Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Kommunikation i og fra gruppen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lederens kommunikation og værktøjer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Hjælp der er en journalist i røret
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
I dag er temaet Visualisering
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Om feedback og tilbagemeldinger
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
individuel lønforhandling
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Vejlederens kommunikation
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Argumentationsteori.
At tale om sexualitet.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Hvordan spørger man anerkendende?
Uddannelse for udviklingshæmmede
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
15 min. coaching One-liner 1.Dit Mindset 2.Modtagers forventning 3.One-liner konceptet 4.Din One-liner 5.Reaktioner 6.Afslutning.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Sådan bruger du præsentationen
SKABELON.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Best practice i sociale medier
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
- og hvordan du undgår dem…
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”

Hvorfor det er vigtigt  I repræsenterer den sunde fornuft  Får I ikke jeres budskaber om den sundefornuft igennem, så bliver det teknokraterne der bestemmer.  Teori og praksis Citat: ”I teorien er der ikke forskel på teori og praksis – I praksis er der!”

Strukturen for dette emne  Overblik Hvad – Hvorfor – Hvordan  Lidt teori krydret med jeres erfaringer – ”5 gode råd”  Opgave 1 - Vælg et budskab og tilføj 2 argumenter Afrapportering og opsamling  Opgave 2 – Kom med to eksempler eller billeder, der sandsynliggør jeres argumenter. Opsamling og afrapportering  Afslutning med gentagelse af hovedpunkterne.

”5 Gode råd” 1.Spil på din hjemmebane så meget som overhovedet muligt  Anvend din sunde fornuft  Brug personlige oplevelser, erfaringer og følelser 2.Stil spørgsmål og lyt aktivt  Får du ikke svar på et spørgsmål, som du stiller, så spørg igen  Lyt uden at forberede dit modsvar (angreb)  Demonstrer at du har forstået den anden ved at gentage noget af det han har sagt  Stil åbne spørgsmål, når du vil orienteres eller have et bredt overblik  Stil lukkede spørgsmål, når du vil have nogle præcise fakta eller informationer  Lav resumeer og delkonklusioner

”5 Gode råd” - fortsat 3.Vær målrettet men assertiv i din argumentation  Annoncer din argumentation  Brug argumenter, der er hængt op på:  Fakta  Følelser  Kompetencer – egne og andres 4.Vær bevidst om, at der er nogen, der har brug for dig  Du sidder ikke med ved bordet for din egen skyld. Du repræsenterer mennesker, der har forventninger til dig  Du kan ikke tillade dig at have en dårlig dag  Det kan godt være, at du har en dårlig sag, men det er ikke din skyld 5.Gå efter indholdet aldrig personen  Fasthold, hvad det er, I er samlet for at vurdere og tage stilling til  Brug dine ressourcer til at fortælle, hvad du/I gerne vil, frem for at fortælle om det, de andre ikke er gode til

Hvad er argumentation ”En kommunikation, hvor man søger at vinde modpartens tilslutning til et synspunkt eller en påstand, som man er i stand til at bevise eller begrunde nærmere.”

Et godt argument består altså af: En påstand, en tilhørende begrundelse og en form for bevisførelse, som sandsynliggør og forstærker begrundelsen

Citat: ”Det eneste negative man kan sige om et godt og velunderbygget argument er, at det stopper enhver god diskussion”

Billeddannelse

4 modbilleder Lone, Ole, Jacob og Emil I seng klokken – det er helt godnat!

B orgerne får ikke længere bevilget 3-hjulet scooter som hjælpemiddel Desværre anvender kommunerne nu Ankestyrelsens afgørelse til at afslå tidligere hjælpemiddelbevillinger af 3-hjulede scootere. Det gælder fx Gladsaxe kommune. De henviser til, at Ankestyrelsen har fastslået, at en 3-hjulet scooter er et almindeligt forbrugsgode, hvorfor der kun ydes kontant tilskud til 50 % af prisen. DH mener ikke, det kan være rigtigt.

Han skal have en el-scooter som et hjælpemiddel og ikke som et forbrugsgode fordi 1.Den vil lette han daglige tilværelse 2.Forbedre hans livskvalitet 3.Gøre ham, uafhængig af andres bistand i dagligdagen Det skal han fordi:

Gøre hans dagligdag lettere 1.Servicelovens § 1, stk. 2 fastslår, at formålet med et hjælpemiddel er, at fremme den enkeltes mulighed klare sig selv og lette den daglige tilværelse samt at forbedre livskvaliteten 1. Fakta – 2. Følelser – 3. Autoritet 2. Forbedre hans livskvalitet NN er tidligere dansk mester i golf, han har i mange år – hvor han kunne gå lidt – spillet golf med 5 andre ældre, 2 gange om ugen. Det vil han meget gerne kunne gøre igen.

Afslutning De 5 gode råd 1.Spil på din hjemmebane 2.Stil spørgsmål og lyt 3.Vær målrettet og assertiv i din argumentation 4.Vær bevidst om, at der er nogen, der har brug for din hjælp 5.Gå efter indholdet aldrig personen

Afslutning Argumentation, der giver gennemslag er: 1.Klart budskab 2.Understøtter ag argumenter 3.Sandsynliggjort af eksempler/Billeder