Hvad er målgruppeanalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kursus i Målgruppeanalyse
Kursus i Målgruppeanalyse
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Klasseledelse Lene Heckmann.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
1 Går fra at vil maksimere dækning til at minimere omkostning Det kender vi fra den anden bog Omkostningen er afstanden gange antal enheder der skal transporteres.
SEO PÅ AU.
Statistik.
Velkommen til E-business
Vejledning i projektarbejde
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
1 Kursus i Målgruppeanalyse 1.Kursusgang
Hanne-Pernille Stax, ph.d
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Formidlingsdelen Formidling og metode.
Vejlederens kommunikation
Generel introduktion til EC
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
Øvelser Samlet rapport.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Kursus i Målgruppeanalyse
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Præsentationens transcript:

Hvad er målgruppeanalyse 2. Kursusgang 06.09.10 http://maalgruppe.wordpress.com

Fra sidst: Problemidentifikation Målgruppeanalyse – en hjælp til: Hvilket problem står vi overfor? Hvordan forholder målgruppe sig til problematikken? Hvad er svaret: Kommunikation, teknologi, fysik, lovgivning,…?

Grundlaget Situationsanalyse – målgruppeanalyser, dataindsamling, evaluering af tidligere indsatser….hvad er problemet? Overvejelser om valg af kommunikationsformer – massekomm., netværkskomm,…. Konkret udformning af medier, løsning, etc…

Hvor bruger vi metoderne? Foranalyse Segmentering Målgruppeanalyse Konceptud-vikling Usability-test Test Evaluering og videre udvikling Målgruppeanalyse Usabillity-test

Dræbte i 2007 – hvad skal vi gøre? Døde knallertkørere 42 Dræbte i 2007 – hvad skal vi gøre?

De døde knallertkørere – hvem var de? Segmentering: 10 af dem er 17 år eller derunder 17 af dem er mellem 25-45 15 er fra 46 og opefter Meget få kvinder

Segmentering er 1. skridt Målgruppesegmentering Præcisering af målgruppen - overblik Afgrænsning Evt. inddeling i delmålgrupper

Men er det altid nok…?

En film fra de gode gamle dage... - og stamfar til Polle, Bruce Jensen og Eddie C.

Så er der film...

Kurt ka’ li’ Kubik Mange priser Blev en del af sproget Kan huskes 26 år efter Men…

…den virkede ikke I dag: Få procent af de unge er skyld i 100 dødsfald om året! Ud af 309 dræbte i trafikken.

To mands summeøvelse Hvorfor havde den ikke nogen effekt? Hvor gik det galt - i segmenteringen eller i stilen eller ….? Sum i to minutter

Med den nye viden

25 år efter Kurt Dead Man Walking Dropdet.nu Fra udødelige unge til unge med sociale netværk Livsituationen har stor betydning for modtagelsen af kommunikation

En opgave: Find målgruppen Se på disse to sider: http://www.miljopunkt-amager.dk/ http://www.miljopunkt-vanlose.dk/

Opgave Hvem er den tænkte målgruppe? Set ud fra produktet Hvordan forholder de to hjemmesider sig til Sebstrups fem forhold hos modtageren? Hvordan ville I finde målgrupperne for de to hjemmesider?

Forhold hos modtageren Livssituation Relevans Behov Værdien Omkostninger

Kommende projekt Lidt om kursets formål og indhold Eksempler på projekter man kan lave Ideer til projekter

Hvad er meningen? …med kurset ”Jeg er så træt af hele tiden at skulle tænke på læserne!” – redaktør af et magasin! I skal lære at tænke målgruppen ind fra starten I skal tænke i hele forløb og ikke gå i gang som hovedløse høns Og så skal I lærer en masse redskaber og metoder

Hvad kan et projekt handle om? Målgruppeanalyse – hvem er målgruppen? Iphones - Jailbreakeres – hvem og hvorfor Hjemmeside - f.eks. information.dk SF’s E-mail nyhedsbrev Lumsaaskirke.dk Målgruppeanalyse – konceptudvikling - Spar Energi, Aktiv ventetid og Design-TV - RKI - holdning til web-betjening

Hvad kan et projekt – også- handle om? Målgruppeanalyse og evaluering Giftlinien.dk Borger.dk Sikkertrafik.dk Undersøgelse af en metode F.eks. kan man bruge personas eller fokusgrupper til at undersøge et bestemt problem?

Målgruppeanalyse - og de andre områder Et metodefag - undersøgelser, projektform, brug af teori, etc. Deler metoder med brugervenlighed, men skal bruges før man går i gang med en brugertest Mange af metoderne og modellen for rapportopbygning kan I bruge i andre fag og i jeres arbejde

Kursusindhold Kurset består overordnet af 3 dele: Metodeteori – Kompendium, Halkier og grundbogen Målgruppeteori - Sepstrup, Rogers og grundbogen Miniprojektet

Litteratur og eksamensform Målgruppeanalyse – Lær din målgruppe at kende Bente Halkiers bog: Fokusgrupper Kompendiet Eksamensform Individuel mundtlig projekteksamen på baggrund af gruppeprojekt Og det er ikke nogen ideel løsning...for meget fokus på ens egne resultater

Hvad skal I kunne Efter gennemførelse af kurset vil I kunne: Lave en indledende segmentering af målgruppen Planlægge undersøgelsesdesign til en målgruppeanalyse med brug af relevante metoder – interview, fokusgruppe, etc. Gennemføre en målgruppeanalyse i praksis Bearbejde og evaluere resultaterne af en målgruppeanalyse.

Og frem for alt….! Argumenter for jeres valg Reflekter over det I gør Vær selvkritiske Og det gælder også til eksamen…

Ideer til projekter? Unge mænd på ind på bibliotekerne

Kursets pointer Man skal have styr på, hvad man vil vide, før man spørger målgruppen Man skal altid lave en grundig foranalyse - som målgruppeanalysen er en del af! Ingen mål uden målgruppe - ingen målgruppe uden mål - et smukt ideal! Man kan ikke lave noget til alle på en gang! Men et fokuseret produkt kan blive så godt at det kan bruges af flere! Kvalitativ og kvantitativ metode er ikke modsætninger - men støtter hinanden!