Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Projektudviklingsworkshop Det gode boligliv
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Den kreative platform - Hvad er det?.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Careerhub Den Kreative Platform
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Workshop Sund By Netværket
Modul 3D Ideudvikling med udfordringer som stimuli.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Modul 1 Rød løber (C).
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Brain breaks.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Præsentationens transcript:

Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?

Hvad sker der I hjernen når vi får en idé?

Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

Hvordan skabes kontrol med vores tænkning?

Hvordan skabes den nødvendige koncentration?

Hvordan skabes idéer?

Hvordan anvendes viden om havearbejde til at løse et problem i madlavningen?

Hvordan skabes den nødvendige motivation?

Hvordan skabes NYE idéer?

Hvordan designes tanker og adfærd?

Hvordan skabes den nødvendige opmærksomhed?

Careerhub Den Kreative Platform 29/8-2012 v/Jonna Langeland Christensen www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform

Program Dag 1 Oplevelse af Den Kreative Platform Principper og metoder bag Den Kreative Platform Dag 2 Flere kreative metoder Hvor anvendes Den Kreative Platform Udvikling af egne undervisningsforløb

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap 1 2 3 Rejs jer  Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv   Løft højre hånd foran hinanden –  når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3‐4 gange)  Det samme med venstre hånd på To  Nu med begge hænder foran hinanden på Tre  Nu tæller jeg 1 2 3 2 3 1 3 2 1 osv  Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten) 

Træning: Opgavefokus 3D CASE: Film eller TV-figur    Samme makker Luk øjnene  Tænk tilbage på en film eller TV-figur. Åbn øjnene  Fortæl hinanden om jeres film eller TV-figur på 1 min. og hvorfor du beundrede vedkommende Den, der har den varmeste hånd starter  Båt efter 1 minut ,så bytter de Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres film eller TV-figur ,som klisters på brystet som navneskilt.

Træning: Koncentration 3D CASE: Dagen baglæns Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang Demonstrer selv kort øvelsen Den med de lyseste benklæder starter Båt efter et minut. Så bytter de

Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demons trer først selv)  Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber  Lav nu ”saks, sten, papir” sammen –  når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LAVET EN FEJL”  Demonstrer kort øvelsen

Sid ned

Modul 1 Rød løber (A)

Spilleregler for dagen

Få pauser Du må gerne “melde dig momentant ud” - bare du melder dig ind igen Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50

Telefoner, ure og bærbare Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50

Spørgsmålsvæg Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen. Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50

Det er en ny måde at arbejde på Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50

Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli Modul 2 Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Træning: Ord-stimuli 3D CASE: Planlæg en ferie sammen Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer Den med højeste knipselyd starter

Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked Find sammen med en der har samme farve transportmiddel Uddel “Personanalogi træningskort” Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? Hjælp hinanden med at få ideer Demonstrer Den med længste negle starter

Sid ned

Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres mere interessant at vente på bussen

Skriv alle dine idéer ned Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it

Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?

Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?

Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?

Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?

Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?

Hvilke ideer har Team Easy-On til at løse opgaven?

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges Modul 6 Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges

Alle hænger deres ideer op på væggen Gå sammen I jeres projektgrupper Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen Harvest: Vælg én idé hver. Vælg den som du bedst kan lide som den mest spændende idé at følge, hvad historien kan føre til. Giv jer god tid til at kigge på idéerne. Lad være med at gøre historien færdig. Men vælg den I synes der kunne være nogle spændende muligheder i.

Hæng alle jeres idéer op Anvend kort 11 før næste slide vises

Alle vælger en idé hver Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. Giv dem tid til at læse mange idéer og vælge en (8 - 10 min) Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug

Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Videreudvikling af ide 2&2 Modul 7 Videreudvikling af ide 2&2

3D CASE: Kollektiv monolog Find sammen to & to med en der har samme hårfarve som dig selv Du fortæller energisk om din nye sportsgren (råbegolf) til din makker. Din makker er lige startet til en anden sportsgren(synkronsvømning) som hun fortæller energisk om. I vil begge gerne fortælle, men I er ligeglade med hvad den anden siger. Bryd ind og fortæl om din egen sport, hvergang du får chancen. Øvelsen varer i 2 min. Den med største sko starter

Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…

Journalisten Samme type skosåler Uddel ord-stimuli kort Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kik på stimuli kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet i Paris lyserødt?” Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til

Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?”I Demonstrer Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”

2&2 Videre-udvikling af En med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad sker der så?” I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien

2 og 2 Ja og Hvad sker der så? Hvad mere?

3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud

Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer

2 og 2 Ja og Forfra Nyt bud Hvad mere? Hvordan gør vi det?

2&2 videreudvikling af idé. Incl nyt bud

Sid ned

Videreudvikling af idé I grupper Modul 8 Videreudvikling af idé I grupper

Borde sættes op til gruppearbejde

Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept om hvordan det kan blive mere interessant at vente på bussen Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1) Grupperne skal stå I en “cirkel” I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform Historien udvikles “med uret” Den, der sidst har kørt med tog, starter

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (2) Behold samme grupper som I forrige øvelse Grupperne skal stå I en “cirkel” I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen Historien starter med “jeg går en tur på gaden og møder…” Når man er færdig med sin sætning nikker man til de andre Den der har noget at tilføje historien byder ind med næste sætning Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform Den, der sidst har spist en banan, starter

Sid ned I gruppen

Gruppen arbejder videre på hinandens ide-koncept Længste snørrebånd Et gruppemedlem præsenterer sig idékoncept. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé- ejeren blander sig ikke I idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.

