Mobility Centres www.transportlearning.net Ingrid Briesner DET FØRSTE MOBILITY CENTER I ØSTRIG MOBILITY CENTRE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om Mobitech Mobitech har 15 års knowhow inden for teleindustrien og er førende på innovative SMS tjenester til erhvervslivet. I tæt samarbejde med markedets.
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Ikke-motoriserede transport former
Hornbæk Skole Invitation til forældremøde og indskrivning til
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Cyclelogistics – moving Europe forward IEE/10/277/SI May 2011 – May
Vi gennemførte en række interview ifm
Den glade CEO og iværksætter!
Skabelon til strategisk plan
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Merlivs seminar 27. August 2008
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Nonceba Family Councelling Center, Khayelitsha, Cape Town, South Africa Sydafrika er det land i verden der har den værste statistik for børnevoldtægter.
Virksomheder - definition
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
BeBiked Foregår på Roskilde Festival -Sommerperioden Monopol Pilotprojekt (nyt) Billigt.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Indledning, præsentation, baggrund
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Nykredit og EU-projektet 7. marts Hvem er vi? Nykredits single-point-of-contact –med ansvar for betjening af telefoniske og elektroniske kundehenvendelser.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
Csaudk 1 NOV 2010 DATALOGISK INSTITUT DET NATURVIDENSKABELIGE FAKULTET AARHUS UNIVERSITET KANDIDATORIENTERING 1. Nov 2010.
Mobility Management Virkemidler, tiltag teknologier Lise Drewes Nielsen Roskilde Universitet
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Refshammer beboerforening
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
1 IRC Denmark. 2 TTT T ransnational T echnology T ransfer.
Opgaven og dispositionen ”Beskriv med afsæt i høringsmateriale og høringssvar erhverv Silkeborg” 1.Organisation & jura 2.Points of excellence 3.Køreplan.
3F – Fagligt Fælles Forbund og Forebyggelsesfonden.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
The Friends of Scouting in Europe. Hvem er Friends of Scouting (FOSE) i Europa? Flere end 400 enkeltpersoner, fra hele verden, som har givet en økonomisk.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Arbejd Overalt - Workshop
Klar til Smart Vækst Hvordan kommer vi i gang?
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Mobility Centres Ingrid Briesner DET FØRSTE MOBILITY CENTER I ØSTRIG MOBILITY CENTRE

Mobility Centres Disse resultater førte til at FGM AMOR startede planlægningen af et informationscenter. Informationscentret bygger på succesfulde initiativer fra andre lande, f.eks. Mobility Centret i Hameln (Tyskland) og OVAS, det hollandske center for information om offentlig transport. In 1993, kom en markedsanalyse til den kon- klusion, at hovedårsagen til fravalg af offentlig transport, skyldes at det er vanskeligt at få information om køreplaner, ruter mm. Hvem tog initiativet og hvornår?

Mobility Centres at hjælpe nuværende og kommende brugere af offentlig transport Målet var:... at tilskynde til brug af delebiler og samkørsel (både i private biler og taxa)... at få potentielle brugere til at prøve offentlig transport og dermed stimulere til ændret trafikadfærd Men, det var ikke nemt at gøre det på denne måde…..

Mobility Centres Startvanskeligheder Den planlagte samkørsel i taxi kunne ikke lade sig gøre Det var svært at rejse kapital til etablering af Mobility Centret To strategier førte til et gennembrud: 2. …At søge EU om projektmidler 1.…En hotline (Verbund-Hotline) der startede som et lille pilot projekt i 1996

Mobility Centres Et skridt ad gangen… Det førte til det næste skridt: Første skridt – „Verbund Hotline“ (pilot projekt, start: Februar 1996): Telefonisk information om hele det offentlige transportsystem i Styria provinsen Organisering af samkørsel Finansieret af: The Styrian Transport Association (StVG), FGM AMOR og et samkørselsfirma. Drevet af: FGM AMOR. Et år efter: The Verbund Hotline fik i gennemsnit 40 opkald om dagen, hvoraf 80% af dem var tilfredse med den nye service.

Mobility Centres Da EU går ind og støtter etableringen af Mobil Zentral, giver Styria provinsen og Graz byråd også tilsagn om finansiel støtte til projektet. fra „Verbund Hotline“ til „Mobil Zentral“ Så Verbund Hotline bliver til Mobil Zentral i september 1997.

Mobility Centres Mobil Zentral i Graz var det første mobility center i østrig. Det andet i Pongau åbnede i Andre er planlagte. Status Mobil Zentral er et knudepunkt, der gør det nemmere at bruge offentlig transport. Mobil Zentral beskæftiger sig ikke med trafikplanlægning og udbud af offentlig transport. Mobil Zentral tilbyder assistance til alle brugere af offentlig og privat transport. Integreret transport information er det vigtigeste formål med Mobil Zentral.

