Lokal mad på sygehuset – mellem idealer, oplevelse og smag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

”Omkring en tredjedel af al verdens mad bliver produceret direkte til skraldespanden”.
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Oplæg om de nye praktikmål
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Vise ord om arbejdslivet
PEST Analyse værktøj.
Prissætning - hvordan gør man ?.
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Evaluering af årets projektledermesse Radisson Blu Falconer, Frederiksberg Den 17. november.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Projektprioritering og -finansieringsstrategi 2012
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Produktion og Logistik
Kort indspark til strategiprocessen - Afsætningen • MA’s Rolle • Sådan tænker vi • Hovedområder • Målsætninger/område • Udfordringer i markedet • 3 Dilemmaer.
MADKULTUR OG MÅLTIDER I ISHØJ KOMMUNE.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
- OG SPAR PÅ MILJØET Køb Lokalt. MANGE AF DE RÅVARER DU DAGLIGT BENYTTER ER TRANSPORTERET HUNDREDVIS AF KILOMETER, ENTEN MED SKIB, FLY ELLER PÅ MOTORVEJ.
Marianne Mollerup KBH Madhus
VISIONEN FRA DET NY NORDISKE KØKKEN
Slagterkurvens nordiske mad
Sine Vestergaard Johnsby
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Markedsanalyse Food Service 2014.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Forretningsmodel.
Læring i et vejledningsperspektiv
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Ved Jannie Asklund Mobil:
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Mad som drivkraft for regional udvikling I internationalt perspektiv.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Forholdsregler i grossist- og importled for norovius Tine Skriver HTSI HTSI er Danmarks næststørste erhvervsorganisation med mere end medlemsvirksomheder.
Præsentation af Feel like Maj Ideen Et værktøj til at finde frem til de af destinationens oplevelser, som bedst matcher gæsternes ønsker og behov:
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Lederforeningen for VUC:
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Nye veje for landbruget i producentperspektiv Fremtidens landbrug – barrierer og muligheder.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Vores fælles fremtidige opgave med gråzoneelever……… ”Hvordan vil du fremover indtænke ”gråzoneelever” i din undervisning”? Hvordan ser du din egen rolle.
Af. Skafte.
Ber tað til?. Gour met Býti av gestum Avbygda fólk Tórshav n Ferðafól k.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Motiver, motivation og barrierer.
The Friends of Scouting in Europe. Hvem er Friends of Scouting (FOSE) i Europa? Flere end 400 enkeltpersoner, fra hele verden, som har givet en økonomisk.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Mad og sundhed på Flakkebjerg Efterskole 142 elever 6 linier à 2 hold 9-12 elever pr hold 2 køkkenuger pr. år.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
PUNKTMÅLING, OKTOBER LANDBRUG & FØDEVARER - KYLLING MARTS 2015.
Klinisk Etisk Komite for psykiatrien i Region Syddanmark. Psykiatriens regionale ledermøde Anne Marie Enderlein Cand. mag. i idehistorie, sup.
REACH og virksomhederne Christina Busk, Dansk Industri.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Storkøkken sygehus.
Mad og måltidspolitik (kostpolitik)
Tværmedial Kommunikation 9 Corporate Branding i kommunikationssamfundet Interbrand Brand Essence Modellen forår 2017 Pillon - KU ”Marketing is a battle.
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2017 Pillon - KU.
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Lokal mad på sygehuset – mellem idealer, oplevelse og smag

Sygehusmaden Image, ry og rygte Storkøkkener og madservice Funktion: ernæring, fysiologisk livsophold og restitution Hovedfokus: direkte udgifter/omkostninger/indkøb Delfokus 1: logistik, levering og håndtering Delfokus 2: holdbarhed, visuel kvalitet Delfokus 3: smagskvalitet og ophav: både geografisk og produktionsteknisk/etisk

Sygehusmaden i Nordjylland Centrale aspekter – set udefra – ”miljøet” – Ledelse – Struktur – nationale og europæiske krav – Region Nordjylland politisk – Region Nordjylland geografisk og erhvervsmæssigt

Små producenter i storkøkkener Regionalt finansieret projekt – i samarbejde med Sygehus Vendsyssel – De specifikke forhold – Projektdeltagerne udvælgelsesprocessen

Små producenter i storkøkkener Spørgeramme – 16 respondenter – 1 produktgruppe – Spørgsmålene Køn Hvordan vil du betegne din interesse for mad generelt? Ved du om du har fået lokalt/regionalt producerede fødevarer under dit ophold? Hvad synes du om pålægget under dit ophold? Vil det gøre en forskel for dig hvis maden på sygehuset i højere grad er baseret på lokalt fremstillede råvarer? Ville du gerne opleve flere eller færre lokalt producerede fødevarer under et sygehusophold? Har maden indflydelse på dit humør/velbefindende under opholdet? Uddybende kommentarer

Små producenter i storkøkkener Svarene – Patienter opfatter lokalt producerede fødevarer positivt. – Patienter ser gerne langt flere lokalt producerede fødevarer på menuen på sygehuset – Maden har indflydelse på patienternes humør og velbefindende under opholdet. – Patienter var delt i deres viden om de under opholdet havde fået lokalt producerede fødevarer – der var altså tvivl om informationsniveauet.

Små producenter i storkøkkener Andre svar – Det fremgik at tilfredsheden med maden var langt overvejende stor, men af uddybende kommentarer fremgik det blandt andet at maden savnede smagsintensitet, var ensformig, men også positivt at der var meget fisk og til gengæld at der savnedes økologiske produkter.

Idealer, oplevelse og smag Sygehusmaden som restaurationsmad Afspejle trends i samfundet generelt Patientsammensætning og demografi Tilberedningsteknik og anretning… finish Perception af lokal mad – Kommunen, Regionen, 50 km, SMV’er, økologi, direkte levering, – the new rurality  a placeless foodscape

Idealer, oplevelse og smag Kvalitetsfødevarer – ”velsmag”, råvarernes egen smag, intensitet – Er der en modsætning mellem ”det villede” og ”det ønskede”? Smagen af et sted (i sig selv) Smagen af et sted (markedsført) Fortællingen, informationsniveau

Erfaringer fra projektet Ready to Cook Ikke fokus på økologi eller nødvendigvis lokal mad – Kommunikation mellem producent og køkken – Kommunikation mellem køkken og bruger – ”Lokal” spiller en overraskende lille rolle for brugerne!! – Det visuelle, indpakning/emballage/signalværdi, information, storytelling

Perspektiverne Nordjylland som madens region – ”tvungen” menu på sygehuse, plejehjem og børnehaver – Sammenhæng mellem erklæringer og realiteter I indkøb – stærkt nærmarked for erhvervslivet giver stærkere brand af Nordjylland som madens region Smartere servering Gladere patienter