DING-mand Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned

Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter

Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli Modul 3 Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli

PRINCIPLE-STIMULI

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

3D CASE: Ting mødes Samme makker Tag hver en ting i TINGPOSEN (du anbringer en pose med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting.hvert par har, og på skift skal I få én ide til, hvordan man kunne forbedre sin egen ting med inspiration fra den andens ting I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de længste strømper starter Når I er færdige finder I en ny makker og gør det samme med de to ting der nu mødes

3D CASE: Praktikeren og filosoffen Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur på nuværende tidspunkt som dig Den ene er praktiker og siger noget konkret/praktisk (SKO) Den anden er filosof og siger noget principielt/abstrakt (FODTØJ) I skiftes til at sige ét ord der hhv. er et praktisk eksempel eller et princip ift. Det den anden lige har sagt Praktikeren sidder ned på gulv/stol Filosoffen står op Hvis I går i stå starter praktikeren altid med et nyt ord Den med længste bukser er praktiker og starter

3D CASE: Finde principper Gå rundt i lokalet og peg på ting Når du peger på en ting så SE den og HØR hvad det er ved at sige det højt til dig selv. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1. Minut før du stopper dem Nu gør du det samme med den forskel at du SER hvad du peger på og SIGER/HØRER noget det IKKE er ‐ f.eks. ser en stol og siger høreapparat. Demonstrer det og lad øvelsen kører ca 1 minut før du stopper dem Nu peger du – SER hvad det er og SIGER/HØRER hvilket PRINCIP, der ligger bag ved det – f.eks. se en stol og sig møbel eller kropsaflastning. Demonstrer og kør øvelsen 2-3 minutter

3D CASE: Tøm ting for principper Find sammen to & to med en, der har samme højde som dig selv I skiftes til at pege på en ting I hjælper hinanden med at komme på så mange principper ved den ting som muligt Når I ikke kan komme på flere principper, peger den anden på en ting Demonstrer Den med kortest hår starter med at pege på en ting

Når ting (viden) sættes direkte sammen

Ting (idéer) kan sættes direkte sammen

Anvend principper til at få nye idéer – tilføj “hukommelse” til en burger Burgen fortæller når den er for gammel Burger der afslører kalorieindhold Afhængighed af burgere

Hvad sker der når man “hælder” hukommelse I en kniv? Anvend kort 28 før næste slide vises

3D CASE: Ting mødes (anvend principper) Find sammen to & to med en der har den modsatte håndtemperatur af dig selv Tag hver en ting i TINGKASSEN (du anbringer en kasse med mange ting midt på gulvet) Nu mødes de to ting hvert par har, og på skift skal I få én ide til hvordan man kunne forbedre sin egen ting VED AT ANVENDE ET PRINCIP fra den andens ting – Nævn først princippet og anvend det så. I må gerne hjælpe hinanden Demonstrer Den med de lyseste strømper starter Når I er færdige, finder I en ny makker og gør det samme med de to ting, der nu mødes

Sid ned

Deltagerne sætter sig i hesteskoen Medbringer post-it og kuglepen

Husk hovedpointerne I jeres idékoncept Hvordan gøres det mere interessant at vente på bussen

Tilføj princippet om “transparens”

Tilføj princippet om ”vibration”

Tilføj princippet om “rotation”

Tilføj princippet “oppustelig”

Sid ned I jeres grupper

Gruppearbejde Sæt jer i jeres grupper og find jeres koncept frem (flip-over) I skiftes til at læse en post-it op. Hvor efter gruppen i fællesskab indarbejder de nye idéer i konceptet. Den med mindst fod starter med at læse en post-it op.

UDFORDRINGER

Gruppearbejde Prioriter de 3 vigtigste forudsætninger for at jeres idé kan gennemføres!

Billede der vises mens du laver 3D cases Anvend kort 6,7,8 før næste slide vises

3D CASE: Udfordringer Restaurant-koncept Find sammen med en der så lige så meget TV som dig selv i går I skal lave en restaurant sammmen. I skal starte med at prioritere de 3 væsentligste forudsætninger for at restauranten bliver en succes. Skab et restaurent-koncept. I jeres restaurent eksisterer forudsætning 2 ikke – og det er netop grunden til at jeres restaurent bliver en succes.

3D CASE Udfordring ”Det er godt fordi …” Gå sammen med en der har samme farve strømper I sidder i en robåd, der er ved at synke. Hjælp hinanden med at give forklaringer på hvorfor det er godt. Den med flest bogstaver i sit navn starter.

