Region Midtjylland Telepsykiatrikonference Lars N. Carstensen Vicedirektør 16. januar 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Side1 WORKSHOP - Fremtidens museumshjemmesider 12:45 Introduktion 13:00 Nationalmuseets hjemmeside 13:10 Workshop 14:00 Fremlæggelse i plenum.
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Servicefællesskabet for geodata - workshop den 11. juni København Teknik og infrastruktur - datamodeller, portaler, ajourføring mm. v/lektor og.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Informationsspecialist Vibeke Luk
Tillid Temadag for AMIR
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Christian Worm – Direktør i Koncern Plan, Udvikling.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
I T OG INFORMATIONSUDVEKSLINGS GRUPPEN OG SUNDHEDSAFTALE 3 Møde den 3.september 2013.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Ugeplaner Ugeplaner og dagbøger Og / eller…. Et kommunikationsværktøj
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Årsrapport Telemedicinsk Videncenter
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Standardisering af telemedicinske løsninger Lars Hulbæk Direktør Eller… ”Brobygning mellem et mangfoldigt og multinationalt marked for telemedicinske.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Koncern IT.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Hovedpunkterne i en ny strategi
Hvad kan den nye sundhedsaftale give, hvor stiller den især krav til kommunerne og hvad skal vi hver især have fokus på, for at få det fulde.
Indhold, indsatser, implementering
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Temamøde for Regionsrådet Kvalitetsstrategien på sundhedsområdet i Region Midtjylland.
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
App-strategi Strategi for understøttelse af smartphones og tavlepcere.
Hjemmemonitorering Lars Hulbæk Konstitueret Direktør
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Region Hovedstaden Temadag for Udviklingsgruppen vedrørende IT og informationsudveksling den 10. juni 2013 Amager og Hvidovre Hospitaler Vicedirektør.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Information fra Danmarks Miljøportal
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Kvalitetsudvikling hvordan
Kvalitet i plejen.
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Administrativ organisering
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Region Midtjylland Telepsykiatrikonference Lars N. Carstensen Vicedirektør 16. januar 2009

Den fælles offentlige sundhedsportal Side2

Den fælles offentlige sundhedsportal Side3 Hvad er sundhed.dk? - hele sundhedsvæsenets fælles IT-projekt  Initiativet til sundhed.dk er taget af Amtsrådsforeningen, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. I foråret 2003 gik Danmarks Apotekerforening desuden ind i samarbejdet. KL blev fuldgyldigt medlem fra 2007  Politisk bestyrelse og ledelsesmæssig forankring i sundhed.dk’s projektstyregruppe for parterne bag projektet  Sundhedsfaglige organisationer og medicinske selskaber organiseret i en faglig referencegruppe med ansvar for at lægge den redaktionelle linie på sundhed.dk (heriblandt PLO, DSAM, DSR mv.)  Sundhed.dk’s arkitektråd med repræsentation af IT-leverandører på sundhedsområdet som rådgiver projektet i arkitekturspørgsmål og identificere områder i sundhed.dk som egner sig specielt til udmøntning af sundhed.dk’s flerleverandørstrategi

Den fælles offentlige sundhedsportal Side4 Parterne bag sundhed.dk

Den fælles offentlige sundhedsportal Side5 Formålet med strategien for sundhed.dk  En sammenhængende plan for sundhed.dk’s udvikling  Fremadrettede principper, som sikrer at sundhed.dk fortsat udvikler sig i overensstemmelse med brugernes behov  Sikre at parterne bag portalen har et stabilt grundlag for at indtænke sundhed.dk strategisk og operationelt i den lokale systemudvikling  Styringsredskab og prioriteringsgrundlag  Sikre konsensus om indhold og prioritering blandt parterne bag portalen  Grundlag for udfoldelse af flerleverandørstrategi via åbenhed omkring sundhed.dk’s fremadrettede profil

Den fælles offentlige sundhedsportal Side6 Resultatet  Strategi for sundhed.dk  Mission  Vision  Strategiske indsatsområder  Aktivitets og handleplan

Den fælles offentlige sundhedsportal Side7 Projektgrundlag  Sammenhæng, kvalitet, effektivitet og gennemsigtighed i patientbehandlingen.  Fremme information og kommunikation  Skabe sammenhæng og synergi  En fælles infrastruktur  Et teknisk og organisatorisk fundament for en række fælles løsninger

Den fælles offentlige sundhedsportal Side8 Mission ”At være samlingspunkt for den internetbaserede sundhedsinformation og bindeled for den elektroniske kommunikation mellem brugere og aktører i det danske sundhedsvæsen” Missionen sammenfatter sundhed.dk’s overordnede formål om:  at gøre brugere af sundhedsydelser til aktive, engagerede og oplyste medspillere i et åbent og tilgængeligt sundhedsvæsen  at sikre øget kvalitet, effektivitet og sammenhæng i patientbehandlingen gennem optimering af det kliniske beslutningsgrundlag på tværs af de sundhedsprofessionelle aktører  at sikre let og sikker adgang til sammenhængende og omkostningseffektive IT-løsninger, der er kendte og anvendte som en integreret del af sundhedsvæsenets udvikling og drift.

