Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Fra integration til inklusion
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Sundhedspædagogisk indsats
Handicap, idræt og social deltagelse
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Mental sundhed i skolen
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
NOEA/Aalborg Universitet
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Sygeplejerskeuddannelsen
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Empowerment og sundhed
Mindfulness og mental sundhed
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Sundhedsfremme i skolehaver?
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
Styr på Sundheden Projekt Styr på Sundheden Baggrund: erfaringer fra SpS pilotprojekt Hovedprojekt 4 år – 20 skoler i 20 kommuner Følgeprojekt 2 år – 6.
Men hvad med motivationen?
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
Sundhedspædagogik i folkeskolen
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Trivsel, sundhed og læring
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Pædagogisk sundhedsfremme - børns mentale sundhed Lektor, Ph.d. Karen Wistoft Institut for Pædagogik, DPU, AU.
Sundhedspædagogik og kommunikation
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Seksualitet.
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Peqqinnissamik piorsaaneq Sundhedspædagogik
Sundhedspædagogik i skolen - værdier, kontrol og dilemmaer
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Sundhedspædagogik og værdier
Sund Mund til Byens børn
Sundhedspædagogiske settings
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik Indføring i sundhedspædagogik – teori, begreber og praktiske tilgange Karen Wistoft Professor, Institut for læring, Ilisimatusarfik Lektor, Institut for Uddannelse og pædagogik, AU

Formål m efteruddannelseskurset Formålet er, at medarbejderne i Afdeling for Sundhed og Forebyggelse, Nuuk, Kommunequarfik Sermersooq får et fagligt indblik og en fælles forståelse for sundhedspædagogiske begreber og tilgange kan reflektere over og bruge sundhedspædagogiske metoder i deres praktiske arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse ift. borgergrupper på forskellige alderstrin (børn, unge, voksne og ældre)

Moduler Modul 1: 2. februar kl. 13.00 – 16.00 Sundhedspædagogik og værdier i det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde Modul 2: 3. februar kl. 08.00 – 12.00 Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme – herunder forskellen på bogerrettet og patientrettet forebyggelse Modul 3: 7. februar kl. 13.00 – 16.00 Involvering og tværfagligt samarbejde – sundhedspædagogiske tilgange i praksis   Opgave: laves i den mellemliggende periode Modul 4: heldagsseminar (efter påske) Opsamling og fælles feedback på opgaveløsningen og de praktiske udfordringer.

Modul 1 Sundhedspædagogik og værdier i det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde relateret til de udfordringer, I står overfor

Fokus på værdier – hvorfor det? Sundhed er ikke blot at være rask og frisk Sundhed handler ikke kun om helbredet Sundhed handler også om at leve et godt liv Sundhed er at være i stand til at forandre ting for sig selv og andre – i en sundere eller bedre retning  Det betyder, at vi er nødt til at interessere os for vores målgruppers værdier

Værdier i sundhedsarbejdet i Grønland

Sundhed - et værdibegreb i sig selv? Sundhed bliver en værdi, når: sundhed kommunikeres som noget, der er bedre end det noget andet (sygdom, dårligt helbred…) sundhed er noget, der foretrækkes Sundhed er for mange noget værdifuldt – vel at mærke, hvis sundhed kommunikeres i en form – som noget, man kan tilslutte sig!

Grundlæggende antagelse Værdier kan ikke simpelt overføres fra ét menneske til et andet eller fra én kontekst til en anden Sundhed kan ikke simpelt overføres fra sundhedsprofessionelle eller forebyggelseskonsulenter til mennesker/ målgrupper eller fra én kontekst til en anden…

Værdiafklaring Individuelle værdier Sociale værdier Andres værdier Personlige værdier (som andre tillægger mig) ’Alter ego’ værdier (mine værdier i andres øjne) Værdier bundet til normer, vaner, rutiner Værdier bundet til bestemte funktioner og opgaver Faglige værdier (viden og professionel identitet)

Værdiafklaring At kunne skelne mellem: Egne og andres værdier Individuelle og professionelle værdier Egne værdier i den andens øjne (alter ego) En evne til smidigt at skifte blik

