Pædagogisk Psykologi 2007 Hvad er pædagogisk psykologi?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Digitalisering og medialisering
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Matematik er det nye sort!
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Undervisningsplanlægning
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Skolereformen – optimering af barndommen?
Hvad der er vigtigt for børns læring
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi 2005 Jens Berthelsen Peter Berliner
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Formidlingsprocesser, identitetsdannelse og hverdagsliv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
De første erfaringer med…
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Pædagogfagets kernefaglighed
FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Konsultative praksisformer i PPR
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Specialisering 271 UMD.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Sygepleje og fagidentitet
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Psykologi 2007 Hvad er pædagogisk psykologi? Praktisk og politisk om faget her Praksisfelter og –former Lidt om historie og traditioner Om opgaven Lidt om kernen i indholdet Om forelæsningsrækken

Pædagogisk Psykologi 2007 Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger Absalon: PSY-E07-Pædagogisk Psykologi 2007 Debat m.v. - Spørgsmål og svar …eller spørg mig: Email morten.nissen@psy.ku.dk Træffetid tirsdage 11-12 Eksamen Opgave udleveres ved forelæsning 6. november og på hjemsiden samme dag. Afleveres primo januar ”Bunden skriftlig hjemmeopgave” på 14 (+/- 1) sider Opgaven er casebaseret, dvs.: Brug relevant pensum til analyse af case

Studieordningen: BA 3.1 (10 ECTS, niveau 3) Den pædagogiske psykologi udforsker de psykiske aspekter ved intervention i personers udvikling af kompetence. Fagelementets centrale emner: Lærings- og dannelsesprocesser og deres personlige, funktionelle, sociale, historiske og kulturelle forankring og betydning for mennesker i alle aldersgrupper. Pædagogiske udrednings- og interventionsformer i forhold til konstellationer af mål, midler, lærings-/dannelsesgenstand, aktører og processer. Interventionsformernes og kompetenceudviklingens institutionelle, kulturelle og samfundsmæssige organisering og indlejring. De konkrete praksisfelter, praksisformer, traditioner og metoder for den pædagogiske psykologis anvendelse. Den studerende skal kunne: Udvælge og redegøre for pædagogisk-psykologiske teorier, som er relevante for en givet interventionsproblematik. Sammenligne disse teorier og begrunde deres styrker og svagheder i forhold til den givne interventionsproblematik. Anvende disse teorier i analysen af den givne interventionsproblematik.

Praksisfelter PPR Social og sundhed Andet, fx Det største enkelte institutionstype på psykologers arbejdsmarked (25%)! Problembørn og baggrunde (fx ordblindhed, familier, mobning) Inklusion og forebyggelse! Alle (pædagogiske) institutioner i kommunerne (”kommune psykologi”) Social og sundhed Socialpædagogiske institutioner, projekter m.v. Sundhedsfremme (fx rygestopkurser, ”Du bestemmer”) Andet, fx Voksenuddannelse Kompetenceudvikling i organisationer Internationalt hjælpearbejde Om børn og unge? Ja - meget! Men - ikke kun: …der er jo også voksne som udvikler kompetence …fokus rettes også mod andre elementer i praksis

Praksisformer Undervisning Den største enkelte psykologopgave! Kurser, skoler, foredrag, psykoedukation o.m.a. ”Kompetenceudvikling” – designe, udføre, evaluere Rådgivning Mellem kompetenceudvikling og psykoterapi Viden og støtte Psykologisk undersøgelse Standardiseret testning Udredning og fremstilling som led i konsultation Konsultativt arbejde - indirekte intervention Konsultation Supervision Projektarbejde Design, udføre, evaluere Community psykologi Netværksarbejde Sociale bevægelser (individer og fællesskaber)

Rids af udviklingen i faget Institutionel forankring af psykologien som ”anvendt fag”: Forvaltning (processering, vurdering, fordeling) af individer i skolens givne rammer Processer: Indlæring, hukommelse Tests: Specifik og almen intelligens Afvigere: Indlæringsproblemer, handicap, minoriteter, adfærdsproblemer Fra skolen til livet? (Adfærd)→Kognition→Motiver→Egetansvar→Situation? Fra indlæring til læring Fra specialpædagogik til rummelighed Fra skolepsykologi til ”kommune psykologi” Fra velfærdsstat til community?