Mobility Centres Mobil Zentral er et fælles projekt bestående af AMOR, StVG, City of Graz og Province of Styria Mobil Zentral er styret og kontrolleret af en råd- givende bestyrelse, der består af repræsentanter fra de institutioner der finansierer projektet. Mobil Zentral er finansieret af: StVG Graz byråd Province of Styria ÖBB Postbus GmbH Billetsalg Mobil Zentral bliver drevet af FGM AMOR

Mobility Centres 1. Information 4. Personlig rådgivning 5. Cykling 6. Andre tjenester Funktioner 2. Kontoret 3. Fritid

Mobility Centres Jeg bliver sindsyg !!! Hvis jeg skal fra A til B skal jeg ringe 4 forskellige steder….... Og hvis det ikke passer sammen kan jeg starte forfra! Et opkald klarer det hele! 1. Information Uanset hvor du vil hen så har Mobil Zentral alle køreplaner, priser, rabatter, tilbud osv.

Mobility Centres Man kan få information telefonisk... på mail, fax eller ... eller personligt på kontoret

Mobility Centres 2. Bykontoret Her finder du billetter, reservationer, og alt andet du behøver på din rejse...

Mobility Centres Kontoret Telefontid Man–Fre: 8: :00 7: :00 Lør: 9: :00 9: :00 Mobil Zentral er åben fra...

Mobility Centres 3. Fritid Mobil Zentral tilbyder planlægning af: Besøg på udstillinger Vandreture Cykelture

Mobility Centres 4. Cykler Lej en cykel – med eller uden trailer

Mobility Centres 5. Personlig rådgivning Er der forsikringer for cyklister? Mobil Zentral kender svaret og hvis ikke, finder de ud af det! Er der foreninger for cyklister og brugere af offentlig transport? Hvordan får man formindsket støj og hastighed fra trafik på vejen hvor man bor? Assistance til handicappede?

Mobility Centres 6. Andre tjenester Mobil Zentral kan også Administrerer klager... Udføre telefonkampagner for at skaffe potentielle kunder... Informerer om samkørsel... Udføre andre projekter (eks.. „Europæisk bil-fri-dag“)... Og meget andet om trafik og transport

Mobility Centres Mobil Zentral - Shoppen Billetter og reservation Trafik/transportspil for børn Bøger om trafik/transport Kort over cykelruter Køreplaner Merchandise

Mobility Centres Human Ressource Ledelse – 38,5 timer / ugen 8 halvtidsansatte timer/ugen Uddannelse offentlig transport (udbud, operatører, køreplaner, andre transport systemer, lovgivning, organisering og finansiering) effektiv læsning af køreplaner konflikthåndtering administration af klager effektiv kommunikation tidsplanlægning

Mobility Centres Det er svært at sige hvor mange gange offentlig transport bliver valgt pga. Mobil Zentral, men det voksende antal henvendelser viser vigtigheden af at yde denne service. Det der startede med 40 telefonopkald om ugen er steget til 190 opringninger pr. dag Kontoret er gået fra 0 til 140 kunder pr. dag En succes historie

Mobility Centres Nyheder... Flytning til Steinfeldhaus Mobil Zentral kommer tættere på bymidten. I august 2004 flytter mobility centret til et moderne kundecenter på Jakominiplatz. Et kundeorienteret kompetence center for brugere af offentlig transport blev dannet sammen med Grazer Verkehrsbetriebe. ÖBB Postbus GmbH I forbindelse med flytningen er ÖBB Postbus GmbH blevet ny finansiel partner. En af Postbus medarbejdere arbejder sammen med teamet i mobility centret og de nyder godt af hans know-how. Bahnerlebnis Steiermark „Bahnerlebnis Steiermark“ er ny samarbejdspartner inden for promovering og salg af turistattraktioner.

Mobility Centres Fremtiden Networking mellem mobility centrene i Østrig Implementeringsstudier i 1999 har ført til at man har åbnet et nyt mobility center ved togstationen Bischofhofen i Flere mobility centre er planlagt. Målet er etablering af et netværk der dækker hele Østrig, som tilbyder kunder og potentielle brugere af offentlig transport, bæredygtig transport og miljøvenlig turisme i hele Østrig. Information om trafik/transport kan opnås ved blot at ringe til et enkelt nummer. Nye tiltag Mobil Zentral er åben for nye samarbejder til glæde for potentielle kunder.