Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Patientpakker Angina /NSTEMI
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Afdeling for Specialfunktioner
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Metoder og Status i Danmark
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Netværk af forebyggende sygehuse
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Medicinsk teknologi – muligheder, udfordringer, eksempler Jakob E. Bardram Lektor, forskningschef, ph.d. Centre for Pervasive Healthcare [
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Hvordan kan undersøgelser af patientoplevet kvalitet medvirke til at øge kvaliteten? Afdelingsleder Morten Freil Kvalitetstræf kostforplejningen, 2006.
Kan omsorg accelereres?
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser 2006 (LUP)
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Thy-Mors Sikkert Patientflow.
Afdelingsleder Morten Freil
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Projektkoordinator, cand.scient.pol. Tanja Pagh 1,2 ; Anne Helms Andreasen 1 ; Ingrid Willaing.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Astma-Allergi Forbundet, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Dansk Parkinsonforening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Behandling i hjemmet København den
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Generel introduktion til kræftområdet Hans Peder Graversen, cheflæge Afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
KL´s visioner for kroniske patienter
Et geriatrisk pakkeforløb – der virker! Virker ….for hvem? …Som patienten ønsker sig, som forpligter fagligt, som organiserer sammenhæng Det kræver: Patientinddragelse,
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Ortopædkirurgisk Afdeling, Kolding, Sygehus Lillebælt
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
SAM:BO Samarbejde om borgerforløb Den regionale samarbejdsaftale om tværsektorielle borger/patientforløb.
Astma-Allergi Forbundet, Colitis-Crohn Foreningen, Danmarks Lungeforening, Dansk Epilepsiforening, Dansk Fibromyalgi-Forening, Diabetesforeningen, Gigtforeningen,
Patient- og Pårørendepolitik ( ) ) Vi tager patienten og de pårørende med ved bordet, når vi taler om, hvordan vi kan gøre tingene.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
Kvalitetsudvikling hvordan
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Kvalitet i plejen.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Udgående hospitalsfunktion til patienter med permanent kateter
Metoden brugerstyret behandling
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark Afdelingschef Morten Freil www.patientoplevelser.dk

Oplægget Hvad siger patienters oplevelser om kvaliteten? Sammenhæng med andre kvalitetsmål Hvorfor spørge patienter om deres oplevelser? Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) Fra målinger til handlinger Arbejdet med patientoplevet kvalitet på Færøerne

Enheden for Brugerundersøgelser Nationale, regionale og lokale undersøgelser af patientoplevelser i somatikken Landsdækkende undersøgelse (LUP) – Sygehusniveau Tværregionale undersøgelser – Afdelings- og ambulatorieniveau Regionale undersøgelser – Afdelings-, ambulatorie- og afsnitsniveau Lokale undersøgelser på sygehusafdelinger Forsknings- og udviklingsprojekter Metodeudvikling Fokus på særlige temaer Fokus på særlige patientgrupper Implementeringsprojekter

Enheden for Brugerundersøgelser Eksempler på forsknings- og udviklingsprojekter Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet Kulturanalyse Analyse af frit sygehusvalg Patienters synspunkter og holdninger til håndtering af fejl og utilsigtede hændelser Nonresponse ved patienttilfredshedsundersøgelser Psykiatriske patienters perspektiv i udviklingen af kliniske retningslinier Løbende monitorering af patientoplevelser via telefonsurvey Totale patientforløb Patienters perspektiv på opfølgende hjemmebesøg Kroniske patienters forventninger og behov Etniske patienters møde med sundhedsvæsenet Patienters oplevelser i overgange mellem sektorer Inddragelse af pårørende Fødende kvinders forventninger og behov

Udviklingstendenser i sundhedsvæsenet Øget krav om kvalitet Skift i patienternes holdning til pleje- og behandlingspersonalets rolle: Brugere er mindre autoritetstro Stigende ønske om medinddragelse Samarbejde mellem fagpersoner og patienten Kvalitet defineres (også) af brugerne, ikke blot et professionelt anliggende Større indflydelse og ansvar til brugerne

Patientoplevet og faglig kvalitet Diagnostik Behandling Pleje Genoptræning Teknisk Kommunikation Information Medinddragelse Omsorg Interpersonel Kontinuitet Koordination Ventetider Organisatorisk Kilde: Pagh T, Andressen AH, Willaing I, Jørgensen T, Freil M, Harling H. Sammenhæng mellem patienters tilfredshed og faglig kvalitet, 2002 (Poster)

