Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Informationskompetence i praksis
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Læring og læringsresourcer
Danskfaget – beholder eller genstand?
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Lærermiddelkultur(er)?
iBøger og didaktisk design
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Videndannelse og- medier
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Vurdering af digitale læremidler
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremidler som tekster – tekster i læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Unge og undervisningens medialisering
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Læremiddeltjek Nordborg Dorthe Carlsen
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Planlægning, proces og evaluering
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Forskning med og for studerende Thomas Illum Hansen, docent, ph.d., forskningsleder.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
It i folkeskolens matematikundervisning
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik Skolebiblioteket i udvikling Marts 2012

The Horizon Report 2011 ”key trends” Muligheden for at tilgå internetressourcer fra mobile devices udfordrer den måde vi tænker læring på i formelle institutioner Man forventer at kunne arbejde, lære og studere hvor som helst og når som helst Arbejdets karakter er i stigende grad kollaborativt Vi bruger i højere grad cloud-baserede teknologier

Kritiske udfordringer “Digital media literacy” er fortsat en nøglekompetence i alle fag og professioner Traditionelle evalueringsformer rækker ikke til vurdering af kollaborative, digitale produkter At holde trit med informationsmængden og udvikling af nye teknologier er en udfordring for såvel studerende som deres undervisere

”Tecnologies to Watch” Nærmeste fremtid (12 måneder) E-books mobiler Jeg tror bestemt, at de digitale børnebøger er fremtiden, men de vil ikke udkonkurrere almindelige bøger. Det er to helt forskellige oplevelser. Med de digitale børnebøger får man spiloplevelsen, og de er praktiske til bag­sædet. Jeg tror også, at de kan bidrage til at få flere drenge til at læse, fordi de ofte er fascineret af gadgets. Kari Sønsthagen, leder af forfatterskolen for børnelitteratur

”Tecnologies to Watch” Indenfor 2-3 år: Augmented reality Game-based learning De kompetencer, der behøves i fremtidens samfund er forskellige fra dagens krav.  Vi har ny teknologi til vores rådighed, men hvordan anvender vi den mest hensigtsmæssigt?

Hvad betyder disse tendenser for læring og læringsressourcer i en lokal læringscenteroptik?

Påstand Alle læremidler besidder et potentiale Praksis (kulturen) er afgørende for om og på hvilken måde potentialerne realiseres

Hvad er læremidler? Undervisningsmidler Tekster/anskuelses-materialer Redskaber Type Didaktiske læremidler Semantiske læremidler Funktionelle læremidler Eksempler Lærebogssystem Fiktion, film og litteratur, m.m. Tavler af alle slags og computer Definition fra Læremiddellandskabet, JH

Læremiddeltjek - parametre  1. Tilgængelighed Indhold Udtryk Aktivitet 2. Differentiering 3. Progression 4. Lærerstøtte Planlægning Gennemførelse Evaluering 5. Sammenhæng I realisering af mål I formidling af indhold I aktivering af elever 6. Legitimitet Folkeskoleloven Fælles Mål Faglig viden Lærer- perspektiv Elev- perspektiv Samfunds-perspektiv Artikel

Vurdering af læremidler Læremiddeltjek Elektronisk analysemodel udviklet af Læremiddel.dk i samarbejde med fagbladet Folkeskolen. Procesorienteret læremiddelanalyse - en procesmodel (pfd) Fra Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. Jens Jørgen Hansen. Akademisk Forlag 2010. Holistic Evaluation  Thomas Illum Hansen & Jeppe Bundsgaard (2011) Skabelon til karakteristik og vurdering af læremidler Fra Vurdering af læremidler i praksis. Bodil Nielsen. Forlaget UCC 2010. Faglige kriterier og elevrettede eller pædagogiske kriterier Fra Undervisnnigsmidler i folkeskolen - undersøgelse af lærernes valg og brug af undervisningsmidler. Danmarks Evalueringsinstitut 2009. Vurdering af didaktiske relationer i undervisningsmaterialer (pdf) Fra Religionsdidaktik. Mette Buchardt (red.), Gyldendal 2006. Den udbyggede model Fra Kundskabens tekster. Egil Børre Johnsen, Svein Lorentzen, Staffan Selander, Peder Skyum-Nielsen, Universitetsforlaget 1998. 10-punkts-modellen Checkliste ved forberedelse af et læremiddelarbejde Fra At lære - hvordan og med hvilke midler? Knud Aagaard, Kroghs Forlag 1990. Beskrivelse af et undervisningsmiddel og dets anvendelsesmuligheder (pdf) Sven Aage Petersen, 1985. Undervisningsmiddelprisen (pdf) Undervisningsministeriets kriterieliste for tildeling af prisen. Materialevurdering (word) Skabelon fra Materialeplatformen. Analyse og vurdering af lærebogsmateriale (pdf) Amtscentralerne.  Senter for pedagogiske tekster Kriterieliste I (pdf) Kriterieliste II (pdf) Vurderingsskjema (pdf)

Digitale ressourcer Didaktiserede og ikke-didaktiserede ressourcer Lærerne og de nye vilkår

To perspektiver på læremidler Hvilket perspektiv har læringscentret?

Læringsressourcers rolle i skolens læringsmiljø og skolekultur Læremiddelkulturen: Normer, rutiner, ressourcer og kompetencer Strategiske perspektiver for rum og ressourcer ”den tredje lærer i undervisningen”

Læremiddelkulturen

Viden og læring i et medialiseret, multimodalt perspektiv Læring er en kompleks proces der indebærer transformation af multimodale tegn og medier i forskellige institutionelle sammenhænge. Fra konsument til producent - deltagelsesperspektivet Ny forståelse af viden, læring og identitetsdannelse Design för lärande : ett multimodalt perspektiv Staffan Selander, Gunther Kress

Organisatorisk forandring Lærerteam Skoleledelsen Skoleledelsen? Læringscentret! lærerteam? Harald Leavitts systemmodel af organisationer

Udviklingskompetence Hvordan bliver I sammen med kollegerne i stand til kritisk at drøfte læremidler/læremiddelkultur i et fagligt fællesskab med henblik på udvikling af fag, undervisning og skole?

Læringsdesign med web 2.0 Mindmanager Moodle WixCom Picnic Wikimedia Commons Monkey Jam ”Web 2.0 til klasselæreren” Go2web20 Skolernes Udviklings Netværks Blogs

Et sidste spørgsmål… Hvordan kan man udvikle en metodisk tilgang til analyse af læremidler, der favner læremiddelkulturen, ser læringspotentialer og muligheder og rummer et evaluerings-perspektiv i relation til læremidlets anvendelse i en specifik kontekst?

Diskussion Hvad er den mest markante idé eller tanke I har fået under de to oplæg? Tag først en runde hvor alle ytrer sig Afgør derefter i hvilken rækkefølge I vil drøfte det Sørg for at I har mindst ét markant synspunkt I kan præsentere for holdet