Videnskabelige strømninger i DK Dansk pæd. psyk.: Educational or ”pedagogical” psychology? Bredere praksisfelt (kommuner, daginstitutioner) Kontinentale forskningstraditioner Traditionen (jf. især Illeris) Psykometri – fx Cronbach Kognitiv udvikling/læring – fx Piaget Humanistisk psykologi – fx Rogers Socialisationsteori (inkl. ”kritisk teori”) – fx Ziehe Virksomhedsteori (inkl. ”kritisk psykologi”) – fx Vygotsky Aktuelt (jf. især Elle, Nielsen & Nissen) Pragmatisme og interaktionisme – fx Dewey, McDermott Konstruktionisme og diskursanalyse – fx Latour, Popkewitz Situeret læring – fx Lave Evalueringsforskning (fx PISA)

Pensum Kompendium Elle, B., Nielsen, K.N. og Nissen, M. (red.). (2006) Pædagogisk psykologi - Positioner og Perspektiver. Illeris, K. (2006): Læring.

Opgaven Den studerende skal kunne: Tidligere opgaver Udvælge og redegøre for pædagogisk-psykologiske teorier, som er relevante for en givet interventionsproblematik. Sammenligne disse teorier og begrunde deres styrker og svagheder i forhold til den givne interventionsproblematik. Anvende disse teorier i analysen af den givne interventionsproblematik. M.a.o.: Diskutér case udfra pædagogisk-psykologiske teorier Tidligere opgaver 2006: ”Du bestemmer” – sundhedspædagogisk metode anvendt på ungdomsuddannelser 2005: ”Ghetto Noise” – socialpædagogisk projekt for unge i Nordvest 2005: Interventionsprojekt gennemført på 2 danske gymnasier vedrørende festkultur og rusmiddelbrug i gymnasieskolen. 2004: Stress projekt der skal integrere interventioner mod stress i skolens pædagogiske aktiviteter i folkeskolens mellemtrin samt inddrage lokalmiljø 2003: Daginstitutionen Rosenknoppen: Børnehaver, læreplaner og kvalitets- og kompetence-udvikling

Pædagogisk psykologi De psykiske aspekter ved pædagogisk intervention Pædagogisk intervention: Intervention i personers udvikling af kompetence Objektet er menneskers (en eller fleres) udvikling Men objektet ”er” der ikke bare: Hvordan udpeges, afgrænses, bestemmes, formes, formidles, fremstilles det? Målet ”kompetence” er positivt bestemt, dvs. det er (defineret som) noget bestemt (evt. noget ”godt”) (…og ikke (bare) et fravær, en overvindelse) nogen bestemmer det (med eller mod andres vilje)

”De psykiske aspekter ved” – kan fx være: Almenpsykologiske Fx læringsbegrebet Socialpsykologiske Fx praksisfællesskaber Personlighedspsykologiske Fx professionel identitetsdannelse Udviklingspsykologiske Fx ungdomspædagogik Funktionspsykologiske (K&I m.v.) Fx læsningens perceptionsformer Organisationspsykologiske Fx den lærende organisation

Praksis: Afsætningsmarked eller genstand? Psykologisk viden(skabelighed) til brug for ”lærere”, i ”skolen” m.v. og/eller Pædagogisk psykologi som en teoretisk disciplin (”sui generis”) der omhandler pædagogisk intervention og dermed kan give ressourcer til Analyser af konkrete cases (CBU?) Meta-faglighed / 2. orden / refleksivitet / kritik (at tænke i og at tænke om formerne)

Interventionens logik Objekter – hvad har man med at gøre, hvad er genstand? Objektivering af psyken, sjælen, selvet, personen, målgruppen, læreprocessen Aktører – hvem gør det? Professionelle (opdragere, lærere), organisationer, selvforhold Mål – hvad stræber man imod? Dannelsesidealer, kvalifikationsbehov, sundhed, viden, kompetencer Midler – hvad bruger man til det? Forandringsteknologier – ressourcer, redskaber, aktiviteter, begreber, rammer