Sygehusstørrelse Patienten er den eneste, der gennemgår det samlede forløb, og er derfor også den eneste der kan vurdere forløbet i dets fuld sammenhæng. Når vi taler om overgange mellem f.eks. Praktiserende læge og sygehusene, så bruger man ofte begrebet, at patienten er ”left in limbo”. F.eks. I perioden fra patienten henvises af egen læge til patientens første kontakt med sygehuset og tilsvarende i perioden efter udskrivelse, kan der være nogle gråzoner, hvor der kan være en uklar ansvarsfordeling i forhold til patienten og hvor patienten oplever at være sat mellem 2 stole. Undersøgelser viser også, at personalet på sygehusafdelinger og i primær sektoren ikke i tilstrækkelig grad er i stand til at vurdere kvaliteten på vegne af patienten. Som professionelle har I formentlig god føling med patienternes ønsker og behov, men jeg vil lige give et eksempel på situationer i forløbet, hvor det tyder på at de professionelles opfattelser afviger noget fra patienternes.

Kvalitet Målet at have højst mulig kvalitet på alle områder! Mål for patientoplevet kvalitet, faglig kvalitet og org. kvalitet bør ikke stå alene Patienter, som oplever kvalitet, medvirker mere aktivt i behandlingen

Kvalitetsmålinger på sygehusene Kliniske kvalitetsdatabaser Typisk faglig kvalitet Sygdomsspecifik Tværsnitsmålinger (Journalaudit) Typisk organisatorisk kvalitet Generisk Undersøgelser af patientoplevet kvalitet (LUP) Patientoplevet kvalitet

Hvorfor spørge patienten? Patienten den eneste der gennemgår det samlede forløb, og er derfor den eneste, der kan vurdere forløbet i sammenhæng Personalet er ikke i stand til at vurdere kvaliteten på vegne af patienten Patienten er den eneste, der gennemgår det samlede forløb, og er derfor også den eneste der kan vurdere forløbet i dets fuld sammenhæng. Når vi taler om overgange mellem f.eks. Praktiserende læge og sygehusene, så bruger man ofte begrebet, at patienten er ”left in limbo”. F.eks. I perioden fra patienten henvises af egen læge til patientens første kontakt med sygehuset og tilsvarende i perioden efter udskrivelse, kan der være nogle gråzoner, hvor der kan være en uklar ansvarsfordeling i forhold til patienten og hvor patienten oplever at være sat mellem 2 stole. Undersøgelser viser også, at personalet på sygehusafdelinger og i primær sektoren ikke i tilstrækkelig grad er i stand til at vurdere kvaliteten på vegne af patienten. Som professionelle har I formentlig god føling med patienternes ønsker og behov, men jeg vil lige give et eksempel på situationer i forløbet, hvor det tyder på at de professionelles opfattelser afviger noget fra patienternes. Kilde, f.eks. : Idvall et. Al., Journal of Quality and safety in health care 2002 Jung et. Al., Journal of Quality and safety in health care 2002

Forskellige perspektiver - Patient og professionelle Ledere på sygehusafdelinger Ca. 1/3 af patienterne oplevede at egen læge var dårligt orienteret om hvad der var sket på sygehuset. Information til anden afdeling Information til amb./afsnit i egen afd. Information til andre sygehuse Information til primær sektor Henvisn. fra alm. praksis/Speciallæge Etablere sikkerhedskultur Eksemplet her stammer fra nogle undersøgelser….. Patienten er som nævnt den eneste der gennemlever og oplever hele forløbet i sammenhæng, og når vi vil vurdere kvaliteten, så er patienternes erfaringer altså væsentlige ressource at anvende. Forebyggende indsats Mere end 90% af patienterne oplevede, at sygehuset var godt orienteret om deres situation ved indlæggelsen. Læge-patientkontinuitet I høj grad/I nogen grad Kilde: Undersøgelser i Københavns Amt om ledere, medarbejderes og patienters syn på aktuelle kvalitet: Enheden for Brugerundersøgelser 2003/2004

Forløb for en rygpatient - som det burde være Sygehus Egen læge

Forløb for en rygpatient - i virkeligheden kiropraktor Alternativ beh. sygehus Egen læge Ambulatorium Dagcenter Speciallæge rygskole Fysioterapeut Socialrådgiver Hjemmepleje/ Hjemmesygepleje

Patienters vurderinger og prioriteringer Kilde: Patienters vurdering af hospitalsafdelinger i H:S, Enheden for Brugerundersøgelser, 2004.

