. Der kan være specifikke kriterier på dit fag. Derfor: Kend din studieordning. (På skrivecenter.dpu.dk finder du et link til en oversigt over alle studieordninger på DPU.) Læs tidligere beståede opgaver fra dit fag. På skrivecenter.dpu.dk finder du links til opgavebanken på DPU-Obelisk, og på Akademisk Skrivecenter finder du eksempler på opgaver. Spørg din underviser/vejleder om hans/hendes råd mht planlægning og styring af opgaveskrivning – meget gerne konkretiseret med nogle eksempler.

Læs mere om POINTE #1 og 2 Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. God og grundig grundbog hvor du kan få svar på det meste om opgaveskrivning, både processen og produktet. Kap. 1 og 2 om genre og kvalitetskriterier kan downloades gratis på dgo.forlagetsl.dk. Begrebskort findes på: http://www.emu.dk/gsk/fag/mat/it_red/mindmap.html http://www.emu.dk/gym/fag/fy/inspiration/fysvejl/diverse/begreb01.html Hjælp til Gantt diagrammer findes på: http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/praesentere-dine-data-i-et-gantt-diagram-i-excel-HA010238253.aspx

Kontakt AKADEMISK SKRIVECENTER Kontakt os hvis du har spørgsmål til kurset i dag eller vores kurser i øvrigt hvis du ønsker individuel skrivevejledning i forbindelse med en skriveudfordring du sidder med hvis du er interesseret i de ressourcer - opgaveeksempler, bøger, hæfter og lignende - som vi skriver og samler om akademisk fremstilling Skriv til: skrivecenter@dpu.dk Ring på: 87 15 16 86 Eller kig forbi: lokale A406a (på DPU i København) Åbningstider: tirsdag kl. 12-16, torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-13.