Typiske værdikonflikter på sundhedsområdet Biomedicinsk sundhedsbegreb  bredt og værdiafklaret sundhedsbegreb Politiske sundhedsstrategier  pædagogiske målsætninger Mål og handleplaner vedr. hensigtsmæssig sundhedsadfærd/livsstil  målgruppernes egne værdier, mål og beslutninger Faglig identitet som ’sundhedsekspert’  faglig identitet som pædagogisk medarbejder (ekspert i at sætte lære- og udviklingsprocesser i gang)

Hvad er sundhedspædagogik? Kobling mellem sundhed og pædagogik Sundhedsmæssige mål med pædagogiske midler Fx en sundhedsindsats, der bygges op med aktiviteter der implicerer læring, forandring, kompetenceudvikling Pædagogiske mål med sundhed som indhold Fx en pædagogisk aktivitet, der bygges op omkring viden om sundhed

Sundhedspædagogik Både et konkret pædagogisk sundhedsarbejde samt de holdninger, indsigter, værdier og teorier, der knytter sig til arbejdet Forebyggelse og sundhedsfremme kan reflekteres og udføres og pædagogisk!

Typiske sundhedspædagogiske formål EKSEMPLER: At skabe rammer for kompetenceudvikling, der baner vejen for et sundere og bedre liv At afklare forskellige sundhedsopfattelser, former for viden samt de værdier (både målgruppens og de professionelles), der er på spil At sikre et forandringsgrundlag, som børn og voksne kan bruge i forhold til at fremme deres egen og andres sundhed

Ex. sundhedspædagogisk målsætning At mennesker lærer at takle sundhedsmæssige udfordringer og ændre de ting, de kan ændre – i en sundhedsfremmende retning At de har en oplevelse af tid og ro, livsmod og livsglæde, både i sig selv og sammen med andre At de lærer at se forskel på, hvad de har brug for og ikke brug for – både kropsligt og mentalt (behovsudsættelse) At de lærer at leve et godt liv ud fra deres egen og omverdenens opfattelse At de lærer at undgå krænkelser

Intentionel praksis – hvad betyder det? En sundhedspædagog: vil noget med de mennesker, han/hun arbejder med reflekterer over udbyttet, effekten eller resultatet med fokus på læring og forandring

Sundhedspædagogisk værdiafklaring Kunne arbejde professionelt med børn og voksne, der har en anden forståelse af sundhed og andre værdier, end man selv har Kunne skelne mellem egen og andres opfattelse af sundhed Kunne arbejde pædagogisk med forskelle Kunne ’forstyrre’ på en stimulerende måde Kunne skabe et meningsfuldt og aktivt miljø

Dominerende sundhedsbegreber Bredt og positivt sundhedsbegreb Biomedicinsk sundhedsbegreb

I. Bredt og positivt WHO (1947) ”Sundhed er et dynamisk stadium af fysisk, psykisk og socialt velvære og ikke kun fravær af sygdom og svaghed” To dimensioner: Det gode liv Det sygdomsfrie liv

WHO’s Ottawa Charter (1986) Sundhed skabes af mennesker inden for de rammer, hvor de lærer, arbejder, leger og elsker: ved at yde omsorg for andre ved at tage beslutninger og ansvar for sine levevilkår ved at sikre, at det samfund man lever i, skaber betingelser, som giver mulighed for at opnå sundhed

II. Biomedicinsk sundhedsbegreb Sundhed er et godt helbred Sundhed er at være rask Risiko- og sygdomsorientering Effekttænkning (årsag -virkning) Sundhed kobles til kroppen eller det mentale

Individualiserende adfærdsperspektiv Sundhed forbindes med det enkelte menneskets livsstil og risikoadfærd er noget det enkelte menneske kan motiveres til at tage ansvar for er noget der frit kan vælges

Inuit sundhedsbegreb At være menneske At tingene er på rette plads Sundhed er i naturen Det gælder om at finde sin plads i naturens orden…