INTERVENTIONENS LOGISKE STRUKTUR OBJEKT MIDDEL MÅL AKTØR INTERVENTIONENS LOGISKE STRUKTUR

META-INTERVENTIONENS (~metodens) LOGISKE STRUKTUR MIDDEL MÅL AKTØR OBJEKT MID. MÅL AKTØR META-INTERVENTIONENS (~metodens) LOGISKE STRUKTUR

Pædagogisk psykologi De psykiske aspekter ved pædagogisk intervention Pædagogisk intervention: Intervention i personers udvikling af kompetence Objektet er menneskers (en eller fleres) udvikling Men objektet ”er” der ikke bare: Hvordan udpeges, afgrænses, bestemmes, formes, formidles, fremstilles det? Målet ”kompetence” er positivt bestemt, dvs. det er (defineret som) noget bestemt (evt. noget ”godt”) (…og ikke (bare) et fravær, en overvindelse) nogen bestemmer det (med eller mod andres vilje)

PÆDAGOGIKKENS LOGISKE STRUKTUR Pers. udvikling (fx. optimering af tilløb) MIDDEL? Kompetence (fx øvelser) . (fx højdespring) AKTØR? (fx træner) PÆDAGOGIKKENS LOGISKE STRUKTUR

”Kompetence” implicerer Debatter om mål Kompetenceprofiler (krav, kanoner, pensa osv.) (Fag-) Didaktikker (mål, delmål) Normativ – ”rettet” (mod noget) - ”værdier”, ”det gode liv” Inter-subjektivitet Aktører og ”genstande” Interventionsobjekt og læringsobjekt Magtkampe om bestemmelse (disciplin, empowerment) Selvudvikling Subjektspørgsmålet bliver eksplicit Læring: Subjektet er anerkendt Dannelse: Subjektet formes (opdragelse)

Nogle kompetencer i fx døgninstitutionspædagogik Specifikke opgaver Metoder som sekvenser Koordinering af hverdagsliv Fra kvalifikation til kompetence Metakognition Relevans i situation Interpersonelle / relationelle kompetencer Fra kompetence til identitet Anerkendelse? Ordning af hverdagslivet (fx døgnvagter) Fagligt og personligt Innovation At udføre opgaver eller at udforme dem Kritisk tænkning og handling Akademisering? Praktisk, sproglig og tekstlig kompetence At kunne erobre nye felter udenfor det normale Principielt forskellige tænkninger (teorier) Som beskrevet fx i Ida Schwartz’ kapitel om spisesituationen

Interventionstyper udfra deres mål Behandling Pædagogik Udvikling (opnå / ophæve) Forebyggelse Omsorg Reproduktion (fastholde / undgå) Negativt (ophæve / undgå) Positivt (opnå / fastholde)

Grænseformer Fornuftens list (midlet ændrer målet) Åbne former psykoterapi fra behandling til selvteknologi psyko-edukation som middel i terapi? når psykologiformidling nærmer sig terapi Community (overskridelsen af det kliniske) Åbne former Socialt arbejde Sundhedsfremme Forebyggelse

Studieordningen: BA 3.1 (10 ECTS, niveau 3) Den pædagogiske psykologi udforsker de psykiske aspekter ved intervention i personers udvikling af kompetence. Fagelementets centrale emner: Lærings- og dannelsesprocesser og deres personlige, funktionelle, sociale, historiske og kulturelle forankring og betydning for mennesker i alle aldersgrupper. Pædagogiske udrednings- og interventionsformer i forhold til konstellationer af mål, midler, lærings-/dannelsesgenstand, aktører og processer. Interventionsformernes og kompetenceudviklingens institutionelle, kulturelle og samfundsmæssige organisering og indlejring. De konkrete praksisfelter, praksisformer, traditioner og metoder for den pædagogiske psykologis anvendelse. Den studerende skal kunne: Udvælge og redegøre for pædagogisk-psykologiske teorier, som er relevante for en givet interventionsproblematik. Sammenligne disse teorier og begrunde deres styrker og svagheder i forhold til den givne interventionsproblematik. Anvende disse teorier i analysen af den givne interventionsproblematik. Kan I nu forstå det, der står her?