Læremidler som tekster – tekster i læremidler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Mellemtrin EMU.
Undervisning i ”Relation”
Digitalisering og medialisering
Faglig læsning Dagsorden
VEJLEDNING OMKRING LÆREMIDLER –
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Kortlægning af læremiddelkultur
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Læringscentret og nye vejledningsformer
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Den digitale skole 1. september 2011 Jens Jørgen Hansen,
Læremidler i praktikken
Digitale læremidler It i dansk
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Analyse og kvalificering af læremidler til danskfaget
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
De store underviser de små ved hjælp af it.
iBøger og didaktisk design
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Unge og undervisningens medialisering
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Digitalisering og medialisering
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Læremiddeltjek Nordborg Dorthe Carlsen
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Multimodale læremidler. Understøtte undervisningen 2 Et læremiddel til at understøtte undervisningen i erhvervsøkonomi for læsesvage elever: - Multimodalt.
Målstyret undervisning
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
læse- skrivevanskeligheder
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Læremidler som tekster – tekster i læremidler Dorthe Carlsen Jens Jørgen Hansen UC Syddanmark – Læremiddel.dk 17. marts 2010

Dagsorden Læremidler i et genreperspektiv Læremiddeltyper Læremiddelgenrer Læremiddelfaglighed – fem kompetencer Genreperspektiver – på lærerens læremiddelfaglighed og elevens læremiddelfaglighed

Fagsprog om it og læremidler? Kilde: EVA. Bedre udbytte af it i skolen. 2009 PP

Læremidler i et genreperspektiv udpeger faglige områder og dets sammenhæng med andre faglige områder giver handleanvisninger til hvordan læreren metodisk kan omsætte indholdet i undervisningen udvikler nye tekster skal bearbejdes og (re)didaktiseres Kompleksitet Genre En måde at læse på Et blik for mønstre i tekster En måde at handle på –realisering af sociale processer Navigation og kompleksitets-reduktion

Genreteori om didaktiske læremidler Kulturkontekst – det kulturelle rum Situationskontekst – den konkrete kommunikationssituation Læremiddelgenrer Læremiddeltekster Læremiddel-trekanten Tekstelementer

Læremiddeltyper Semantiske læremidler Didaktiske læremidler Funktionelle læremidler Tekster - film, tegneserier, billeder, computerspil, avisartikler Lærebøger, træningsprogrammer, digitale vidensportaler, pædagogiske computerspil Hardware, software, tavler (interaktive og fysiske), computerprogrammer, videndelingssystemer, web 2.0 teknologier Bærer af selvstændigt betydningspotentiale Repræsentere kulturelle og kunstneriske udtryk Repræsentere fagligt stof Bærer af didaktisk intention: Hvad skal læres? Hvordan lære? Hvordan undervise? Hvordan planlægge? Faciliteringsfunktion: gør ting lettere og øger forståelse Kompenserende funktion: gør ting mulige Lære i læremidler Lære i og med læremidler Læremidler som lærer Lære med læremidler

Typologi, didaktiske læremidler Didaktisering - høj Fra en anden klode Vild med dansk? Dansklandskabet Analog Digital Det digitale skolebibliotek Frilæsning.dk Jeg er Frede (billedroman) Didaktisering - lav

5 læremiddelkompetencer Analytisk kompetence: analysere og vurdere læremidlers pædagogiske muligheder Planlægningskompetence: omsætte læremidlers pædagogiske muligheder i sin planlægning Praktisk kompetence: anvende læremidler i undervisningen Evalueringskompetence: evaluere læremidlets potentiale i undervisningen og som grundlag for elevens læring Udviklingskompetence: kritisk og kreativt drøfte læremidler i et fagligt fællesskab bl.a. med henblik på udvikling af fag, kollegialt samarbejde og skolens udvikling

1. Analytisk kompetence læremidler skal vælges med omhu læremidler er ikke neutrale genstande Didaktiske læremidler har indlejret et syn på fag, på undervisning og på læring vigtigt at kunne begrunde valg af læremidler i forhold til elever, kollegaer og forældre – ikke bare ”synsninger” At ”læse” digitale læremidler – ”bladretest”, karakterisere, analysere og vurdere