Den fælles offentlige sundhedsportal Side9 Vision og mål  IT-mæssigt bindeled mellem borgere og de sundhedsfaglige parter  Internetadressen er primær borgerindgang  Knudepunkt for eksterne IT-systemer  Borgerens personlige sundhedsside ”min sundhed.dk”  Det “sundhedsfaglige extranet”, der fungerer som en integreret del af den kliniske IT-arbejdsplads  Fælles IT-ínfrastruktur for tværgående information og kommunikation

Den fælles offentlige sundhedsportal Side10 4 indsatsområder 1.Stabilisering og optimering af driftsmiljø 2.Øget målgruppeorientering og segmentering af indhold 3.Udbygning af sundhed.dk's tjenester og bagvedliggende infrastruktur 4.Sundhed.dk som udvidet ramme for strategisk samarbejde, kommunikation og markedsføring

Den fælles offentlige sundhedsportal Side11 Øget målgruppeorientering og segmentering af indhold  Brugeranalyse og designanalyse  Ny forside og nye personlige forsider  Ny informationsarkitektur  Redaktionel koordinering og samarbejde  Tilpasning af skabeloner og felter  Nyt supportsystem/extranet (dialogweb)  Opsætning af søgemaskine  Nye søgeindgange  Konsolidering – organisering, system og portal

Den fælles offentlige sundhedsportal Side12 Udbygning af sundhed.dk’s tjenester og bagvedliggende infrastruktur  Analyse vedr. personalisering og det sammenhængende patientforløb  Redesign af Min sundhed.dk  Personalisering på indhold, tjenester og søgning  Min læge/Min sygehuskontaktperson/Min … etc.  Udbygning af Mine sundhedsdata og Patientdata (internt/eksternt)*  Patientforløb/kronikerjournal*  Patientoversigt og Min oversigt  Opslagsværker, dybe links og integration til funktionalitet  Mikrobiologibank/blodbank/Røntgenindex*  Patientnetværk/dagbog/blog*  Advicering/aftalebog/sikker /SMS/booking/indberetning  Billeder/IP-telefoni/video/telemedicin

Den fælles offentlige sundhedsportal Side13 Udbygning af sundhed.dk’s tjenester og bagvedliggende infrastruktur  Generisk snitflade for udveksling af brugeroplysninger  Tilpasninger af snitflader ml. systemer  Udvidet samtykkedatabase  Filter på patientforløb og patientindeks (intern og ekstern)  Standarder og brobygning (MedCom)  Konsolidering – portal og tjenester  Fælles funktionalitet

Den fælles offentlige sundhedsportal Side14 Sundhed.dk som udvidet ramme for strategisk samarbejde, kommunikation og markedsføring  Kommunikationsaktiviteter, presse og alliancemarkedsføring  Ny organisering af netværkssamarbejdet og nyt extranet  ”Nytte”katalog og salgsmateriale  Projektledelse og styring af projektporteføljen  Fælles projektmodel, processer og standarder  Nyt aftalegrundlag  Flerleverandørstrategi  Konsolidering – organisering, samarbejdsmodeller og aftalegrundlag

Den fælles offentlige sundhedsportal Side15 Aktuelt  Genudvikling af portalen frem mod 1. kvartalsskift 2009  God fremdrift  Hurtigere portal  Bedre portal  Ny teknologisk platform  Lettere at tilpasse fremover

Den fælles offentlige sundhedsportal Side16 Praksisinformation på sundhed.dk 1.Eksempler på god udnyttelse af sundhed.dk som fælles platform - Al information er samlet til praksis - Linkportalen - Beskyttede oplysninger til sundhedsfaglige (fx hemmelige telefonnr.) 2.Understøtte bedre integration og samspil mellem national, regional og kommunal information - Personalisering (linkportal, personopslag og praksisinformation) - Sundhed.dk som sidemenu 3.Eksempler på vigtige forbedringer - Forbedring af links til andre praksisinformationer på nat. plan - Nyhedsbrev - Kalender for praksis - Hastighed og søgefunktionalitet

Den fælles offentlige sundhedsportal Side17 Muligheder for anvendelse af sundhed.dk  Sikker  Aftalebog  Tidsbestilling  CMS indhold  Lægehåndbogen  konsultation med egen læge  Receptfornyelse hos egen læge  Tidsbestilling hos egen læge  Sikker kommunikation mellem sundhedsfaglige organisationer  Bestille tid på vegne af patienter hos andre sundhedsfaglige organisationer

Den fælles offentlige sundhedsportal Side18 Fremtidsmuligheder  Integration til Dokumentboks (eDag3), s til borgere  Integrationer til bookingsystemer fra sundhed.dk  Webkamera konference/konsultationer via sundhed.dk  Adviseringsmekanisme til udsendelse af SMS til borgeren

Den fælles offentlige sundhedsportal Side19 Finansiering af udvikling og drift  Det økonomiske grundlag for portalen er aftalt ifm. etableringen. Heri blev det aftalt at man etablerer et fælles fundament med den basale drift.  Jukebox-finansiering: Det betyder at man udvikler efter parternes behov = parterne finansierer egne projekter til brug for fællesskabet

Den fælles offentlige sundhedsportal Side20