SF’s uddannelsesfokus i en krisetid - og lidt om principper, interesser og tendenser Ryslinge højskole Nanna Westerby.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
IKV i den politiske kontekst
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Opgaven jeg fik stillet
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Velkommen til valgmøde
Den folkesocialistiske strategi - En introduktion
FLERE IGENNEM UDDANNELSES- SYSTEMET MARTSTRÆF 2011.
Den danske universitetssektor
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelsesparathed - hvad er det
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
”Vi når målet – men hvordan?”
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
SF Ungdom Ved..
SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11.
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Uddrag af politiske principprogrammer
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Regeringens globaliseringsudspil
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Lars Olsen, journalist og forfatter
Hvor skal vi sammen bringe DKT hen? Hvem er vi? Hvordan er dette oplæg struktureret? - Hvilke uløste tandplejeproblemer er der? - Visioner og senarier?
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Oplæg UNGDOMSKONFERENCE REGERINGENS ”VELFÆRDSREFORM” - UNØDVENDIG OG USAMMENHÆNGENDE Økonom, cand. Scient. Adm., sekretariatschef Henrik.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Center for Regional Udvikling
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Chefanalytiker Har vi råd til velfærd? Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

SF’s uddannelsesfokus i en krisetid - og lidt om principper, interesser og tendenser Ryslinge højskole Nanna Westerby

Uddannelsespolitisk baggrund Elevråd i folkeskole og gymnasium Formand for DGS Roskilde Universitetscenter (RUC) Talsmand for ”Bevar Gruppeeksamen” Modstand mod SU-forringelser Central koordinering af velfærdsdemonstrationer I dag folketingsmedlem og uddannelsesordfører for SF Uddannelsesaktivistisk baggrund

Hvorfor al den snak om uddannelse? Uddannelse er en folkesocialistisk profilsag fordi Uddannelse er grundlaget for fremtidig vækst, velfærd og velstand Uddannelse skaber ulighed – og kan skabe lighed Uddannelsesniveauet former den enkeltes livsforløb og kan fastholde et godt eller dårligt udgangspunkt Uddannelse er kampen om fremtiden Og det går den gale vej lige nu Færre uddannes Uligheden øges Fagligheden forringes

Ulighed og frafald Gennemførsel og familiebaggrund 1/4 af en ungdomsårgang får ikke kompetencegivende uddannelse Risikoen er 5 pct. for akademikerbørn, 10 pct. for faglærtes børn og 35 pct. for ufaglærtes børn 1/3 af eleverne på erhvervsuddannelserne dropper ud af uddannelsen Der er syv gange så stor risiko for at være ufaglært som 25-årig, hvis dine forældre er ufaglærte, som hvis de er akademikere

Ulighed og frafald Fagligt niveau og familiebaggrund Børn af ufaglærte får 7,6 i gennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve. Børn af faglærte får 8. Børn af akademikerne får over 9 i gennemsnit Næsten 1/5 af eleverne forlader folkeskolen uden tilstrækkelige læsekundskaber til at kunne gennemføre videre uddannelse

Ulighed og frafald Uddannelsesniveauet har betydning for Livsløn og månedsløn Sundhedstilstand Samfundsengagement og indflydelse Sikkerhed på arbejdsmarkedet

Socialister vs. Borgerlige I Borgerligt udgangspunkt Den enkelte skal dirigeres hen til ”sin plads” i samfundet med mindst mulige omkostning. Samfundsforholdene skal bevares Interessevaretagelse De borgerlige varetager grundlæggende set arbejdsgivernes interesser, når de laver uddannelsespolitik. Et mindretal, der har brug for at bruge folk, der kun kan én ting, og ikke har brug for at betale skat.

Socialister vs. Borgerlige II Socialistisk udgangspunkt Uddannelse skal skabe reel frihed og lige muligheder for mennesker. Skal ændre magtforholdene Skal sætte spørgsmålstegn ved samfundsforholdene Interessevaretagelse Det store flertals interesser Samfund: Fordi vi træffer prioriteringer uafhængigt af kortsigtede overskudshensyn. Individ: Fordi vi vil bryde sociale bånd i fællesskab.

Resultatet i praksis? Der er mange forringelser, men skal vi ned under overfladen, så skal vi se på den private sektor, det frie marked. SOM erhvervslivet FOR erhvervslivet

Tendenser I SOM erhvervslivet Virksomhedsgørelse: Stærk leder – mere magt til ledelsen Ekstern bestyrelse, med strategiansvar for markedsføring af forskning og pædagogik Markedsgørelse: Konkurrence mellem eksempelvis institutioner Markedsføring Taxameter – penge pr. elev Kurser mod betaling til eksempelvis erhvervsliv.

Tendenser II SOM erhvervslivet Nedskæringer og brugerbetaling (eller mindre offentlig sektor) Det engelske eksempel: Nedskæringer  økonomisk trængte institutioner  krav om brugerbetaling. Kopiafgifter, computerklasser, efteruddannelse, ekstrakurser på universiteterne. MÅL: Mindre offentlig sektor?

Tendenser III FOR erhvervslivet: Trin på de tekniske skoler Skal kun lære det mest nødvendige Gruppeeksamen Individuel bedømmelse Elitediskussion Mindre fokus på uddannelse i bredden

Efterårets uddannelsesdagsordener Nedskæringer på finansloven Ungdomsarbejdsløshed generelt Praktikpladsmangel

SF’s prioriteringer det næste år SF’s prioriteringer på uddannelsesområdet (ud over folkeskolen) er 1.Alle unge skal med på uddannelsesvognen – vi skal nå 95%-målsætningen og undgå ungdomsarbejdsløshed 2.Voksne arbejdstagere skal efteruddannes og opkvalificeres 3.Fremtidens velfærd skal sikres igennem stabil søgning og gennemførelse på vores velfærdsuddannelser

1) Flere unge skal uddanne sig Der skal særligt sættes ind ift. de unge, der starter erhvervsfaglige uddannelser Ca. 30 % af en ungdomsårgang Frafaldet ligger på 35 %

1) Flere unge skal uddanne sig Fokus på erhvervsuddannelserne. SF vil BEDRE ERHVERVSUDDANNELSER Frafaldet skal bekæmpes ved bedre voksenkontakt (færre på holdene, ingen lærerfri timer mv.) BEDRE HÅND OM ’RESTGRUPPEN’ Ikke alle er parate til uddannelse. Flere tilbud som produktionsskoler mv. FLERE PRAKTIKPLADSER Udvidet adgang til skolepraktik som konjunkturinstrument Uddannelsesforpligtigelse for virksomheder, der udfører arbejde for det offentlige

2) Efteruddannelse og opkvalificering Uddannelse som vej ud af krisen. SF vil RET TIL ’12 ÅRS’ UDDANNELSE Uddannelsesret uden betaling. OPKVALIFICERING AF ARBEJDSSTYRKEN Flere virksomheder skal forpligtes til uddannelsesindsats og –planlægning. UDDANNELSESINDSATS VED LEDIGHED Mere brug af uddannelsesaktivering o.lign.

3) Stabil tilgang til velfærdsuddannelserne Sikring af velfærden i fremtiden. SF vil: BEDRE PRAKTIK OG SKOLEDYNAMIK Styrk sammenhængen ved praktikvejledere og lærere med fødderne i praksis. FLERE ANSØGERE Lettere at finde alternative veje ind i velfærdsjobs. STUDIEMILJØ Flere penge til flere timer og mere sammenhold.

Tak for ordet Spørgsmål og kommentarer?