Læremiddelgenrer Grundbogen – præsenterer fagets viden, og hvordan denne viden kan tilegnes. Legitimeres typisk af fagets læseplan. Læsebogen – stimulerer udviklingen af elevens læsekompetence. Opgavebogen – træner, tester, udfordrer og stimulerer elevens tilegnelse af fagets viden. Evalueringsmaterialer – stimulerer og opsamler elevens refleksioner over læringsudbytte og læreprocesser med henblik på at skabe et grundlag for elevens og lærerens evaluering af undervisning og elevens læring. Lærervejledningen – anviser på en legitimerende måde, hvordan læreren kan bruge de øvrige læremiddelgenrer og støtter generelt lærerens planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisningen Antologien – en pædagogisk udvalgt samling af fagets tekster, som skal gøres til genstand for elevens læring

Læremiddeltekster Informerende tekster Instruerende tekster Fortællende tekster Formidler faktuel viden om et emne. Benytter definitioner, klassifikationer og beskrivelser. Beskriver hvordan man gør noget – manualer – og hjælper til at gennemføre typer af handlinger. Beretter om hvad der skete. Tiden, stedet og de involverede personer er vigtige kompositoriske aspekter Faglige artikler, faktabokse, resuméer, definitioner, ordforklaringer, skemaer, oversigter Elevvejledninger, lærervejledninger, opgaver og øvelser Litteraturhistoriske grundbøger. Definerende og klassificerende verber: hvem er, hvad er. Verber i imperativ: læs, få, inddel, udpeg, tegn, gå, skriv, sæt, tal. Nogen eller noget handler i tid og rum.

Multimodale tekster Nye teksttyper Fx ABC.dk – digitale fortællinger: tekst, lyd, animationer, video og tegninger skaber historien

Læsebog – og skrivebog? Abc.dk: Eleven klikker ind på titlen og bruger syntetisk tale til at 'læse' bogen første gang Anden læsning prøver eleven selv med brug af de strategier, han arbejder med i denne del af sin læseudvikling Efter egen læsning løser eleven de seks opgaver, som følger efter samtlige titler. Skrivesiden lægger op til at eleven skriver om bogen og bruger ord fra bogen til at skrive videre på historien

Abc.dk – selv producere tekster og sende den færdige bog til familie og kammerater – autentisk modtager

2. Planlægningskompetence Lærerens kompetence til at redidaktisere og begrunde læremidlet i en didaktisk ramme: mål, indhold, metoder, elevernes faglige og sociale forudsætninger, læreplaner, skolekulturen, de praktiske rammer samt lærerens egen praksisteori

3. Praktisk kompetence Lærerens kompetence til at omsætte, styre og udnytte disse ressourcer i undervisningen Læremidlet skal sættes i spil med lærerens egen pædagogiske fantasi, intention med undervisningen, forestillinger om god undervisning og relevant læring, de fysiske rammer og klassens konkrete elever og deres læringsforudsætninger. Genreperspektivet – læsebog - grundbog

4. Evalueringskompetence Evaluering af læremidlets funktionalitet: Hvordan støtter læremidlet undervisningens gennemførsel? Hvordan støtter læremidlet elevernes læring?

Perspektiver på undervisning og læring Genrebegrebet En måde at læse på – et blik for mønstre i tekster En måde at handle på – konstituerende for realiseringen af sociale processer Betydning for lærerens læremiddelmiddelfaglighed Elevens læremiddelfaglighed Læsemåder - den måde eleven vælger at læse teksten på ud fra sin forventning om genre Arbejdsmåder – hvordan skal jeg lære? Metakognitiv læringskompetencer – hvordan vil teksten i læremidlet og læremidlet som tekst noget med eleven

Læs mere Dorthe Carlsen og Jens Jørgen Hansen: At vurdere læremidler i dansk, Dansklærerforeningen 2009 Jens Jørgen Hansen og Dorthe Carlsen: Findes læremiddelgenrer? – et perspektiv på læremidler i dansk, Læremiddeldidaktik nr. 2, 2009, Læremiddel.dk