Strukturreformens år 1 – kvalitetsreformens år 0: Hvor bevæger vi os hen? Og hvad med det kommunale selvstyre? Kjeld Møller Pedersen Syddansk Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
MED-REPRÆSENTANT I EFFEKTIVISERINGSTIDER SPILLET OM VELFÆRDEN.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
”Sæt viden i bevægelse og …” Tema eftermiddag Udvikling af samarbejde, vidensdeling og koordinering • Udvikling af samarbejde, koordinering og vidensdeling.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Erfaringer med AMO-reformen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Date :31 1.
Styringskrav for jobcentre
Tillid Temadag for AMIR
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Formand Jens Chr. Birch Næstved Kommune, Teatergade 8, 4700 Næstved Telefon: Ledelse i en reformtid Kommunaldirektør.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
DB SYD Kvalitetsreformen – hvad kommer den os ved? v. Afdelingschef, Lars Holte, KL.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Hvor skal vi sammen bringe DKT hen? Hvem er vi? Hvordan er dette oplæg struktureret? - Hvilke uløste tandplejeproblemer er der? - Visioner og senarier?
Kvalitetsreformdebat.
Sundhedsøkonomi og sårbehandling Hvilke tanker gør man sig i KL? v./ chefkonsulent Tina Jørgensen.
Nye ældre – nye muligheder
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Rekruttering til Nyborg kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kolding kommune – er der et problem?
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Rekruttering til Assens kommune – er der et problem?
Plan for det videre arbejde med uddannelsesprogrammer
Rekruttering til Kerteminde kommune – er der et problem?
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Rekruttering til Ærø kommune – er der et problem?
Politikernes og borgernes forventninger
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Akademi Region Syddanmark
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Strukturreformens år 1 – kvalitetsreformens år 0: Hvor bevæger vi os hen? Og hvad med det kommunale selvstyre? Kjeld Møller Pedersen Syddansk Universitet Årsmøde, Børne-og kulturchefforeningen, Munkebjerg d. 15. november, 2007

Tre sammenhængede forhold Kvalitetsreformen 2015-planen Trepartsaftalen

Tre (forventelige) hovedresultater 1.(endnu) mere fokus på kvalitet 2.Kompetence-udvikling/HR-projekt 3.Centralisering – uanset udsagn om det modsatte

Startskuddet : 18. aug 2006 ”Kvalitetsreform - bedre service for borgerne På dagens regeringsseminar på Havreholm Slot besluttede regeringen at igangsætte en kvalitetsreform, der skal forbedre kvaliteten af den offentlige service.” Fokus på Ældreområdet Børneområdet Sundhedsområdet Resultat 21. August 2007

Første udspil -Udgivet i forlængelse af regeringsseminaret, august 2006 Strategien skal fokusere på seks områder, som kan fremme kvaliteten i den offentlige service: Klar besked om service og resultater Fokus på kvalitet gennem åbenhed og innovation Brugerindflydelse og frit valg Bedre organisering og sammenhæng i servicetilbuddene Prioritering af de offentlige opgaver og personligt ansvar Bedre motivation og medinddragelse af medarbejdere

To ’udsendinge’ Erik Bonnerup: besøgt 12 kommuner/12 dagsinst./6 plejehjem/to spec.-tilbud, handicap. 50 sider Erik Juul: Besøg i alle regioner (2-3 dages varighed)/besøgt 30 sygehuse 191 sider

Trepartsforhandlinger Vil du danse, Anders? Af Dennis Kristensen forbundsformand H vad er det dér med en kvalitetsreform i den offentlige sektor egentlig for en størrelse? Regeringen skal efter sin egen tidsplan finde svaret indenfor de næste tre måneder, og det er næppe blot et enkelt svar, men snarere en hel stribe af svar, der skal gives på de mange udfordringer. Invitation … kronik Jyllands-Posten februar/marts Aftale, 17. juni – og 1. juli (FTF)

Emner i trepartsdrøftelserne: KOMPETENCE-og LEDELSESPROJEKTET Udvikling af medarbejderes kompetencer, incl. voksen-og efteruddannelse. Kompetencegivende grunduddannelser for medarbejdere i den offentlige service. Medarbejdernes ansvar og inddragelse i fornyelse og udvikling af service. Medarbejdernes indflydelse på eget arbejde. Anerkendelse af medarbejdernes indsats. Bedre arbejdsmiljø, herunder lavere sygefravær. God ledelse. Rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, herunder seniorpolitik. Integration af medarbejdere med indvandrerbaggrund.