Introduktion ved Marlene Dyrløv Madsen, Doris Østergaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Aspiration under transport
Analyse af kvalitative data
Dataindsamling og kildebearbejdning
Feltarbejde om organdonation og danske pårørende til organdonorer
Arbejdspladsudvikling
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Kvantitative metoder
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Forskellige studietyper
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Identifikation af spild
Organisatorisk brugerinddragelse
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Udvalgte eksempler på forsknings- udviklingsprojekter
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Konference om Almen Studieforberedelse
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Afdelingsleder Morten Freil
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Introduktion til opgaveskrivning
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Kerneårsagsanalyser Kortere undervisningsoplæg eller indlæg på fx et personalemøde (30–45 minutter) DREJEBOG 2.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Psykiatrisk Forskningsenhed Vest
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Erfaringer fra implementering af GCP Karin Friis Bach Cand.pharm., daglig leder.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Inklusion og inkluderende processer
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Patientoplevet Kvalitet - Fra måling til konkret handling i ambulatoriet Afdelingschef Morten Freil.
Sygepleje og fagidentitet
Simulations- og færdighedstræning i pædiatri. Region Øst
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Kvalitative metoder.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Hvordan forenes sundhedsfagligt arbejde med kvalitetsudvikling? Inspirationen til temaet for Kvalitetsdag 2016 #kvalitetsdag_2016.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Den naturvidenskabelige metode
De pårørende i beslutningsrummet
Projekt lindrende indsats
Præsentationens transcript:

Kick start dagen – introduktion til ”Kvalitative metoder” Forskningskursus for anæstesiologer Introduktion ved Marlene Dyrløv Madsen, Doris Østergaard Dansk Institut for Medicinsk Simulation, Herlev Hospital Forskningstræning for anæstesiologer, Kvalitative metoder, 23. april 2009, Herlev Hospital

Kort og godt Hvem er ansvarlig? Hvad kan jeg bruge det til? Rikke Gut, Karen Skjødt Hansen, Enheden for Brugerundersøgelser, Region H Marlene Dyrløv Madsen, Doris Østergaard, DIMS Hvad kan jeg bruge det til? Patientsikkerhedsprojekter Kvalitetsudviklingsprojekter Uddannelse Etiske dilemmaer Kombination med kvantitative metoder Præsentation af program for kurset Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Den indledende nysgerrighed Hvordan skal man tilrettelægge et rapporteringssystem i sundhedsvæsenet, hvis man vil sikre at personalet indrapporterer? Hvad er patienternes holdning til og oplevelse af utilsigtede hændelser? Hvordan ønsker de at blive behandlet efter UH? Hvordan er sikkerhedskulturen på en afdeling? Hvordan er sikkerhedskulturen på alle afdelinger i Region Hovedstaden? Hvad er omfanget, karakteren og effekten af ”forstyrrelser, afbrud og travlhed” på sygehus afdelinger? Hvad er sammenhængen mellem arbejdsmiljø og sikkerhedskultur og hvilken effekt har de på patientsikkerhed? Kan personalet på en sengeafdeling se at patienter bliver kritisk syge patienter i tide? Hvordan kan man hjælpe? Skal forældre være med ved operation af deres syge børn? Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Definition af samfundsvidenskabelige metode ”Samle betegnelse for den eller de fremgangsmåder, vi vælger at arbejde efter, når vi søger at producerer viden om samfundet, dets institutioner, organisationer, grupper og individer.” ”Metode: læren om de fremgangsmåder, vi kan benytte, når vi skal indsamle, bearbejde og sammenfatte oplysninger så resultatet bliver viden.” ”…se årsager bag hændelser, meninger bag handlinger, og sociale og materielle strukturers betydning for individets meninger og handlinger.” Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Forskelle og mål med kvalitative og kvantitative metoder (1) Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Forskelle og mål med kvalitative og kvantitative metoder (2) Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Kombination af metoder Kombination af kvalitativ og kvantitative metoder historisk kamp mellem gruppen af brugere af de to metoder i dag anerkendes deres respektive styrker og egenskaber i højere grad mere og mere udbredt at kombinere metoder Kombinationen kan producere viden om fænomenets forskellige dimensioner eller fortolkninger Forskellige typer data om samme tema kan understøtte pålideligheden og højne gyldigheden af undersøgelsens resultater Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Forskellige undersøgelsesformål Beskrivende Centrale er beskrivende Eksplorativ /problemidentificerende Undersøge mindre eller helt ukendte fænomener Forklarende / forstående Forstående: Hvad er x? Forklarende: Hvilke x er årsag til y? Hvilke y er konsekvens af x? Diagnosticerende Forsøg på at forklare allerede identificerede fænomener med henblik på fremtidige tilpasninger Problemløsende /normativt Anviser forslag til løsning af problemer Interventionsorienterede Gennemføre intervention, som man forsøger at måle effekt af Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Flow i planlægning og afvikling af interview Udvælgelse af emne (eget projekt eller øvelse) Hvilken type interview? Informationsmateriale til deltagere og andre interessenter Udvælgelse af deltagere Praktiske forhold - hvilke krav til rammerne? Dataopsamling – hvordan? Krav til interviewer (hvilke kvalifikationer?) Interview guide – hvilke kategorier, hvilke typer spørgsmål? Præsentation af oplæg i plenum Prøv det! Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Interview typer Interview med enkeltpersoner Gruppeinterview: oplagt ved meget sensitive emner, eller afklarende, forklarende undersøgelser forståelse af det enkelte individs livs-verden Gruppeinterview: gode til at skabe dynamisk debat, øger kompleksitet, skaber fornyet refleksion og input for deltagerne, mere spontanitet, gode som brainstorm og til at få nye ideer. Fokusgruppe diskussion/fokus omkring et bestemt tema meget interaktion omkring et emne gode til at undersøge menneskers fortolkninger, interaktioner og normer Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Interview form Struktureret interview Semistruktureret interview tester hypoteser tester ofte en på forhånd udpeget teori standardiserede interview = lukkede svarkategorier der minder om spørgeskema rækkefølge af spørgsmål på forhånd givet jo mere struktureret, jo mere involveret skal intervieweren være Semistruktureret interview veldefineret og forholdsvis detaljeret interviewguide rækkefølge og forløb af interviewspørgsmål afhænger af dynamikken i interviewet Udforskende interview åbent og meget lidt struktureret hovedformål at opdage nye dimensioner Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Udformning af formål og problem Udvælgelse af emne (eget projekt eller øvelse) Baggrund og kontekst Diskussion af undersøgelsen i ”forskningsgruppen” – ”hvad er det vi vil undersøge?” Udformning af formål og problemformulering Præsentation i plenum Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Hvad har vi brugt de samfundsvidenskabelige metoder til? Marlene Dyrløv Madsen, Ph.d., forsker Doris Østergaard, dr.med Dansk Institut for Medicinsk Simulation, Herlev Hospital Forskningstræning for anæstesiologer, Kvalitative metoder, 28.-30. april 2008, Herlev Sygehus

