Fortællinger og genrer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Det narrative og narrative undervisningsformer.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Undervisningens medialisering - en udfordring på mange måder
Digitalisering og medialisering
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Læringscentret og nye vejledningsformer
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Grundlæggende IT, niveau G
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Introduktion til Sprogpakken
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Almen sTudieforberedelse - AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Mål og metoder i filmpædagogisk arbejde. Den filmpædagogiske trekant.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Digitalisering og medialisering
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Dannelse og kompetencer
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Tidsplan for eksamen 40s umd
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
SKABELON.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Infomøde om synteseopgaven
Inspirationsworkshop med fokus på
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Fortællinger og genrer Intro

(Bente Meyer, DPU-blog) De tikkende sms’ser, opringningerne og opdateringerne på Facebook og Twitter er som hjerteslag i en forbundet verden hvor mobiltelefonen og kontakten til ’andre’ er det sidste man slipper. (Bente Meyer, DPU-blog) Utøa viste hvor stor fortællingens kraft er og hvor vigtigt det er at holde sig i kontakt. Mobilen slipper man ikke!!

Det narratives betydning FORTÆLLING: fortælling i en snæver forståelse. Bevidst – genrekonventionel – fiktion. F.eks. Nu skal i høre en god historie… DET NARRATIVE: fortælling i en bred betydning. Ubevidst – struktur – virkelige hændelser. En fortællestruktur bag ved noget vi ikke umiddelbart forbinder med en fortælling. Den narrative vending: Ny bevidsthed om fortællingens betydning indenfor de humanistiske fag fra 1980erne og frem. F.eks. Narrativ psykologi, narrativ organisationsteori, identitet som narrativ konstruktion, professionsfortælling osv.

medieproduktion medieoplevelse medieanalyse medieæstetik Medieæstetik: mediet som kunst og udtryksmiddel (alt hvad der kan ses og høres, hvordan virkemidlerne er med til at præge tematikken og udvikle plottet) Mediedramaturgi: fortællingens opbygning og komposition (der er fx forskel på tv- og film-fortællinger – episodisk vs berettermodel) Mediekontekst: som kilde til forståelse af samfund, historisk periode, kultur, virkelighedsfortolkning. m.m. Reception, genre, mediekultur og –historie, mediesociologi, m.m. (kulturel kommunikation, kanal (youtube, mobil eller biograf), genre, filmhistorie Mediedidaktik: opleve, forstå og skabe mediedramaturgi mediekontekst medieanalyse Mediefaglig og mediedidaktisk trekant= mediepædagogisk trekant

Mediepædagogik Mediekultur og mediesocialisation; hvorledes medier indgår i børns og unges hverdagsliv, og hvilken betydning de har for deres identitetsdannelse og sociale fællesskaber. Medieundervisning; hvorledes arbejdet om og med medier udvikles og tilrettelægges som læreproces. Undervisningsmedier; hvorledes (digitale) læremidler og (digitale) læringsplatforme udvikles og håndteres i pædagogisk praksis. …vælger vi at definere mediepædagogik som et dynamisk begreb, der til stadighed reflekterer over sammenhængen mellem børn, unge og medier – i fritid og på pædagogiske institutioner, og som udvikles i spændingsfeltet mellem mediepædagogisk praksis, mediepædagogisk empiri og mediepædagogisk teori.

Brainstorm på fortællinger Hvilke fortællinger og genrer beskæftiger du/I jer med i relation til børn/unge ? Hvad kendetegner professionen (lærer/skolebib/?) i relation til fortællinger og genrer? Hvordan ønsker du at dette modul skal kvalificere udøvelsen af din profession? Brainstorm på fortællinger Fiktive fortællinger i alle udtryk Erkendelsesintersesse: oplevelse (kunst), dannelse (kultur), bevidstgørelse Ikke- fiktive fortællinger: journalistik, dokumentarfilm, reality shows, fortællinger om hverdagens begivenheder, selvfortællinger Erkendelsesinteresse: viden, underholdning, oplevelse, identitetsarbejde Medialiserede fortællinger: pc-spil, læringsspil, digitale læremidler, web 2.0-ressourcer Erkendelsesinteresse: underholdning, læring, networking, kommunikation Introduktion til modulets forståelse af uddannelsesforløb vs læringsforløb! Indtænk transfer! Samtale