Sid ned I gruppen

Gruppearbejde Tilbage til de 3 prioriterede forudsætninger for at jeres idé kan gennemføres Jeres forudsætning 2 opfyldes ikke, derfor bliver jeres idé en succes (Det er godt fordi……)

Idéerne indarbejdes i jeres idé-koncept

Præsentation af ide-koncepter 2 min/gruppe

Teori om DKP og gruppearbejde Modul Teori om DKP og gruppearbejde

Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel Tænkning Ingen Bedømmelse Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

Fire bidrag til at skabe uhæmmet anvendelse af viden Træning i horisontal tænkning Horisontal tænkning Fokus og åbenhed over for det nye Opgave fokus Parallel tænkning Ingen oplevet bedømmelse Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, 33-50

Opgave Fokusering Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe Der skal kun fokuseres på selve opgaven Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret

Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) 1. Rejs jer op 2. Kom ud på gulvet 3. Find en makker med samme håndtemperatur 4. Demonstration af øvelse deltagerne skal lave 5. Den med den korteste vej hjem herfra starter nu

Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu Fortid og fremtid skal mentalt fjernes Alle snakker om det samme på samme tidspunkt Når vi er færdige med en opgave, er den væk Sindet bliver holdt I hånden og beroliget Adskillelse af idé-udvikling, diskussion, vurdering, føleri osv

Ideernes udfaldsrum begrænses hvis vi oplever bedømmelse Ideer jeg kan få når jeg er mig selv – uden at opleve bedømmelse Ideer der er fagligt, socialt og kulturelt accepterede

Ingen oplevet Bedømmelse Mellem deltagere Mellem deltager og underviser Af Ideer/output Af processen/arbejdsformen Af faglighed, kultur eller social struktur

Horisontal Tænkning At kunne anvende mere af sin viden til nytænkning og læring At kunne slippe fri af mønstertænkningen At kunne få øje på nye perspektiver og muligheder

Horisontal viden Brug stimuli til at skabe adgang til din horisontale viden Gordon, W. J. (1961). Synextics, New York, Harper

Horisontal Tænking Den Kreative Platform skaber bred vidensanvendelse ved at indføre Horisontal Tænkning: Hjælp deltagerne til at bryde fri af deres mønstre Fokuser på anvendelse af viden på tværs Pas på med at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative Anvender kreative teknikker til at fremme ideudvikling

Den Kreative Platform Horisontal Tænkning Opgave Fokus Parallel Ingen Bedømmelse Uhæmmet anvendelse af viden

De fire principper skal øge vores opmærksomhed Vi kan kun løse den del af en opgave vi kan få øje på Hvis vi ser som vi plejer – løser vi som vi plejer - selvom løsningen ser ny ud At kunne få øje på nye perspektiver og muligheder kræver øget opmærksomhed

Barrierer for kreativitet Diskussion, argumentering og positionering Frygten for faglig, social eller kulturel kritik Konkurrencer eller belønninger Vi kan bedst lide vores egne ideer Den viden der sidst kom ind kommer først ud Eksempler

3D Didaktik (Kreativitetens didaktik) En didaktik der skaber fokus og accept 3D didaktik er de fire principper for uhæmmet vidensanvendelse anvendt i praksis 3D didaktik bygger på sprog, krop og indstilling

3D cases og 3D aktiviteter (Den Kreative Platform I praksis) 3D cases er øvelser der anvender både sprog, krop og indstilling til at Fastholde fokus Træner de(n) kompetence(r) der er brug for lige nu Giver kroppen energi til at sige JA

Generisk procesmodel for Den Kreative Platform Forberedelsen 1 Den Røde Løber Opgaven gives Uhæmmet anvendelse af viden (fase 4+5) Den Blå Løber At kunne sige JA OG 2 3 6 Træning i Horisontal tænkning

Spørgsmålsvæggen

Træn evt 3D case

Kreativitet er også at turde… Eller er det biksemad ?

FILMPREMIERE Klargøring: Inden grupperne dukker op stiller vi stolene op i biografopstilling. Vi viser gruppernes film. Grupperne giver en intro til filmen. Spørgsmålsbordet Christian tager de to spørgsmål op og besvarer. Spørgsmål: Hvorfor skulle vi tage et skilt på med vores Vi skaber oplevelser mellem folk i stedet for bedømmelser. Vi er egentlig ligeglad med hvem folk er. Om du er tømrer, lærer eller postbud. Det er det, vi er sammen om, som er i fokus. Derfor snakker vi heller ikke om, hvem du er. Afslutning Rejs jer op. Stil stolene i en pæn cirkel. Afsluttende kommentarer særligt til lederne: Hvad har I lært og hvad er der sket som vi kan relatere til ledelsesopgaven og rollen som leder: Arbejdet med historien og filmen: Øvet jer i at indtage scenen og træde i karakter. En lederrolle at kunne formidle budskabet og bruge sig selv – hele sig selv. Øvelsen om status: Hvordan møder du dine medarbejdere - hvor tit er du en et’er, sekser osv. Tage ansvar for egen trivsel! (hvad kan vi uddybe det med……) Vi serverer et glas og en muffin. Skåler og siger tak for to gode dage.

Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform www. uva. aau Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform www.uva.aau.dk\Den+Kreative+Platform