Patienters prioriteringer Afgørende vigtigt /Meget vigtigt Patienters prioriteringer 4000 kirurgiske patienters prioriteringer – spørgeskemaundersøgelse i 5 amter, Enheden for Brugerundersøgelser, 2006.

Patienters prioriteringer Afgørende vigtigt /Meget vigtigt Patienters prioriteringer 4000 kirurgiske patienters prioriteringer – spørgeskemaundersøgelse i 5 amter, Enheden for Brugerundersøgelser, 2006.

Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Danmark Landsdækkende undersøgelse hvert andet år 2000, 2002, 2004, 2006 Aftalen mellem regeringen og amterne om amternes økonomi Tilrettelagt i samarbejde mellem landets 15 amter og Indenrigs- og Sundhedsministeriet Enheden for Brugerundersøgelser står for gennemførelsen

Formål At sammenligne og identificere forskelle i patienters oplevelser på sygehusniveau i forhold til temaerne: Kliniske ydelser (Behandling, pleje) Patientsikkerhed Ventetider Information og kommunikation Medinddragelse (patient, pårørende) Patient og personale kontinuitet Overgange mellem sektorer Udskrivelse Fysiske rammer Frit sygehusvalg

Metode Anonym, postomdelt spørgeskemaundersøgelse Papirbaseret spørgeskema Mulighed for at svare via internettet Sygehusenes resultater standardiseret Placering over (O), under (U) eller ikke forskelligt fra gennemsnit (G) beregnet ved logistisk regressionsanalyse, justeret for: Alder Køn Indlæggelsesform (akut/planlagt)

Spørgsmålene Spørgsmål udvælges med udgangspunkt i: Litteratur Kvalitative undersøgelser Prioriteringsundersøgelser Forbedringspotentialer Ekspertvurderinger (face-validity) Klinikere Patienter

LUP 2006 - De bedst vurderede områder

LUP 2006 - De dårligst vurderede områder Information Patient-personale kontinuitet Ventetider Patientsikkerhed

Personale med særligt ansvar Resultaterne i figuren er ved direkte standardisering korrigeret for forskelle i køn, alder og indlæggelsesform (akut/planlagt). Herudover er der ved logistisk regressionsanalyse konstateret, at forskellen i patientgruppen er statistisk signifikant (p<0,05).

Afsluttende samtale Resultaterne i figuren er ved direkte standardisering korrigeret for forskelle i køn, alder og indlæggelsesform (akut/planlagt). Herudover er der ved logistisk regressionsanalyse konstateret, at forskellen i patientgruppen er statistisk signifikant (p<0,05).

Skriftlig information Resultaterne i figuren er ved direkte standardisering korrigeret for forskelle i køn, alder og indlæggelsesform (akut/planlagt). Herudover er der ved logistisk regressionsanalyse konstateret, at forskellen i patientgruppen er statistisk signifikant (p<0,05).

Patientoplevede fejl Resultaterne i figuren er ved direkte standardisering korrigeret for forskelle i køn, alder og indlæggelsesform (akut/planlagt). Herudover er der ved logistisk regressionsanalyse konstateret, at forskellen i patientgruppen er statistisk signifikant (p<0,05).

LUP - Ændringer fra 2000-2004

Formidling

Fra måling til handling

Eksempel på lokale initiativer - Dialogmøde Patient-perspektiv Sygehus-afdeling Ledere Medarbejdere Primær sektor PL Speciallæger Hjemmesygeplejen

Lokale initiativer - Kvartalsvise målinger (eksempel 1) Brugerpanel og handlingsplan

Lokale initiativer Kvartalsvise målinger (eksempel 2) Projektstart

Færøerne Spørgeskema udsendes i maj Resultater Samme spørgsmål som i den Danske version I alt cirka 1.000 patienter Dataindsamling involverer ikke personaleressourcer Resultater Sammenligning af sygehusene Landssygehuset Klaksvík sygehus Suðuroy sygehus Danske sygehuse Sammenligning med sig selv (bedst/dårligst) Rapport offentliggøres inden udgangen af 2007

Konklusion Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser i Danmark har medvirket til: at sætte fokus på patientperspektivet at udpege overordnede indsatsområder nationalt og lokalt De primære indsatsområder vedrører: Information Personalekontinuitet Patientoplevede fejl Overgange/sammenhæng i patientforløb Resultaterne er forbedret i perioden 2000-2006 Målinger skaber ikke forbedringer i sig selv