Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

Overordnet målsætning:
Tvivl om naturalistisk metodologi
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Rigtige helte Charles Joseph Coward Rescuer of auschwitz
The Love Shop Lawton/Webb 2003 Vores oplæg er delt i form og indhold, vel vidende om, at disse er gensidigt afhængige af hinanden – og derfor vil vi til.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Krop og læring Karen Barfod,
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Udgangspunkt for identitetsanalsyen Den sociale kontekst Historie Den fysiske kontekst.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Samfund og teknologi (B-niveau)
Mindfulness og mental sundhed
Samfundslære: Styreformer
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Problemer eller udfordringer.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Niveauer for læring i organisationen
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Vores projekt Om kreativitet.
Innovationstyper & Innovationsrader
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Frivillighed på kommando findes ikke
Implementeringsforskning
Livsstilsanalyse i Danmark
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Metaforik og alternative muligheder
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Internettets historie...
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Handlingsalternativer
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Socialisering Kapitel 5.
Reformation.
Reformation.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Projektets afdækning af velfærd og dens værdier: - Velfærd som normativ tanke - Begrebet ”velfærdsledelse” - En foreløbig definition af velfærdsledelse.
Livsstilsanalyse i Danmark
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology and the Society Winston (1998): Media Technology and Society

Teknologiudvikling Hvordan kan man overhovedet se på teknologiudvikling? I kontekst (samfundsniveau/lokal kontekst) Individerne / aktørerne Selve teknologien / ’dimsen’ Vi vender tilbage til dette, men først eksempler på og kritik af, hvordan forskellige teoretikere har grebet spørgsmålet an

Teknologiudvikling - Williams: Kritik af den hidtidige (1974) forskning Teknologideterminisme Teknologi som samfundsudviklingens drivkraft ’Teknologien som et tog der kører’ og man har to valg: 1) man kan springe på, 2) man kan stå på sidelinjen og se til.

Teknologiudvikling - Williams: Kritik af den hidtidige (1974) forskning Determinismen ligger i: teknologi anskues abstraheret fra samfundet og som en selvgenererende størrelse – i.e. der er én fastlagt vej udviklingen kan gå Williams: intention er en central del af samspillet mellem teknologi og samfundsudvikling (: 293)

Teknologiudvikling Winston: Teknologiens radikale potentiale Teorien bygger på en fyldig historisk analyse Han tager udgangspunkt i konkrete materielle udviklinger i samfundet og deraf opståede behov for ny teknologi Eksempelvis Ruslands opsendelse af Sputnik II førte til et behov for en A-bombe sikker kommunikationsteknologi - Internettet.

Teknologiudvikling Winston: Teknologiens radikale potentiale Ifølge Winston har teknologien et radikalt potentiale Og det er en naturlov at det undertrykkes Men er det virkelig sådan?

Teknologiudvikling Winston: Teknologiens radikale potentiale

Teknologiudvikling Winston: Teknologiens radikale potentiale Men hvordan kan vi definere teknologi? Teknologi 1 = ’dimsen’ Teknologi 2 = den anvendte teknologi ’dimsen’ har et radikalt potentiale, der undertrykkes? – passer det?

Teknologiudvikling Winston: Teknologiens radikale potentiale Findes der en teknologi 1 og teknologi 2? Er det en naturlov at teknologiens potentiale undertrykkes? Og hvad er teknologiens radikale potentiale overhovedet?

Teknologiudvikling Winstons videnskabsteoretiske udgangspunkt Teknologien har et radikalt potentiale, der venter på at blive artikuleret - virkelighed Men samfundets eksisterende strukturer umuliggør at aktørerne indser potentialet og dermed dets artikulation (Det vil dog senere artikuleres = bedre verden) = Historisk materialisme (Marx’ arvtager) + Teknologideterminisme

Teknologiudvikling Winstons videnskabsteoretiske udgangspunkt Der er sammenhæng mellem den historiske materialisme og det moderne - troen på udvikling som fremskridt Historisk bevægelse fra punkt a-b hvor ’potentialet’ artikuleres mere og mere / Modernity’s kiss of death (Berman) - når individet ikke har indflydelse på udvikling, hvorfor så gøre en organiseret indsats?

Teknologiudvikling Den helt anden grøft: Socialkonstruktivisme / den sociale konstruktion af teknologi Radikal socialkonstruktivisme: verden eksisterer ikke uafhængigt af vores interaktion med den. Der er intet, der venter på at blive artikuleret

Teknologiudvikling Den sociale konstruktion af teknologi: Bruhn Jensen Moderat socialkonstruktivisme Vi bruger teknologi i overensstemmelse med vores forståelse af dens muligheder Symbolsk udbredelse: Afstedkommes ved diskurser om teknologien, det vi får fortalt den er og kan bruges til (’Svar’ på Rogers 1962) Fører til at diskurserne har betydning for anvendelsen af teknologien

Teknologiudvikling Hvordan kan vi så forstå forandring? Historisk materialisme: kig kun på de materielle forhold Socialkonstruktivisme: kig kun på hvad der siges om verden Bruno Latour: ’tingene siger også noget om verden’. Både talende aktører (mennesker) og tavse aktører (ting) har betydning for udvikling Aktør-netværks teori

Teknologiudvikling Aktør-netværks teori: Bruno Latour Forandring er en proces (vi slipper af med ’fremskridts-problemet’) Udviklingens aktører er både mennesker, ting og strukturer som er dele af et givent netværk Det betyder at teknologi aldrig har betydning i sig selv; men at betydningen afstedkommes af teknologien og det netværk af aktører den er en del af

Teknologiudvikling Aktør-netværks teori: Bruno Latour Teknologiudvikling er derved ikke et spørgsmål om, at teknologiens radikale potentiale undertrykkes for sidenhen at artikuleres Det er heller ikke sådan, at teknologien kan bruges til og blive til alt, hvad samfundets individer kan forestille sig Teknologi er defineret både som egenskaberne ved ’dimsen’ og netværket den indgår i

Teknologiudvikling Opsummering - hvordan udvikles teknologi? Samspil mellem idé og ’dimser’ fører til en teknologi, som er udviklet i en kontekst og derfor også er ’formet/undertrykt’ – hvad man nu vil kalde det. Det er implicit i selve begrebet teknologi. Formningen sker fortløbende ved diskurser, teknologiopfattelser, strukturer i konteksten, videreudvikling af ’dimsen’

Teknologiudvikling Teknologiudvikling sker i et samspil mellem: Idéer, diskurser og forestillinger om teknologi En given teknologis karakteristika Den konkrete kontekst teknologien implementeres i Eller: tavse og talende aktører

Teknologiudvikling Teknologi og forandring - spørgsmål: I hvilken grad vil en konkret ny teknologi som fx Undervisningsportalen kunne ændre de strukturer, der danner udgangspunkt for vores handlinger indenfor rammen ’undervisning’? Hvorfor bruger vi Undervisningsportalen, som vi gør? Er der langsigtede konsekvenser for universitetet ved at implementere Undervisningsportalen?

Teknologiudvikling Anden litteratur om emnet: Hodas (1996): Technology Refusal and the Organizational Culture of Schools; in Computerization and Controversy, Kling, R. (ed.) Latour (1993): Om aktør-netværksteori… Mumford (1946): Technics and Civilization Orlikowski (1996): Learning from Notes; in Computerization and Controversy, Kling, R. (ed.) Rogers (1962): Diffusion of Innovations