Eksempler på refleksioner Hvis der arbejdes bevidst og progressivt med genrer og intertekstualitet i filmarbejdet i skolen, får eleverne større analytisk forståelse for andre tekst-typer) De æstetiske læreprocesser i arbejdet med filmgenrer og -intertekstualitet vil bidrage til identitetsdannelsen Den nyere komplekse børnelitteratur og udvikling af identiteten i det senmoderne. Dannelsesperspektiv Når billedromanen anvendes i forløb med produktion og analyse af multi-modale tekster/fortællinger i litteraturundervisningen, opnår eleverne større forståelse for at afkode såvel tekst som billeders virkemidler. Fuck reality shows, - show us reality læreprocesser med dokumentarfilm, video som dokumentation af hverdagens betydning På hvilken måde kan jeg som skolebibliotekar understøtte en inddragelse af de moderne billedbøger i undervisningen – i det omfang det ikke allerede finder sted? Serious games, - hvordan kan computerspil hjælpe os til en bedre forståelse af vores historie og vores samfund? Hvordan kan filmproduktion (animation) skabe bedre læseresultater?

Faglige muligheder/rammen har viden om fortællingernes grundstrukturer, herunder viden om forskellige medier, genrer og udtryk har viden om forskellige it- og mediegenrer og deres pædagogiske funktion har indsigt i bestemte medieudtryk, såvel i et historisk som i et aktuelt perspektiv, såvel professionel som elevers egenproduktion, herunder indsigt i mediepædagogiske og mediedidaktiske metoder kan belyse indholds- og udtryksmæssige sammenhænge og forskelle mellem forskellige genrer kan – i overensstemmelse med det enkelte medies æstetik og formsprog – udvikle, tilrettelægge og vurdere mediearbejde i en pædagogisk kontekst kan udvikle vejledningskompetencer inden for dette felt. Jeres refleksioner skal rumme elementer af samtlige læringsmål.

Praksisrefleksion Relevant område og fokus Analyse eller undersøgelse Teoretisk perspektiv Design Analyse og fortolkning Perspektivering Max 5 siders skriftligt oplæg/12 siders skriftlig opgave max 2400 tegn pr. side! Mundtlig/skriftlig eksamen – intern censur Aflevering senest 16/5 Eksamen 6.-7. juni (2012) Kort indledning bestående af udgangspunkt (baggrund og kontekst) samt oplæggets opbygning Antagelse/hypoteser (der kan belyses) Undersøgelsens fokus evt. problemformulering (hvis der er tale om et problem). Teoretiske overvejelser, hvilken viden man har kendskab til - i forhold til undersøgelsens fokus (med henvisninger) samt opstilling af nøglebegreber. Kort beskrivelse af undersøgelsesdesign, herunder overvejelser om valg af metoder (metodologi) samt konkrete metodeovervejelser. Undersøgelsen - hvad der rent faktisk har fundet sted. Analyse og fortolkning - af undersøgelsen i relation til opstillede nøglebegreber. Konklusion - på undersøgelsen/oplægget. Eventuelt i form af opstilling af nye spørgsmål. Perspektivering – kun antydningsvis. Gem resten til den mundtlige fremstilling

En ny udfordring… Stk. 4. Opgaverne til prøver med mundtlig besvarelse fordeles ved lodtrækning blandt eksaminanderne, medmindre andet fremgår af bekendtgørelsen for den enkelte uddannelse. Hver eksaminand skal kunne vælge mellem mindst 4 muligheder. Ved lodtrækningen skal eksaminator samt enten censor eller institutionens leder eller en person udpeget af lederen være til stede, dog ikke ved interne prøver i de videregående uddannelser, jf. § 30, stk 1. Vi venter på den gode løsning/alternativt skriftlig eksamen

Forløbet 10 undervisningsgange, herunder vejledning og arbejde i studiegrupper – se program på Wiki Vejledning: primært 1/3 og 20/3, ellers virtuelt Deltag aktivt både i det fysiske og det virtuelle rum – det giver bedre refleksion og læring Vær klar med et lille oplæg omkring jeres opgave den 20/3 Stikord på wikien senest 15/3 Holdets deltagere er forpligtet til at læse det I lægger ud i forbindelse med oplægget  Se program og vejledning på POINT