Eksempler på forsknings undersøgelser Valg af (interview) metode afhænger af formålet med undersøgelsen Krav1 – interview før spørgeskema udformning Eksplorerende og forstående undersøgelse Gruppeinterview – semistruktureret Samme målgruppe som spørgeskema Krav2 – interview/brugerpanel med patienter Forstående og problemløsende undersøgelse Forskellige patient grupper Sikkerhedskultur og arbejdsmiljø - triangulering af metoder Beskrivende /forklarende / forstående undersøgelse Interview og spørgeskema af samme målgruppe ”Travlhed, forstyrrelser og afbrud” - observations og interviewstudie Diagnosticerende, problemløsende -> interventions undersøgelse Ikke deltagende observations studie, gruppeinterview Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Uddannelse Kritisk syg patient – interview og spørgeskema us. af personalets holdninger og viden (ph.d Lone Fuhrmann Hjertestop team træning – interview og spørgeskema (ph.d. Peter O. Andersen) Er danske medicinstuderende bekymrede i relation til deres fremtidige virke? – En spørgeskema undersøgelse. Ugeskrift for Læger 2007;169:45-50. (Signe N. Andersen et al.) Forudsætninger fra udenlandske lægers kliniske arbejde. Ugeskrift for Læger Ugeskrift for Læger 2008;170:1833-1838 (Anja Mitchell et al.) Goals, success-factors and barriers for simulation-based environments: A qualitative interview-study. Accepted in Simulation and Gaming 2008 (Susanne Molin et al.) Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Igangværende projekter Undersøgelse af hvordan uddannelsen i hjertestop foregår i region øst Behov for efteruddannelse - DASAIM Optimering af debriefing Overgange – problemer med kommunikation når ansvar for patienten i den akutte situation skifter (Trygfonden) (interview, observationsstudier m.m.) CRM/non technical skills integration i organisation på baggrund af analyse af behov – valg af metode CRM/nontechnical skills integration i specialuddannelsen for anæstesiologer Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation

Publikationer Madsen, MD, Østergaard, D, Andersen, HB, Hermann, N, Schiøler, T, Freil, M. (2006). Lægers og sygeplejerskers holdninger til at rapportere og lære af utilsigtede hændelser og andre fejl. Ugeskrift for læger, 2006 Nov 27;168(48):4195-200. Madsen, M.D. (2004a). Sikkerhedskultur på sygehuse - resultater fra en spørgeskemaundersøgelse i Frederiksborg amt, Risø-R-1471(DA) ISBN 87-550-3355-5 (p.46). Appendix (p.80) available at: www.risoe.dk/rispubl/SYS/syspdf/ris-r-1471_add.pdf Madsen, M.D.; Østergaard, D., (2004). Udvikling af metode og værktøj til at måle sikkerhedskultur på sygehusafdelinger. Afrapportering af projekt om sikkerhedskultur og patientsikkerhed i Københavns Amt, Risø-R-1491(DA) (p.39). Appendix (p.60) available at: www.risoe.dk/rispubl/SYS/syspdf/ris-r-1491_add.pdf Madsen, M.D., (2005). Spørgeskema om PatientSikkerhedsKultur på Sygehuse: Vejledning i Brug og Analyse: Opgave udført for Københavns og Frederiksborgs Amter, Risø-I-xxx(DA). (p.12) Andersen, H.B.; Madsen, M.D.; Østergaard, D.; Ruhnau, B.; Freil, M.; Hermann, N., (2004). Spørgeskemaundersøgelse af patientholdninger til reaktioner efter utilsigtede hændelser. Delrapport 2 fra projekt om patientsikkerhed. Risø-R-1498(DA) (2004) (p.32). Freil, M.; Ruhnau, B.; Hermann, N.; Østergaard, D.; Madsen, M.D.; Andersen, H.B., Resultater fra interviewundersøgelse af patienters holdninger til håndtering af utilsigtede hændelser. Delrapport 1 fra projekt om patientsikkerhed. Risø-R-1497(DA) (2004). Østergaard, D.; Hermann, N.; Andersen, H.B.; Freil, M.; Madsen, M.D.; Ruhnau, B., Rekommandationer om reaktioner efter utilsigtede hændelser på sygehuse. Delrapport 3 fra projekt om reaktioner efter utilsigtede hændelser. Risø-R-1499(DA) (2005). Andersen, H. B., Madsen, M. D., Ruhnau, B., Freil, M., Østergaard, D. and Hermann, N. (2004) Do doctors and nurses know what patients want after adverse events? 9th European Forum on Quality Improvement in Health Care, Copenhagen. Herlev Hospital, Dansk Institut for Medicinsk Simulation